شناسهٔ خبر: 44577160 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رشد شعور معنوی و وجدان اخلاقی جامعه با اتحاد علم و دین میسر است

تهران-ایرنا- شورای عالی انقلاب فرهنگی بیانیه‌ای به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه منتشر کرد و در آن بر اهمیت اتحاد و تعامل دو نهاد حوزه و دانشگاه در رشد شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دبیرخانه این شورا طی این بیانیه که به منظور گرامی داشت  ۲۷ آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه منتشر شد تاکید کرد که در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری، همه توان خود را برای دستیابی به دانشگاه اسلامی، ارتقای کمی و کیفی علوم انسانی و اسلامی، حفظ ارزش‌های اصیل فرهنگی در مقابله با هجوم دشمنان و تحقق وحدت عملی بین دو نهاد حوزه و دانشگاه در راستای رسیدن به آرمان‌های رفیع اسلام و انقلاب، به کار خواهد گرفت.

در این متن که با جمله "وحدت حوزه و دانشگاه یعنی حرکت پا به پای علم و دین " از بیانات مقام معظم رهبری شروع می شود آمده است: امروزه که دشمنان اسلام و انقلاب از هر طریق ممکن تلاش می‌کنند بذر نفاق و تفرقه را در میان امت اسلامی بکارند و از این راه به اهداف پلید خود دست یابند، قطعاً قشر حوزوی و دانشگاهی به مراتب بیشتر از سایر اقشار جامعه می‌توانند در تحقق وحدت و همدلی در کشور و ایجاد اتحاد در امت اسلامی نقش آفرینی داشته باشند.
در قسمتی دیگر می خوانیم: شورای عالی انقلاب فرهنگی  که با هدف گسترش و نفوذ فرهنگ اصیل اسلامی در همه شئون جامعه تشکیل شده است، با تدوین و اجرایی‌سازی اسناد مهم و راهبردی مانند سند دانشگاه اسلامی، نقشه مهندسی فرهنگی، نقشه جامع علمی کشور.... و با بهره‌گیری از ظرفیت اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی خود، در راستای تحقق مرجعیت و اقتدار علمی نظام جمهوری اسلامی تلاش می‌کند و قطعاً این مرجعیت علمی با بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای حوزوی و اسلامی که دغدغه‌های انقلاب را دارند محقق می‌شود.
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی همه توان خود را برای دستیابی به دانشگاه اسلامی، ارتقای کمی و کیفی علوم انسانی و اسلامی، حفظ ارزش‌های اصیل فرهنگی در مقابله با هجوم دشمنان و تحقق وحدت عملی بین دو نهاد حوزه و دانشگاه در راستای رسیدن به آرمان‌های رفیع اسلام و انقلاب، به کار خواهد گرفت.

به پاس فعالیت های چشم گیر آیت الله دکتر محمد مفتح در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه و لزوم ارتباط، همکاری و هم فکری این دو قشر اندیشمند، روز ۲۷ آذر مصادف با سالروز شهادت او روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شده است.

محمد مفتح تحصیلات خود را تا درجه اجتهاد در حوزه و در محضر اساتیدی چون سیدمحمد حجت کوه کمری، بروجردی، سیدمحمد محقق(داماد)، علامه طباطبایی و امام خمینی رحمه الله گذراند و سپس پا به عرصه دانشگاه گذاشت و موفق به اخذ درجه دکتری از دانشکده الهیات دانشگاه تهران شد.

او در ۲۷ آذر ۱۳۵۸ هنگام ورود به دانشگاه تهران توسط گروه فرقان هدف گلوله قرار گرفت و به همراه دو محافظش در مقابل دانشکده الهیات دانشگاه تهران که در آن تدریس می کرد کشته شد.


 

نظر شما