شناسهٔ خبر: 44558519 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شهردار: ۷ بوستان انرژی در تهران ایجاد شد

تهران- ایرنا شهردار تهران اعلام کرد: تاکنون ۷ بوستان انرژی و ۱۹ ساختمان انرژی در مناطق ۲۲ گانه تهران ایجاد شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، پیروز حناچی روز چهارشنبه در پنجمین همایش بین المللی انرژی‌های تجدید پذیر ایران و آیین اعطای دومین جایزه ملی انرژی‌های تجدید ضمن اشاره به انتخاب شهرداری تهران در میان دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی به عنوان دستگاه برتر، افزود: شهرداری تهران در تلاش است که انرژی‌های تجدید پذیر را در فضاهای سبز شهری، اماکن عمومی، ابنیه و تأسیسات تحت مدیریت خود به‌کار گیرد و نسبت به تأمین دو درصد از انرژی مصرفی خود از انرژی‌های تجدید پذیر به صورت سالیانه اقدام کند.

وی افزود: آمار یک سال گذشته نشان می‌دهد که شهرداری تهران در این‌باره اهتمام ویژه‌ای داشته و با تنگناهای به‌ وجود آمده به علت شرایط تحریم، شیوع بیماری کرونا و نوسانات قیمت ارز، امکانات قابل توجهی را در راستای تولید انرژی‌های پاک فراهم کرده است.

به گفته شهردار تهران؛ به‌کارگیری این نوع از انرژی‌ها راهکار مناسبی برای غلبه بر معضلات محیط زیستی است که شهرداری تهران به عنوان متولی اصلی در امر مدیریت پایتخت، دارای زیرساخت‌های مناسبی برای بستر سازی و توسعه انرژی‌های تجدید پذیر است.

وی ادامه داد: با در اختیار داشتن بیشترین فضاهای عمومی و نیمه عمومی شهر، منابع مختلف شهری، سیستم حمل و نقل عمومی، سیستم نظارت بر ساخت و ساز در پهنه‌های مختلف شهر نیز می‌تواند در توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در سطح شهر تهران، مهم‌ترین نقش را ایفا کند.

حناچی تاکید کرد: درحال حاضر شهرداری تهران ۶۰۰ کیلو وات بر ساعت، تولید انرژی دارد و همچنین کاهش مصرف انرژی و مدیریت انرژی ۲۵ ساختمان اداری در دستور کار قرار دارد.

 وی با اشاره به برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران نیز گفت: نصب سامانه‌های خورشیدی در شهرداری تهران با هدف کاهش منابع انرژی فسیلی و کمک به کاهش آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای جزو برنامه‌های شهرداری تهران است که این برنامه اجرایی در شورای اسلامی شهر تهران با تکیه بر افزایش ظرفیت سالیانه تدوین و ابلاغ شده است.

به گفته حناچی، علاوه بر هدف‌های محیط زیستی و بهره مندی از منابع انرژی تجدید پذیر، توسعه فرهنگی و آگاه سازی شهروندان برای استفاده از منابع پاک انرژی و حفظ بیشتر محیط زیست در دستور کار قرارداشته و تا به امروز با جذب سرمایه گذار و مشارکت بخش خصوصی ادامه پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه این بوستان ها و ساختمان های انرژی با ظرفیت حدود ۶۰۰ کیلو وات بر ساعت قابلیت تولید ۹۰۰ مگا بایت بر ساعت، برق در سال دارند افزود: این مقدار تولید از انتشار ۷۰۰ تن گازهای گلخانه‌ای جلوگیری می‌کند و معادل کاشت ۳ هزار و ۵۰۰ اصله درخت در سطح شهر تهران است و همچنین در حال حاضر هزار و ۱۹ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در اماکن عمومی شهرداری در مناطق ۲۲ گانه نصب شده که این مقدار نیز از انتشار ۳۲۰ تن گاز دی اکسید کربن در سال جلوگیری خواهد کرد.  

به گفته حناچی، نصب ۷ هزار و ۷۶۰ پایه چراغ خورشیدی، تأمین روشنایی هزار و ۵۷ ایستگاه اتوبوس از طریق مدول‌های خورشیدی، تجهیز ۴ هزار و ۲۰۰ چراغ ترافیک به سولار، تجهیز ۲۴ غرفه بازیافت و پنج دستگاه پل عابر پیاده به انرژی خورشیدی، ساخت نیروگاه هاضم با ظرفیت پذیرش زباله مخلوط شهری ۳۰۰ تن در روز و ظرفیت تولید برق ۲ مگاوات برق بر ساعت، ایجاد نیروگاه ریجکت سوز با ظرفیت پذیرش زباله مخلوط شهری ۲۰۰ تن در روز و ظرفیت تولید برق ۳ مگاوات برق بر ساعت از دیگر اقدامات شهرداری تهران در راستای به‌کارگیری انرژی‌های تجدید پذیر است.

وی ادامه در بخش دیگری از سخنانش افزود: شهرداری تهران علاوه بر وجود مشکلات متعدد در راستای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر نظیر نوسانات قیمت ارز و افزایش بی رویه قیمت تجهیزات خورشیدی و همچنین کاهش درآمدها بر اساس اسناد فرادست اهدافی نظیر تأمین دو درصد انرژی مصرفی در فضاهای تحت مدیریت شهرداری تهران به صورت سالانه از انرژی‌های تجدید پذیر، استحصال ۲ مگاوات انرژی پایدار از پسماند در هر سال، توسعه نیروگاه های خورشیدی با ظرفیت حداقل ۶۰۰ کیلو وات در سال، کاهش مصرف انرژی در شهرداری تهران به میزان سالیانه ۱۰ درصد و راهبری و نظارت بر رعایت شاخص‌های مدیریت سبز را در برنامه ریزی دارد.

شهردار تهران تاکید کرد: شیوع بیماری کووید -۱۹ لطمه‌هایی غیر قابل جبران بر حیات، معیشت و اقتصاد انسان‌ها در سراسر جهان وارد کرده است و کشورها هم‌ اکنون دربرهه حساسی به سر می‌برند، زیرا دولت‌ها هزینه‌های زیادی را برای مهار و مقابله با این بیماری جهانی متحمل شده‌اند. پاندمی کرونا، گرایش دولت‌ها به استفاده از انرژی پاک را بیشتر کرده و امید است که این تمایل به روندی دائمی در میان آن‌ها تبدیل شود.  

نظر شما