شناسهٔ خبر: 44533070 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ارزانی در گفتگو با دانشجو:

طرح ملی ایران قوی فرصتی برای شناسایی استعدادهای فرهنگی هنری انقلاب اسلامی است

در طرح ملی ایران قوی، که الان در حال اجراست، اهداف اصلی شناسایی و توانمندسازی استعدادهای فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی، جریان‌سازی گفتمان ایران قوی، ترویج روحیه امید و تلاش و حضور موثر وهدفمند فعالان مساجد در فضای مجازی است.

صاحب‌خبر -

رویداد ملی فهما (کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ایران) در دومین سال پیاپی توسط ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور و در قالب طرح ملی ایران قوی در حال برگزاری است. نخستین رویداد ملی فهما سال گذشته برای ایجاد فرصتی برای دیده شدن حرکت‌هایی که در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اتفاق می‌افتد، در هشت موضوع و ۱۸ عرصه با رقابت سنگین بیش از ۲۴ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد یعنی مشارکت ۹۸ درصدی بچه‌های مسجد برگزار شد.

حجت الاسلام المسلمین دکتر ارزانی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در گفتگو با دانشجو جزییات طرح ملی ایران قوی را تشریح کرد: «طرح ملی ایران قوی در راستای طرح ملی پایتخت فهما که سال گذشته برگزار شد، اجرا می‌شود. طبق سند تحول ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در نظر داریم که همه ساله طرحی با نام پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران داشته باشیم و در آن استان‌های فعال تر، کانون‌های برتر و همین طور اعضای فعال معرفی شوند.
طرح پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران سال گذشته اجرا شد و باید در پایان سال ۹۸ استان و کانون‌های برتر را اعلام می‌کردیم، اما شیوع کرونا در همان روز‌ها آغاز شد و صبر کردیم تا خطر کرونا رفع شود، ولی متاسفانه این موضوع ادامه پیدا کرد و در نهایت در تابستان استان قم را به عنوان پایتخت فهما، فرهنگ و هنر مساجد ایران، انتخاب کردیم. به دلیل اینکه انتخاب پایتخت با تاخیر انجام شد و تقریبا نیمی از سال گذشته بود، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی فرمودند که در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ مجموعا یک پایتخت داشته باشیم. به همین دلیل پایختت فهما در سال ۹۹ برگزار نشد و طرح جایگزینی برای ادامه رقابت‌های کانونی و ارتباط استان‌ها و کانون‌ها و هم‌افزایی قرار دادیم.
به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و این طرح را با توجه به فرمایش رهبر انقلاب که فرمودند: «ملت عزیز ایران باید همتشان این باشد که قوی بشوند» ایران قوی نامگذاری کردیم.»
 
طرح ملی ایران قوی فرصتی برای شناسایی استعدادهای فرهنگی هنری انقلاب اسلامی است

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره اهداف این طرح گفت: «در طرح ملی ایران قوی، که الان در حال اجراست، اهداف اصلی شناسایی و توانمندسازی استعداد‌های فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی، جریان‌سازی گفتمان ایران قوی، ترویج روحیه امید و تلاش و حضور موثر وهدفمند فعالان مساجد در فضای مجازی است. این طرح البته اهدافی فرعی را هم ذیل اهداف اصلی طرح دنبال می‌کند مثل رقابت، همدلی و ارتباط منسجم اعضای کانون بر محور وحدت و همدلی و ترویج مولفه‌های عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی بر اساس آنچه در سند تحول فرهنگی آمده است.
طرح ایران قوی چهار محور اصلی دارد که شامل قرآن و سیره اهل بیت، مسجد و گام دوم انقلاب، پیشرفت و امید به آینده و مقاومت و عزت اسلامی است. ذیل این محور‌ها نیز زیر مجموعه‌هایی مثل فرهنگ ولایتمداری تعریف شده‌اند.»

دکتر ارزانی درباره شیوه اجرای طرح افزود: «در این طرح ما یک جدول ماتریسی داریم که در قسمت افقی آن چهار محور اصلی طرح قرار دارد و در قسمت عمودی، دوازده رواق با نام‌های نور، کتاب، دانش، همدلی، رسانه، سرود، ترنج، قلم، فیلم، نمایش، کارآفرینی و فناوری است. به این معنا که هرکدام از کانون‌ها با توجه به ظرفیتی که در آن کانون و محله وجود دارد، محوری را انتخاب می‌کنند و در مرحله بعد انتخاب می‌کنند که در چه قالبی از این موارد دوازده گانه عرضه کنند. به طور مثال با توجه به ظرفیتی که در آن منطقه وجود دارد تصمیم گیری می‌کند که در قالب رواق نورکه مسابقات قرآنی است یا در قالب سرود عرضه کنند. در واقع برای مثال در این جدول قالب یک اثر سرود و محور آن قرآن و اهل بیت انتخاب می‌شود.

برای هر کدام از این قالب‌ها سازوکار‌های مخصوص به خودش نیز دیده شده. مهمترین مسئله این است که این ظرفیت بسیار عظیم که مجموعا ۴۸ آیتم است را در سامانه بچه‌های مسجد بارگزاری کردیم و هر کدام از بچه‌ها با توجه به ظرفیت خودشان می‌توانند در یکی از این آیتم‌ها حضور پیدا کنند و در رابطه با این چهار محور اصلی، با توجه به توانمندی و ظرفیت محل، آثار خودشان را تولید و برای ما ارسال کنند.»
 
طرح ملی ایران قوی فرصتی برای شناسایی استعدادهای فرهنگی هنری انقلاب اسلامی است

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد درباره دستاورد طرح ملی ایران قوی هم گفت: «آنچه در پایان دستاورد این طرح خواهد بود این است که ما با سرودها، نمایش‌ها، فیلمنامه‌ها و آثاری متعدد در این چهار محور مواجه خواهیم شد. همینطور مسابقات کتابخوانی متعددی که برگزار شده و اعضای محترم کانون‌ها در آن شرکت کرده‌اند. علاوه بر این کانون‌ها در فضای مجازی یک رقابت سالم را ایجاد کردند و با یکدیگر نیز ارتباط برقرار کردند. در پایان برگزیدگان طرح و نفرات برتر انتخاب و از آن‌ها تقدیر خواهد شد.»

اطلاع رسانی این طرح توسط ستاد‌های استانی از ۱۹ مهر مصادف با بیانات مقام معظم رهبری آغاز شده و ارزیابی و داوری آثار هم نیمه دوم دی ماه تا بهمن ماه ۹۹ صورت می‌گیرد.

نظر شما