به گزارش ایکنا، به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف، صبح امروز، شنبه 29آذر، در جلسه هیئت عمومی دیوان محاسبات کشور از دیوان محاسبات به جهت آماده کردن گزارش تفریغ بودجه سال 98 یک ماه زودتر نسبت به سنوات گذشته تقدیر و تشکر کرد.
رئیس مجلس همچنین در بخش ابتدایی سخنان خود گفت: حضرت امام خمینی (ره) فقه را از کنج حجرهها و حوزهها به قلب مؤمنان و مسلمانان جاری کردند و انقلاب اسلامی ثمره فقه اسلامی، فرهنگ اهل بیت(ع) و مبانی قرآن کریم بود. به همین دلیل مورد قبول جامعه قرار گرفت و انقلاب اسلامی پیروز شد.
رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه با پیروزی انقلاب، اسلام در مسند قدرت قرار گرفت، اضافه کرد: سنگر سیاسی و قدرت از دست مستبدان و نظام استکباری گرفته شد.
قالیباف با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی همه ظرفیتهای موجود را در دیوانسالاری که هیچ نسبتی با ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی نداشت گذاشتیم، ادامه داد: البته باید به این نکته نیز توجه کرد که دشمن در ماههای ابتدایی پیروزی انقلاب از طریق گروههای مختلف درصدد براندازی انقلاب اسلامی بود و سرانجام با جنگ تحمیلی سبب شد دیوانسالاری در کشور شکل بگیرد که هیچ نسبتی با آرمانهای انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) نداشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دهه نخست انقلاب با تمام توان درگیر ایستادگی در مقابل تهاجمات بودیم و فرصت اصلاح دیوانسالاری را نداشتیم، تصریح کرد: البته با کنار رفتن بنی صدر، ساختاری مبتنی بر مردم و آرمانهای انقلاب اسلامی و معادباوری در جبههها شکل گرفت و باعث شد جنگ تحمیلی را با تکیه بر ارزشهای دینی پشت سر گذاشتیم.
وی با بیان اینکه در دهه اخیر کشور درگیر تحریم و جنگ اقتصادی تمامعیار است، ادامه داد: دشمن نتوانست در جنگ نظامی نتیجه دلخواه خود را به دست آورد زیرا فرهنگ جهاد، شهادت، معادگرایی و روحیه انقلابی در فضای عمومی کشور حاکم بود.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان افزود: شهید سلیمانی نماد و تبلور سیستم دفاع مقدس است که یک تنه انقلاب اسلامی را تا مدیترانه پیش برد و امنیت کشور را تضمین کرد به گونهای که کشور ما در حال حاضر در حوزه امنیت به آرامش رسیده است.
قالیباف با بیان اینکه توجه به تدوین سند مالی بودجه در جنگ اقتصادی یکی از موضوعات مهم است، ادامه داد: ساختار اقتصادی کنونی ما کاملا متکی به نفت بوده و یک ساختار کاملا رانتی و دولتی است و به جای صادرات، رویکرد واردات دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که در شرایطی که ساختار اقتصادی به جای تکیه بر تولید بر دلالی و سوداگری متکی است چگونه میتواند به جنگ اقتصادی برود، تصریح کرد: این فرضیه امکانپذیر نبوده و یک شوخی بزرگ است.
قالیباف با بیان اینکه سند بودجه کشور به عنوان سند مالی مهم آغازگر تغییر در دیوانسالاری و ساختار اقتصادی است، اضافه کرد: از دهه 50 تا به امروز چه تغییری در این سند ایجاد شده است؟ باید گفت در این دههها در بودجه هیچ اصلاحی در راستای تطبیق با آرمانها صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه سوءمدیریت اساسیترین موضوع در بودجه است، ادامه داد: بودجه و چالشهای آن محدود به سال 1400 و این دولت نیست و حرف من نیز درباره لایحه بودجه 1400 و دولت کنونی نیست بلکه رویکرد من آسیبشناسی این فرایند از ابتدای انقلاب تاکنون و طی دهههای گذشته است.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه در جنگ اقتصادی موفق بودیم اما به دلیل چالش در جنگ اقتصادی مردم با مشکلات بسیاری روبه رو هستند، افزود: مقام معظم رهبری در سالهای اخیر چندین بار از دولت درخواست کردند تا اقدامات لازم برای اصلاح سند بودجه را انجام دهند.
وی درباره ضرورت اصلاح ساختار بودجه توضیح داد: در یک نگاه کلان و عمومی، منظور از سیاست مالی جیب دولت و سیاست پولی به معنای جیب مردم است. زمانی که حرف از جیب دولت میزنیم یعنی دولتها بودجه را با کسری تدوین میکنند به این معنا که علاوه بر کسری در تراز عملیاتی، درآمدهای پایدار و مصارف نیز با یکدیگر همخوانی ندارد.
قالیباف با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب میفرمایند کسری بودجه امالخبائث است، ادامه داد: کسری در سیاست مالی به کسری در سیاست پولی یعنی جیب مردم از طریق ناترازی بانکها، افزایش پایه پولی، افزایش نقدینگی و ... تبدیل میشود در نتیجه جیب مردم خالی خواهد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از آن جایی که به بازار کار توجهی نشد دلالی افزایش یافت، تصریح کرد: در جنگ اقتصادی کنونی سهم تحریم در مشکلات نسبت به سوءمدیریت کمتر است.
قالیباف با بیان اینکه زمانی که به سمت تولید نرویم بازار کار تعطیل می شود، اضافه کرد: حدود 9 هزار هزار میلیارد تومان وارد بازار سرمایه شد اما این نقدینگی به سمت تولید نرفت و از بازار سرمایه به سمت بازار کار هدایت شد به گونه ای که پراید 25 میلیونی به 120 میلیون تومان رسید.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه مشکلات کنونی در کشور قابل حل است مشروط بر اینکه همه در کنار هم بایستیم، گفت: نظارت مهمتر از قانونگذاری است چرا که با این اقدام احکام ناقص و بلااستفاده مشخص میشود.
قالیباف با بیان اینکه مجلس یازدهم در راستای اصلاح ساختار بودجه گام نخست را محکم بر میدارد، تصریح کرد: اصلاح ساختار بودجه را نمیتوان یکساله انجام داد اما مجلس یازدهم این کار را از امسال آغاز میکند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید با شجاعت کسری بودجه را اعلام کنیم، ادامه داد: هرچند دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه سال 1398 را نسبت به سال های گذشته یک ماه زودتر تدوین کرد که به خاطراین اقدام از دیوان تشکر میکنم، البته این سوال ایجاد می شود که چرا نظارت بر خط نیست؟
وی تاکید کرد: البته منظور از نظارت برخط محدود کردن دستگاههای اجرایی و مدیران نیست اما گزارشهای تفریغ بودجه باید به نحوی باشد که بتوان جلوی آسیب ها را در کوتاه ترین زمان ممکن گرفت و اشکالات را اصلاح کرد.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه باید از مدیر قوی و امین حمایت شود، ادامه داد: باید از تصمیمات این مدیران دفاع کرده و دستگاههای نظارتی از این افراد پشتیبانی کند.
قالیباف با بیان اینکه هرگز یک گام از اصلاح ساختار بودجه عقبنشینی نمیکنیم، اضافه کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودهاند در رفع تحریم و خنثی کردن تحریم اساس با خنثی کردن تحریم است و این امر نیز با اصلاح سند بودجه آغاز خواهد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید حرفهای خوب را عملی کنیم، ادامه داد: دیوان محاسبات باید 4 رویکرد شفافسازی، هوشمندسازی، مردمی سازی وکارآمدسازی را در دستورکار خود قرار دهد این فلسفه ها خطی نبوده و در هم تنیده هستند.
قالیباف با بیان اینکه باید با توجه به عملکرد دستگاهها از موازیکاری و همپوشانی جلوگیری شود، افزود: دولت باید به دنبال کوچکسازی و جلوگیری از تمرکزگرایی باشد به گونهای که به جای تولید خدمت به سمت خرید خدمت رود چرا که تولید خدمت در دستگاههای دولتی حدود سه برابر بیشتر نسبت به بخش خصوصی هزینهبر است. سفر مسافر در تهران در سال 87 حدود 250 تومان هزینه میبرد اما اگر این سفر با سیستم دولتی در اتوبوسرانی انجام میگرفت حدود 1200 تومان به هزینه نیاز داشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گزارشات برخط کوتاه، از خطا در زمان اجرا جلوگیری کرده و موجب کار بهتر میشود، تصریح کرد: هرچند ممکن است ارائه گزارشات برخط برای تمامی دستگاهها ممکن نباشد اما میتوان گزارشات شرکتهایی که بیشترین بودجه را دریافت میکنند را اینگونه تدوین کرد به طور مثال هرچند 380 شرکت دولتی موجود است اما 83 درصد بودجه این شرکتها به 30 شرکت تخصیص مییابد بنابراین میتوان در مرحله اول 30 شرکت مذکور را تعیین تکلیف و بررسی کرد.
وی با بیان اینکه گزارشهای برخط و سنواتی باید حرفهای و مستقل تنظیم شود، اضافه کرد: هرگونه نگاه سیاسی، حزبی و مچگیری امر غیراخلاقی و غیرشرعی است.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه گزارش تفریغ بودجه باید در اختیار دانشگاهیان، نخبگان، نمایندگان مجلس و مردم قرار گیرد که این امر یکی از مصادیق شفافسازی است، ادامه داد: باید آسیبشناسی بودجه سال 98 در اختیار رسانهها و نمایندگان قرار گیرد، با تحقق این مهم از آنجا که اشکالات موجود در بودجه 98 در اختیار نمایندگان کمیسیون تلفیق قرار میگیرد میتواند به آنها در بررسی بودجه سال آینده کمک کند.
قالیباف با اشاره به مشکلات معیشتی مردم تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از مردم جزو افراد حقوق بگیر از صندوقهای بازنشستگی کشوری و لشگری نیستند و تنها تراکنش مالی آنها پرداخت یارانه است بنابراین این افراد با تورم کنونی با مشکلات بسیاری سر و کار دارند که باید برای آنها فکری اساسی شود.
وی تاکید کرد: ما به عنوان مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات باید این اقشار را ببینیم و تلاش کنیم عدالت درباره این اقشار اجرا شود. لذا باید به این مسئله اولویت داد و بدانیم که این امکان در کشور وجود دارد به این شرط که به درستی و با مدیریت صحیح تصمیم گیری کنیم.
قالیباف در پایان جلسه هیئت عمومی دیوان محاسبات از گزارش تفریغ بودجه سال 1398 رونمایی کرد.
انتهای پیام
نظر شما