شناسهٔ خبر: 44622463 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سیما و متفاوت‌ترین یلدای قرن

تهران- ایرنا- حمید شاه آبادی معاون سیما تاکید کرد: وجه تمایز سیما در یلدای امسال این است که علاوه بر تولید و پخش برنامه اختصاصی، همه برنامه‌ها رنگ و بوی یلدایی پیدا کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

متن یادداشت معاون سیما بدین شرح است: «سیما درحالی به استقبال آخرین روز پاییز رفت که به دلیل شیوع ویروس کرونا، متفاوت ترین یلدای قرن نیز محسوب می شود. طولانی ترین شب سال برای همه ما ایرانیان یادآور سنت ها و آئین هایی است که با گردهمایی معنا پیدا می کرد و تازه کردن دیدار، توصیه شده ترین رسم این مناسبت بود. اما امسال به خاطر شرایط ویژه ای که در آن قرار داریم، خردمندانه ترین کار، عدم برگزاری گردهمایی و دیدار است.

مسئولیت اصلی معاونت سیما در یلدای امسال این است که از یک سو مردم را از دور هم جمع شدن و رفتن به میهمانی برحذر دارد و از طرف دیگر، با تقویت نقش رسانه در سرگرمی و ایجاد نشاط و امید، گرما و لحظات زیبایی را به منازل مردم به ارمغان ببرد.

بنابراین سیما با شعار «درخانه بمانید، ما به خانه های شما می آییم» جهت برنامه های خود را به سمت بازسازی آئین یلدا در قاب تلویزیون تنظیم کرده تا به طولانی ترین شب سال، روشنایی ببخشد.

وجه تمایز سیما در یلدای امسال این است که علاوه بر تولید و پخش برنامه اختصاصی،همه برنامه ها رنگ و بوی یلدایی پیدا کردند. به طور مثال، برنامه هایی چون «دستپخت» « ایرانیش »، « زوجی نو» و سیم آخر این مأموریت را یافتند تا حال و هوای این شب را زنده نگه دارند و برخی برنامه ها نظیر سیم آخر و انار زودتر به پیشواز شب یلدا رفتند. حتی برنامه ای چالشی چون «ثریا» و یا برنامه ای فرهنگی چون «شب های هنر» با این مناسبت تناسب یافته اند. ضمن اینکه برنامه های پرمخاطبی مثل «دورهمی»، «قندپهلو» و« رادیو هفت » که مدتی است پخش آن ها به پایان رسیده، به عنوان هدیه ویژه سیما برای شب یلدای خاص امسال، تدارک دیده شده اند و روی آنتن می روند.

شب یلدای امسال علاوه بر کرونا با ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار نیز همزمان شده است. شبکه های سیما به همین مناسبت با برقراری ارتباط زنده با حرم مطهر حضرت عقیله بنی هاشم(س) امکان زیارت از راه دور را برای عاشقان و دلدادگان به ایشان مهیا کرده اند. همچنین برنامه های سیما بخش هایی را به مدافعان سلامت اختصاص داده اند. بطور ویژه یک مجموعه مستند با عنوان «پرستاران» هر شب روی آنتن شبکه یک می رود که به طور اختصاصی به بازنمایی ازخودگذشتگی های کادر درمان و طلایه داران مبارزه با کرونا می پردازد.

معاونت سیما برای امروز یکشنبه علاوه بر سریال های شبانه از آغازین ساعات روز تا نیمه شب فردا هشت فیلم سینمایی هم پیشکش مخاطبان عزیز خواهد کرد. به این امید که امشب را همه در خانه های خود بمانیم و با تماشای برنامه های سیما لحظات خود را به خوشی سپری نماییم تا بتوانیم در یلدای سال های آینده با ریشه کن شدن ویروس کرونا، باز هم با همه عزیزانمان و در سلامت پای تلویزیون جمع شویم».

ناگفته های یک پرستار جانباز در قاب «عشق یعنی...»

مستند عشق یعنی... یکشنبه ۳۰ آذر ماه ساعت ۱۴  در سالروز ولادت بانوی صبر و استقامت حضرت زینب (س) و روز پرستار، فداکاری ها و ایثار پرستار دوران جنگ تحمیلی (جانباز ۴۰ درصدی ) را به تصویر می کشد.

بتول خور شاهی پرستار جانباز هشت سال دفاع مقدس، ساکن مشهد است و فعالیت های مذهبی و قرآنی بسیاری دارد.

این مستند بخشی از زندگی این بانوی فداکار را تصویر خواهد کرد. خور شاهی در دیدار با مقام معظم رهبری مد ظله العالی کتاب خاطرات خود را به نام راهی برای رفتن به ایشان اهدا کرده است.

بررسی مسائل و مطالبات پرستاران

برنامه تهران ۲۰ امشب (یکشنبه ۳۰ آذرماه و روز پرستار) با حضور دکتر محمد میرزا بیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور، به روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

در این برنامه، به بررسی مطالبات و مسائل مربوط به پرستاران به خصوص در ایام کرونا پرداخته می‌شود.

تهران ۲۰ روزهای زوج با اجرای محمد دلاوری و روزهای فرد با اجرای علی مروی از شنبه تا چهارشنبه هر هفته راس ساعت ۲۰ از شبکه ۵ سیما میهمان خانه های مردم ایران خواهد بود. این برنامه کاری از گروه تهران و شهروندی است که به تهیه کنندگی حسن نظری و با سردبیری محمد محسن فیضی پور روانه آنتن شبکه پنج سیما می شود.

«رادیو ۷» ویژه برنامه شب یلدا با شرایط کرونایی

رادیو ۷ از برنامه‌های پرمخاطب سیما در حالی از شب یلدا برمی‌گردد که بنا به گفته مجری این برنامه  شاید وجه تمایز اصلی اش نسبت به‌ گذشته آنجا باشد که هنرمندان به دلیل شیوع کرونا به استودیو نمی‌آیند و متن‌هایشان را در منازل‌شان می‌خوانند.

منصور ضابطیان درباره تغییرات این برنامه تلویزیونی در آستانه شروع پخش زنده همزمان با شب یلدا گفت: هدف اصلی برنامه رادیو ۷ ایجاد آرامش بین بینندگانش است. به همین دلیل درتکاپوی این هستیم که با توجه به شرایط کرونایی و در این شب‌های طولانی زمستان ، با سری جدید رادیو ۷ قدری به مردم آرامش بدهیم.

مجری رادیو هفت با اشاره به اینکه کرونا باعث تغییراتی در قالب برنامه شده است ، اضافه کرد: در حوزه ساختار برنامه، تغییری پیش آمده که پیامد اجباری و تحمیل شده  دوران کرونا است. سعی کرده ایم با حفظ همان ضرباهنگ و قالب پیشین «رادیو هفت»،  بخش متن‌خوانی در استودیو را حذف کنیم .

ضابطیان افزود: برای رفع این مشکل ، همه هنرمندان و گویندگانی که در این برنامه متن می‌خوانند در منزل‌شان اجرا می‌کنند و برای ما می‌فرستند و با این شیوه روی آنتن می‌روند. طبیعتاً شب یلدا با همین ساختار سه ساعته با اجرای من و رشید کاکاوند پخش خواهد شد تا مردمی که امسال در شب یلدا باید در خانه بمانند و رفت و آمدها را کم کنند، با رادیو ۷ و بخش‌های سرگرم‌کننده‌ای که دارد همراه باشند.

مجری رادیو ۷ اضافه کرد: سری جدید رادیو ۷ به دلیل شرایط کرونا، فضای همیشگی خودش را ندارد که یکی از اتفاقات آن همان ضبط متن‌خوانی‌های هنرمندان و گویندگان از منازل‌شان است. از ساعت ۲۳ به آنتن خواهیم آمد و در تدارک سه ساعت ویژه برنامه یلداییم. اما در روزهای عادی که از شنبه تا پنجشنبه برنامه ثابت شبانگاهی شبکه آموزش خواهیم بود به طور متوسط برای برنامه یک ساعته ۷، ۸ آیتم ویژه در دستور کار داریم .

منصور ضابطیان با توجه به‌ اینکه شبکه آموزش پایگاه ستادی حفظ و ترویج زبان فارسی در سازمان صدا و سیما است در پاسخ به این پرسش که در راستای گسترش زبان و ادبیات فارسی رادیو ۷ چه برنامه ویژه‌ای دارد ، تأکید کرد: رادیو ۷ در طول دوره حضورش تا پیش از این هم به نوعی توجه ویژه‌ای به ادبیات فارسی داشته و در سری جدید یکی از کارهایی که خواهیم کرد توجه ویژه به حفظ "رسم الخط فارسی" است. چرا که به خاطر حفظ تکنولوژی، از خط فارسی غافل شده‌ایم و با این کار، دنبال تشویق و ترغیب مردم به نوشتن متن غیرتایپی‌اند.

مجری رادیو هفت درباره گستره حضور چهره های محبوب در برنامه تا چه میزان خواهد بود گفت : این برنامه از ابتدا شخصیت محور نبوده ، اما با توجه به استقبال مخاطبان از حضور چهره ها ، ما نیز از حضور این افراد و هر هنرمند توانمندی که بتواند هنر خود را به مردم ارائه کند استقبال می کنیم.

ویژه برنامه رادیو ۷، شب یلدا از ساعت ۲۳ به مدت سه ساعت روی آنتن شبکه آموزش خواهد رفت.

مجموعه طنز «با خانمان» در راه آنتن شبکه سه

مجموعه تلویزیونی باخانمان به کارگردانی برزو نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی زینب تقوایی به زودی روی آنتن شبکه سه سیما می رود.

باخانمان که اواسط مردادماه در شمال تهران تصویربرداری خود را آغاز کرد، به زودی روی آنتن شبکه سه سیما می رود. اگرچه تصویربرداری این سریال که طنزی اجتماعی است تا اواخر دی ماه ادامه دارد اما شبکه سه تصمیم گرفته است برای شب‌های زمستان یک سریال طنز را پخش کند.

افسانه بایگان بازیگر نام‌آشنا یکی از بازیگران این سریال است که پس از ۲ سال با یک کار کمدی به تلویزیون باز می‌گردد.

حسن پورشیرازی، شهره لرستانی، حسام محمودی، الهام اخوان، امیر آتشانی، امیر حسین طاهری، فرزانه سهیلی، مهناز کرباسچیان، سعید امیرسلیمانی، شهرام شکیبا، خسرو احمدی دیگر بازیگران این سریال هستند که تاکنون حضورشان قطعی شده و بزودی بازیگران دیگر پروژه معرفی می‌شوند.

نگارش فیلمنامه سریال باخانمان برعهده امیر برادران است.

«ایرانیش» میزبان چندین بازیگر

برنامه یلدایی شبکه دو با عنوان ایرانیش میزبان چهره های مختلف هنری از جمله بازیگران مجموعه پرطرفدار خانه امن خواهد بود.

ویژه‌ برنامه ایرانی به مناسبت شب یلدا تدارک دیده شده و با حال و هوایی متفاوت با برنامه‌های گفتگو محورِ امشب نیز بعد از گفت و گوی ویژه خبری روانه آنتن خواهد شد.

بنا بر این گزارش، این ویژه برنامه میزبان مهمان های مختلف خواهد بود که حمیدرضا پگاه، سامان صفاری و نیلوفر کوخانی بازیگران سریال خانه امن از جمله این مهمانان هستند.

ایرانیش با اجرای مجید واشقانی و گیتی خامنه به گرامیداشت این آیین کهن ایرانی و جشن ولادت حضرت زینب (س) می‌پردازد.

در جشن شب چله امسال تلفیقی از مسابقات اصیل ایرانی و معاشرتی صمیمانه با مهمانان برنامه را شاهد خواهیم بود. بازی‌هایی که در گذشته خانواده‌های ایرانی در شب یلدا به آن‌ها می‌پرداختند. در کنار حضور هنرمندان، ورزشکاران، خوانندگان و البته مهمانانی از جنس کادر درمان و چهره‌های مختلف اجتماعی درون مایه اصلی این ویژه‌برنامه را تشکیل می‌دهند.

همچنین به مناسبت میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار این برنامه از پرستاران پرتلاش تقدیر خواهد کرد و ارتباطی زنده با دمشق و حرم حضرت زینب (س) برقرار خواهد شد. افزون بر این اجرای موسیقی به صورت هنرهای مفهومی و طراحی بخش‌های متنوع، سرگرم‌کننده و متفاوت از دیگر تدارکات ویژه این برنامه خواهد بود.

ویژه‌برنامه ایرانیش کاری از گروه اجتماعی فرهنگی شبکه دو به تهیه‌کنندگی احسان ارغوانی است.

انار آخر در آخرین روز پاییز

برنامه ترکیبی انار که به مناسبت فرا رسیدن شب یلدا با اجرای متفاوت بهمن هاشمی و سید مرتضی حسینی دو شب گذشته روی آنتن رفته است، قسمت پایانی آن امشب ساعت ۲۱ به مدت سه ساعت تماشایی می شود.

انار با شعار #دورهمی دورازهم  این شبها مهمان خانه های مردم عزیز ایران شده است. این برنامه با دعوت از  هنرمندان تلویزیون و سینما، ورزشکاران و خوانندگان و په پاسداشت تلاش مدافعان سلامت، مردم را به در خانه ماندن تشویق می کند.

امشب پرویز فلاحی پور و نادر سلیمانی از هنرمندان ارزشمند تلویزیون از استودیوی انار شبکه پنج میهمان خانه های گرم مردم مهربان هستند.

اجرای ترانه های شاد ملی و بومی با حضور خوانندگان برجسته کشور عزیزمان ایران در برنامه انار، فضایی شاد و ماندگار برای مخاطبان به ارمغان می آورد. به همین منظور امشب فرزاد فرخ روی آنتن شبکه پنج سیما هنرنمایی می کند.

گفتنی است در بخش های مختلف برنامه انار شاهد حضور مجریان شبکه پنج سیما بودیم و در شب پایانی دو مجری ارزشمند این شبکه فوژان احمدی «مجری برنامه به خانه بر می گردیم» و محیا اسناوندی «مجری مسابقه بر خط شو» به همراه خانواده به استودیو پاییزی انار دعوت شده اند.

حافظ خوانی بخش دیگری از برنامه انار است که با پخش گزارش  و مصاحبه های جذاب یلدایی، تماشایی خواهد شد. امشب در این بخش استاد نصرالله مدقالچی «صدای ماندگار دوبله ایران» و دکتر الهامی «استاد ادبیات و زبان فارسی» حضور خواهند داشت. استند آپ کمدی جذاب امشب بر عهده ساسان کریمی است. 

به مناسبت ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار، تقدیر و تشکری از جامعه پرستاری و کادر درمان خواهیم داشت. در این بخش ویژه برنامه انار شبکه پنج به نمایندگی مردم شریف ایران از دو تن از پرستارهای خدوم تقدیر خواهد کرد.

بزم یلدایی «چرخ» با طعم علم

ویژه‌برنامه‌ علمی چرخ که به مناسبت شب یلدا ساعت ۱۹ یکشنبه ۳۰ آذر به مدت دو ساعت روی آنتن شبکه‌ چهار می‌رود در آخرین شب یلدای قرن به بررسی رازهای شب، پیشنهادهای یلدایی و خاطره‌گویی و گفت‌وگو با چهره‌های علمی اختصاص دارد.

در ویژه‌برنامه‌ چرخ، حافظ آهی و محمدرضا مقدسیان، به‌عنوان مجری‌های برنامه میزبان چهره‌هایی از دنیای علم و فناوری خواهند بود. در بخشی از این ویژه‌برنامه ‌دکتر سید حجت‌الحق حسینی، پژوهشگر تاریخ علم، ویژگی‌های علمی و نجومی طولانی‌ترین شب سال را بررسی خواهد کرد. شبی که زمین در موقعیت انقلاب زمستانی قرار می‌گیرد. در انقلاب زمستانی نیمکره‌ی شمالی، روز در کوتاه‌ترین و شب در بلندترین حالت خود قرار دارد.

در بخشی دیگر از برنامه دکتر روح‌الله رحمانی، از مدیران سابق مایکروسافت و آمازون و متخصص هوش مصنوعی از خاطرات و تجربه‌های کار در بزرگترین کمپانی‌های علم و فناوری خواهد گفت.

چرخ در بخش دیگری این ویژه‌برنامه میزبان یک زوج موسیقیدان خواهد بود. آرش هژیرآزاد و یگانه حسینی‌نیا در گروه موسیقی دوئت لیرا موسیقی‌هایی با الهام گرفتن از نجوم و کیهان‌شناسی خلق می‌کنند. دکتر حمیدرضا نمازی، رییس موزه‌ی ملی تاریخ علوم پزشکی مهمان دیگر ویژه‌برنامه‌ی یلدای شبکه‌ی چهار خواهد بود که از نکته‌های پزشکی شب‌ها و امید در شب یلدا خواهد گفت. محمود حاج‌زمان و سیدمحمدحسین خلیلی در میز علم برنامه از رازها و ویژگی‌های خاص شب‌ها خواهند گفت و محمدحسین جهان‌پناه کتاب‌ها و فیلم‌ها و سریال‌های علمی برای تماشا در شب یلدا معرفی خواهد کرد.

فصل هفتم مجله‌ی تصویری چرخ مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، استادان دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.

چرخ چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده و به مدت ۴۵ دقیقه از شبکه‌ی چهار سیما پخش می‌شود. مجری چرخ حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی این برنامه را بر عهده دارند.

امشب «هندوانه شب یلدا» در قاب یک

به مناسبت شب یلدا شبکه یک سیما فیلم سینمایی هندوانه شب یلدا را روی آنتن می برد.

این فیلم به کارگردانی و نویسندگی سعید آقاخانی ۳۰ دقیقه بامداد دوشنبه اول دی پخش می شود و داستان آن درباره مرد هندوانه‌ فروشی است که تمام اجناس خود را به فروش می‌رساند اما یک هندوانه بسیار بزرگ باقی می‌ماند. مردی برای خریدن هندوانه سراغش می‌آید اما چون پول کافی ندارد، دست خالی باز می‌گردد. بعد از او پیرمردی آمده و آن را می‌خرد. وقتی به خانه می‌رود بر اثر نزاع با همسرش و از شدت عصبانیت هندوانه را از پنجره به بیرون پرتاب می‌کند که تصادفا به داخل یک موتور می‌افتد و ... .

سیامک انصاری، محسن تنابنده، امیر جعفری، مریم امیرجلالی، محسن قاضی مرادی، شهرام قائدی، حسین رفیعی، هایده حائری، روشنک عجمیان، رضا فیض نوروزی، عزت الله مهرآوران و مرحوم احمد پورمخبر در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

نظر شما