شناسهٔ خبر: 44562041 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور:

جشنواره مجمع عمومي شهر تهران، محرک توسعه شهرهاست

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: دوازدهمین جشنواره مطالعات و پژوهش‌های شهری یک رویداد مهم علمی و محرک توسعه شهرهاست.
به گزارش خبرگزاری آریا، مهدی جمالی نژاد در دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری گفت: دوازدهیمن جشنواره مطالعات و پژوهش‌های شهری به صورت مشترک بین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور در شهرداری تهران بزگرار می‌شود که این رویداد مهم علمی دارای سیاست‌های بسیار مهم و مقدسی است.
هر دوره با دوره‌های قبلی خود متفاوت بوده و امسال نیز دوازدهمین جشنواره مجمع عمومی شهر تهران با یک رویکرد ویژه در بحث تاب آوری شهری برگزار شد و ارزش گذاری به جایگاه دانش و جایگاه علم به ویژه در حوزه شهری و روستایی و پرداخت به موضوعات جدید نوآورانه و خلاقیت در این عرصه همیشه مهم بوده است.
وی ادامه داد: مبحث مهم در جشنواره امسال پرداختن به شهر‌های خلاق و نوآور است و شهر‌هایی که پایه توسعه آن‌ها دانش، خلاقیت و دانایی است و توانسته اند دانایی را تبدیل به ثروت و قدرت کنند.
جمالی نژاد ادامه داد: در شهر‌های خلاق و نوآور تاب آوری شهری در مقابل حوادث و مشکلات از اهمیت بالای برخوردار است و اعتقاد دارند این جشنواره می‌تواند بسیار موثر و محرک توسعه در شهر‌ها و روستا‌های کشور باشد و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته که این جشنواره برگزار شد توانست در نگاه و گفتمان شهرداران تاثیرگذار باشد و تحولی در شهر‌ها و روستا‌ها در جهت توسعه و تغییر نگاه و راهبرد و رویکرد آن‌ها در موضوعاتی که در پیش رو داشته اند ایجاد کند.
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصریح کرد: امسال نیز این جشنواره با توجه به مشکلاتی که در شهر‌ها و روستا‌ها در یک سال اخیر وجود داشته و مدیران انواع بحران‌ها را در شهر‌ها و روستا‌ها تجربه کردند می‌تواند موثر باشد و شهر‌های انعطاف پذیر می‌تواند در این حوزه موثر باشد و نگاه به این موضوع می‌تواند به جشنواره کمک کند.
وی ادامه داد: همچنین در جشنواره دوازدهمین تلاش کرده ایم از تجارب بسیار خوب شهر‌ها در داخل کشور و همچنین شهر‌های جهانی استفاده کنیم. تبادل تجارب و نوآوری‌ها و موضوعاتی که می‌تواند درحل مسائل مهم باشد امسال مورد تاکید قرار گرفته است و امیدواریم هم پژوهشگران و هم اندیشمندان در حوزه شهری و روستایی با آخرین دستاورد‌های خود در این عرصه حضور پیدا کنند.

ایران در بین یازده کشور تولید کننده دارو‌هایی نو ترکیب قرار گرفته است
جمالی نژاد ادامه داد: کشور ما ظرفیت‌های متعددی را در حوز‌های مختلف دارد و رتبه‌های خوبی را در حوزه‌های مختلف به خود اختصاص داده است و رتبه دوم جهان در میان ذخایر اثبات شده گاز طبیعی، رتبه چهارم جهان در رابطه با ذخایر اثبات شده نفت، رتبه هشتم تولید کنند آهن، رتبه یازدهم در فناوری‌های فضایی، رتبه دوم در فناوری‌های سلول‌های بنیادین، رتبه هفتم در حوزه جاذبه‌های گردشگری و رتبه نخست منطقه در حوزه علم و دانش را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: در چهل سال گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی میزان دانش آموختگان زن 17 برابر شده و جمهوری اسلامی در بین یازده کشور تولید کننده دارو‌های نوترکیب قرار گرفته است.
جمالی نژاد ادامه داد: همچنین در ارتباط با اعتبارات حوزه پژوهش و تحقیق اعتبارات قابل توجهی به شهرداری‌های سراسر کشور تخصیص یافته که این میزان در تهران به مراتب بیشتر از سایر شهر‌ها و کلانشهرهاست که البته باید به این موضوع به صورت ویژه و تخصصی توجه کرد و با آسیب شناسی شرایط لازم را برای استفاده علم و پژوهش و کاربردی کردن آن در مدیریت شهری استفاده کرد.
رئیس شهرداری و دهیاری‌های کشور افزود: متاسفانه ما هم اکنون شاد آسیب‌های اجتماعی در شهر‌ها و روستا‌ها هستیم همچنین شاهدیم گسلی میان مدیران شهری و شهروندان ایجاد شده و به رغم تمام اقدامات انجام شده ما همچنان شاهد حاشیه نشینی غیررسمی در شهر‌ها هستیم و این اسیب در کشور بیداد می‌کند.
وی تصریح کرد: متاسفانه ما همیشه واردکننده فعالیت پژوهشی به کشور هستیم و در واقع تنها جایی که محدودیت زمانی و محلی را به خود اختصاص نمی‌دهد مربوط به حوزه علم و دانش است البته ایرادی ندارد ما از علم و دانش سایر کشور‌ها استفاده کنیم، اما نباید وارد کنند صرف باشیم.
جمالی نژاد گفت: این موضوع در قانون اساسی، سند چشم انداز سیاست‌های کلی نظام و برنامه‌های میان مدت توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته به نحوی که در سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغیه رهبر انقلاب در تاریخ 29 شهریور سال 92 به ارتقای جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری و تبدیل به قطب علمی و فناوری جهان اسلام و افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل چهار درصد تولید ناخالص داخلی تا پایان سال 1404 با تاکید بر مصرف بهینه منابع و ارتقای بهره وری تاکید شده است.
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور عنوان کرد: رشد شهرنشینی و تغییرات جمعیتی در دهه‌های اخیر باعث بروز چالش‌های جدید در شهر‌ها و روستا‌های کشور شده و مسائلی مانند مهاجرت حاشیه نشینی، فقر شهری و روستایی تخریب محیط زیست، تغییرات آب و هوا، بهداشت عمومی، مخاطرات و بلایا، شکاف توسعه بین مناطق و گسل‌های اجتماعی ایجاد کرده است.
در این زمینه پژوهش ابزاری اساسی برای تصمیم گیری با کیفیت برای مدیریت شهر‌ها و روستاهاست و یافته‌های تحقیق در فرآیند‌های سیاستگذاری کمک می‌کند تا مدیران به طور موثر در مورد ماهیت تصمیمات اطلاعات موجود و ملاحظات مختلفی که باید در فرآیند تصمیم گیری گنجانده شود تامل کنند.

نظر شما