شناسهٔ خبر: 44536552 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بخشی از آنچه در مجلس ۲۵ آذر ۹۹ گذشت؛

رئیس جمهور چند ساله بهتر است؟/ یا توییتر را رفع فیلتر کنید یا خودتان استفاده نکنید!

صحن علنی امروز مجلس اصلاح ساختار بودجه را مصوب کرد و به اصلاح قانون ریاست جمهوری پرداخت.

صاحب‌خبر -

گزارش روز مجلس

به گزارش خبرنگار مجلس گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران  جوان، با حضور ۲۰۹ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، صحن علنی امروز پارلمان به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

رئیس جمهور کم لطفی نکند

بخشی از تذکرها و واکنش‌های امروز نمایندگان به اظهارات روز گذشته رئیس جمهور ارتباط داشت که حجت‌الاسلام روحانی در اظهار نظری، از بررسی نشدن برخی لایحه‌های ارسالی دولت به پارلمان انتقاد کرد. در ابتدای برنامه صحن علنی، احمدامیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه در واکنش به این مسئله گفت « لوایح معوق دولت که از مجلس قبل باقی مانده بود در یک نامه به مجلس ارسال و ما آنها را اعلام وصول و به کمیسیون‌ها ارجاع دادیم.»

امیرآبادی گفته‌های رئیس جمهور را کم لطفی و تعجب آور بیان کرد.

این نماینده مجلس بیان کرد که «در کمیسیون حقوقی ۳۱ لایحه در حال بررسی است و بقیه کمیسیون‌ها هم در حال بررسی لوایح دولت هستند؛ حتی چند مورد با فوریت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد، با اینکه همکاران ما حدود ۵۴ طرح فوریتی در نوبت داشتند؛ ما لوایح فوریتی دولت را در اولویت قرار دادیم و رسیدگی کردیم که به قانون تبدیل شد و هفت مورد از آنها در همین مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد.»

روحانی از قرنطینه بیرون بیاید

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس هم همان ابتدای کار، یکی از دیگر از نمایندگان معترض به اظهارات رئیس جمهور بود. سیدعلی یزدی خواه بیان کرد که «به عنوان خادمان ملت از روز گذشته مورد سوال واقع شدیم که چگونه به همه وعده‌ها عمل شده!؟چرخ سانتریفیوژ‌ها و چرخ اقتصاد می‌چرخد؟ پاسپورت ایرانی داریم؟  وضع معیشت مردم خوب است؟ در حالی که آقای رئیس جمهور در قرنطینه قرار دارند!»

یزدی خواه از حجت‌الاسلام روحانی تقاضا کرد که از قرنطینه بیرون بیاید تا به مردم سر بزند و درد مردم تهران، به خصوص مردم جنوب شهری‌ها را بشنود. 

اصلاح ساختار بودجه همچنان در صدر بررسی‌های صحن علنی است تا نمایندگان در کمیسیون تلفیق و احتمالاً در جلسات بررسی بودجه ۱۴۰۰، بتوانند از ظرفیت قانونی خود در اصلاحات لایحه بودجه استفاده کنند.

گزارش

در بررسی موافقان و مخالفان و البته پیشنهاد کنندگان ماده‌های طرح اصلاح ساختار بودجه، پیشنهاد نماینده تهران درباره افزایش سهم پایتخت از منابع مالیاتی در بودجه مغایر قانون اساسی دانسته شد. در نتیجه  نمایندگان با رأیشان، اصلاح ساختار بودجه کل کشور را مصوب کردند تا با اعلام قالیباف، نشست علنی به فرصت تنفس برود.

رئیس جمهور چند ساله باشد؟

با آغاز دوباره نشست، گزارش پر بحث شور دوم کمیسیون امور داخلی‌کشور و شورا‌ها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در دستور آمد. یکی از موارد مورد اختلاف نمایندگان، محدودیت سنی نامزد انتخابات ریاست جمهوری است که متن طرح، ۴۰ تا ۷۰ سال را شرط سنی اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید

محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه این محدودیت را مغایر با اصول انقلاب، امام خمینی(ره) و رهبری دانست و گفت که «ما برای نامزد انتخاباتی ویژگی‌هایی مانند مدیر، مدبر، اسلام‌شناس و ده‌ها حکم دیگر آورده‌ایم. اگر کسی جزو رجال سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر بود، اما سنش ۳۹ ساله باشد، نمی‌تواند رئیس جمهور شود؟»

او افزود «رهبر ما از جوانگرایی صحبت کنند، اما در بعضی کشورهای لایک غربی، رئیس جمهور و نخست وزیر زیر ۴۰ سال دارند، درست نیست. چرا جوانان زیر ۴۰ سال باید محروم شوند؟ در مجلسی که بیشترین جوان را دارند، رای دادن به این محدودیت سنی پیام خوبی ندارد.»

گزارش

ریاست جمهوری محل آزمون و خطا نیست

اما هادی بیگی‌نژاد نماینده ملایر یکی از مخالفان بود. او معقتد بود که خلأهای مدیریتی ابتدای انقلاب باعث شد جوانانی بر سر کار بیایند، ولی اکنون در جمهوری اسلامی، در واقع نمی‌توان امنیت، اقتصاد و فرهنگ کشور را به فردی با حدود ۳۰ سال سن سپرد.

این نماینده تأکید کرد که «ریاست جمهور محل آزمون و خطا نیست؛ باید گذشته و رفتار فرد را ببینیم که آیا حضورش موثر بوده است یا اینکه در شرایط بحرانی می‌تواند کشور را اداره کند؟»

صالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در طول بررسی پیشنهادها تأکید داشت که هر فرد تا حدود ۳۰ سالگی باید تحصیل کند و فرصتی برای امور اجرایی نخواهد داشت. پس سنین کمتر از ۴۰ سالگی مناسب ویژگی نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیست.

نمایندگان دست آخر با پیشنهاد تغییر محدودیت سنی مخالفت کردند.

دوتابعیتی‌ها رئیس جمهور نمی‌شوند

یکی دیگر از مسائل بحث شده و مورد اختلاف، تابعیت نامزد انتخاباتی بود که با تأکید برخی نمایندگان، متن قانون اصلاح شد تا داوطلب انتخابات ریاست جمهوری، ایرانی الاصل باشد و البته «تابعیت و اقامت یا مجوزش(کارت سبز / Green Card) از کشور‌های دیگر را در گذشته و حال» نداشته باشند.

با این مصوبه، دوتابعیتی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری نمی‌توانند شرکت کنند.

گزارش

البته شورای نگهبان باید به این مصوبه مُهر تأیید بزند.

برخی طرح توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را همچنان در سر دارند 

۱۷ اعلام وصولی سهم امروز صحن علنی مجلس بود که می‌توان به طرح تغییر ساعت رسمی کشور و طرح توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی اشاره کرد. به علاوه ۵ سؤال از وزیران امور اقتصادی و دارایی، دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و راه و شهرسازی هم اعلام وصول شد.

کنایه نیکزاد به رئیس جمهور حقوقدان

محمدرضا صباغیان بافقی، نماینده یزد و بافق  از دیگر منتقدان حجت الاسلام روحانی بود که گفت «رئیس‌جمهور در یک یا دو سخنرانی خود مطرح کرد که دولت فقط از من دستور می‌گیرد و جای دیگر هم بیان کرد قانون مصوب مجلس مضر است. این گفته‌ها توهین بزرگی به مجلس است؛ وقتی ۲۹۰ نماینده، قانونی را تصویب می‌کنند، این کلمه «مضر» فکر و کار نمایندگان را خلاف و نسنجیده می‌داند.»

او  خواستار واکنش رئیس مجلس به این اتفاق شد تا جایگاه پارلمان در افکار عمویم تضعیف نشود. علی نیکزاد نایب رئیس دوم مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، در گفته‌ای که کنایه آمیز به نظر می‌رسید، تصریح کرد «مجلس نمی‌خواهد وارد حاشیه شود؛ ضمناً افرادی که چنین حرف‌هایی را مطرح می‌کنند، خودشان حقوقدان هستند.»

توییتر را رفع فیلتر کنید و یا خودتان از آن استفاده نکنید

صحن امروز نطق میان دستور نداشت، اما در تذکرها، معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند علاوه بر بیان مشکلات استانش، به یک موضوع اجتماعی اشاره کرد. او خطاب به رئیس جمهور گفت که «فریاد تشنگی جنوب استان سیستان و بلوچستان را بشنوید؛ گویا هنوز آب هوتک را نوش جان نفرمودید!»

سعیدی در میان جملاتی که خطاب به نمایندگان مجلس بود، تأکید کرد «توییتر را رفع فیلتر کنید و یا خودتان از آن استفاده نکنید. رطب خورده، کی منع رطب کند؟»

گزارش

هیئت رئیسه‌ای که نوبت دستورهای صحن را تغییر می‌دهد

سید احمد رسولی‌نژاد، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در تذکر آیین نامه‌ای خطاب به نیکزاد رئیس جلسه از اینکه گزارش کمیسیونش درباره بازار و زنجیره فولاد هنوز در جلسه اعلام نشده است، اعتراض کرد.

او گفت «با وجود اینکه حدود سه ماه از گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد زنجیره فولاد می‌گذرد، اما متأسفانه اگرچه در دستور صحن قرار دارد، به آن پرداخته نشده است. سه ماه از ارائه این طرح یک فوریتی گذشته است؛ هیئت رئیسه نوبت‌ ارائه دستورهای صحن را تغییر می‌دهد.»

رسولی نژاد در بخشی دیگری از تذکرش تصریح کرد که «تحقیق و تفحص در مورد شرکت‌های خودروسازی مگر چقدر وقت مجلس را می‌گیرد؟ ما هم درباره طرح فولاد و خودرو زیر سوال رفته‌ایم.»

انتهای پیام/

 

نظر شما