شناسهٔ خبر: 44530272 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش ها به اعلام رای کالج های الکترال/ ترامپ و جمهوریخواهان قصد پذیرش نتایج انتخابات را ندارند

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با به‌دست آوردن بیش از 270 رأی الکترال لازم در روند رأی‌گیری از مجمع گزینندگان این کشور، پیروزی خود در انتخابات را تثبیت کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، رسانه‌های آمریکایی بامداد سه‌شنبه گزارش دادند «مجمع گزینندگان» این کشور موسوم به «الکترال کالج»، پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری را تایید کرد.
بر این اساس، مجمع گزینندگان آمریکا اعلام کرد با رأی برگزینندگان ایالت کالیفرنیا به بایدن، او توانسته از حد نصاب 270 رأی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری عبور کند.
ایالت کالیفرنیا دارای 55 رأی الکترال بود که همگی آنها با انتخاب بایدن، باعث شدند او به 302 رأی الکترال در انتخابات ریاست‌جمهوری برسد و پیروزی‌اش تایید شود.
با مشخص شدن تکلیف چهار رأی الکترال باقی‌مانده، روند رأی‌گیری از مجمع گزینندگان آمریکا (الکترال کالج) به پایان رسید.
طبق آمار اعلام شده توسط روزنامه «نیویورک‌تایمز»، 4 گزیننده (الکتور) ایالت هاوایی نیز به بایدن رأی دادند تا شمارش آراء الکترال وی به 306 رأی برسد.
از طرفی اما «دونالد ترامپ» 232 رأی الکترال کسب کرده و در واقع به میزان آراء تعهدشده در پی رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری در روز سوم نوامبر رسیده است.
اصطلاح «برگزیننده‌ی بی‌وفا» نیز به الکتوری گفته می‌شود که به نامزد پیروز (بر اساس آراء مردمی) در ایالت خود رأی ندهد.
538 نماینده موسوم به «گزیننده‌های رئیس‌جمهور» با شرکت در جلساتی در ایالت‌های خود رأیشان را بر اساس نتایج آرای مردمی به یکی از دو نامزد انتخابات دادند. آرای الکترال روز 6 ژانویه 2021 طی جلسه‌ای در کنگره با حضور اعضای مجلس سنا و مجلس نمایندگان شمارش خواهد شد.
بایدن نیز در واکنش به پیشتازی خود در آراء برگزینندگان این کشور، گفت اکنون زمان شروعی تازه و رقم زدن صفحه‌ای جدید در تاریخ این کشور است.

بی احترامی ترامپ و جمهوریخواهان به عرف‌های انتخاباتی

رئیس جمهور آمریکا، جمهوریخواهان و طرفدارانش نمی‌خواهند به عرف‌های انتخاباتی آمریکا احترام بگذارند و این عرف‌ها را بپذیرند.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، رئیس جمهور آمریکا، جمهوریخواهان و طرفداران وی نمی‌خواهند به عرف‌های انتخاباتی که سالهاست در آمریکا براساس آن‌ها عمل می‌شود احترام بگذارند و این عرف‌ها را بپذیرند.
خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در واشنگتن در پی اعلام رای مجمع برگزینندگان در آمریکا که نشان دهنده برتری جو بایدن بر رقیب خود دونالد ترامپ است، در گفتگویی با استودیوی خبر شبکه درباره این مرحله از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: با رای دادن مجمع برگزینندگان به جو بایدن نزاع سیاسی در آمریکا به مراحل حساسی رسیده است، اما به نظر می‌رسد این نزاع همچنان ادامه خواهد داشت، زیرا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و رقیب جو بایدن در انتخابات اخیر و متحدان سیاسی وی و تعداد زیادی از جمهوریخواهان می‌خواهند تا حد ممکن بی احترامی به عرف‌های سیاسی حاکم بر آمریکا را که ده‌ها سال و بلکه چندین قرن است در این کشور بر اساس آن‌ها عمل می‌شود ادامه دهند. به این معنا که به محض اعلام پیروزی نامزد انتخابات و در این مورد جو بایدن، همه این نتیجه را بپذیرند. ترامپ و طرفداران وی به این عرف‌ها احترام نمی‌گذارند و مثلا می‌گویند چیزی که در قانون اساسی آمده است نشان می‌دهد روز تنفیذ یا همان روز بیستم ژانویه، مهم است و بقیه امور اجرایی است. اما با رای مجمع برگزینندگان و رای روز ششم کنگره به جو بایدن، مسئله تمام شده است و جو بایدن چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا خواهد بود. بایدن بر گفتمانی که از همان ابتدا در پیش گرفت تاکید کرد و گفت رئیس جمهور همه آمریکایی‌ها خواهد بود.

ترامپ و جمهوریخواهان قصد پذیرش نتایج انتخابات را ندارند
 با وجود رای بالای مجمع برگزینندگان در آمریکا به جو بایدن، دونالد ترامپ همچنان بر طبل تقلب در انتخابات می‌کوبد و جمهوریخواهان نیز تمایلی به پذیرش نتایج ندارند.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، اعضای مجمع برگزینندگان در آمریکا به جو بایدن برای تصدی ریاست جمهوری این کشور رای دادند. بایدن 302 رای و دونالد ترامپ 232 رای این مجمع را به دست آوردند.
بیسان ابوکویک خبرنگار شبکه در آریزونا در گزارشی با اشاره به این که اعضای مجمع برگزینندگان بدون هرگونه اتفاق غیرمنتظره و قابل توجهی رای خود را اعلام و پیروزی بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری اخیر تایید کردند افزود: برخی از اعضا در برخی ایالت‌ها مانند میشیگان و آریزونا به سبب تهدید به خشونت، ناچار شدند رای خود را تحت تدابیر شدید امنیتی اعلام کنند. حاکم ایالت میشیگان پس از اعلام رای خود خواستار پشت سرگذاشتن صفحه گذشته و نگاه به آینده شد.
در ادامه پس از پخش قسمتی از سخنان جو بایدن آمده است: هر چند نمایندگان شش ایالت خاکستری که دونالد ترامپ سعی داشت در دستگاه قضایی به نتایج انتخابات در آنجا اعتراض کند، به بایدن رای دادند، نمایندگان حزب جمهوریخواه در این ایالت‌ها تلاش کردند با برگزاری نشست‌های غیررسمی، فهرست‌هایی در حمایت از ترامپ به کنگره ارسال کنند. دونالد ترامپ نیز به نوبه خود به ارسال توئیت در خلال اعلام آراء اعضای مجمع برگزینندگان ادامه داد و همچنان از تقلب در انتخابات سخن گفت.
استفان میلر مشاور ارشد ستاد انتخاباتی ترامپ در گفتگو با شبکه فاکس نیوز گفت: تا بیستم ژانویه فرصت داریم روند اوضاع ناشی از تقلب در آراء را تغییر دهیم و ترامپ را به عنوان پیروز انتخابات اعلام کنیم.
در پایان گزارش آمده است: اکنون همه چشم‌ها به کنگره دوخته شده است تا ببینند نمایندگان جمهوریخواه آن به پیروزی بایدن به عنوان رئیس جمهور اذعان می‌کنند و دیگر این که همه منتظر روز ششم ژانویه هستند که اعضای مجلس نمایندگان و سنا در جلسه‌ای مشترک نتایج را تایید خواهند کرد.
در همین حال دونالد ترامپ در پیامی با بازنشر توئیت یکی از هوادارانش به نام کوین مک کولا که خواستار نادیده گرفتن آراء الکترال و برررسی گزارش نتایج بازبینی های انتخاباتی شده بود، نوشت : ممنون کوین. بسیاری آرای ترامپ به نفع بایدن ثبت شد. قاضی عالی میشیگان این گزارش جانانه را صادر کرد. این موضوع در سراسر کشور صدق می کند. این انتخابات تقلبی دیگر قابل دوام نیست. جمهوری خواهان دست بکار شوید. پیروزی بزرگ ! 75،000،000 رای .

هیلاری کلینتون خواستار برچیدن الکترال کالج برای انتخاب رئیس جمهور شد
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا و نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2016 این کشور بار دیگر خواستار برچیدن الکترال کالج برای انتخاب رئیس جمهور شد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا و نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2016 این کشور بار دیگر خواستار برچیدن الکترال کالج برای انتخاب رئیس جمهور شد و در توئیتی اعلام کرد رئیس جمهور آمریکا نیز باید همانند هر سمت دیگری با آرای مردمی انتخاب شود.
وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 موفق به کسب آرای مردمی بالاتر مقابل دونالد ترامپ رقیب جمهوریخواه خود شد، اما به دلیل آرای الکترال کالج مقابل رقیب انتخاباتی خود متحمل شکست شد. وی در آن زمان تاکید داشت که الکترال کالج تنها یکی از عوامل خارجی است که موجب شکست سنگین وی در انتخابات شده است.

جو بایدن خواستار پایان اختلافات انتخاباتی در آمریکا شد
جو بایدن دوشنبه شب پس از اعلام نتایج رأی گیری رسمی در کالج‌های الکترال و اعلام پیروزی خود بر دونالد ترامپ، از مردم آمریکا خواست "برگ انتخابات را ورق بزنند و دور هم جمع شوند".
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن‏، بایدن در سخنرانی خود  گفت: "در نبرد برای روح آمریکا، دموکراسی پیروز شد. "
وی در پیامی هدفمند بدون آنکه نامی از دونالد ترامپ ببرد‏، افزود: "صحت انتخابات ما حفظ شده و اکنون وقت آن است که برگ انتخابات را ورق بزنیم".
دونالد ترامپ تا کنون سرسختانه از پذیرفتن شکست خود امتناع ورزیده است.
بایدن مدعی شد: "شعله دموکراسی در این کشور مدت‌ها پیش روشن شد و در حال حاضر ما می‌دانیم که هیچ چیز - حتی یک بیماری همه گیر یا سوء استفاده از قدرت - نمی‌تواند این شعله را خاموش کند".

ادعا‌های بی‌اساسی درباره انتخابات مطرح شد
جو بایدن گفت: من به 306 رأی کالج‌های الکترال (انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا) یعنی همان آرای ترامپ در سال 2016 دست یافتم.
به گزارش شبکه تلویزیونی ‌ای بی سی، جو بایدن در اولین سخنرانی خود پس از اعلام رای اعضای کالج‌های الکترال در ایالت‌های مختلف و پیروزی اش بر ترامپ، گفت: ادعا‌های بی اساسی درباره مشروعیت انتخابات مطرح شد. این انتخابات صادقانه، آزاد و منصفانه بود.
وی افزود: آرای امروز مجمع انتخاب کنندگان نشان داد آمریکایی‌ها با وجود گسترش ویروس کرونا، به طور گسترده در انتخابات شرکت کرده اند. من به 306 رأی کالج‌های الکترال یعنی همان آرای ترامپ در سال 2016 دست یافتم.
بایدن با اشاره به موضع ترامپ در قبال نتیجه انتخابات، گفت: این موضع بسیار افراطی است، ما قبلاً هرگز مثل آن را ندیده ایم. موضع فردی که از احترام به خواست مردم امتناع ورزید، از احترام به حاکمیت قانون امتناع ورزید و از احترام به قانون اساسی امتناع کرد.
وی افزود: ستاد انتخاباتی ترامپ، ده‌ها شکایت قضایی را علیه نتیجه انتخابات مطرح کرد، ولی هر بار با این پاسخ مواجه شد که شکایتش هیچ اصل و اساسی ندارد. مسئول سازمان امنیت سایبری دولت ترامپ اذعان کرد این انتخابات امن‌ترین انتخابات بوده است.
جو بایدن ادامه داد: بیش از 80 قاضی در کشور به شکایت‌های طرح شده از سوی ترامپ رسیدگی کردند، اما هیچ دلیل و مدرکی که نتایج انتخابات را تغییر دهد و یا زیر سئوال ببرد پیدا نشد. این امید صادقانه من است که دیگر هرگز نبینیم کسی این گونه تهدید‌ها و سوءاستفاده‌هایی را که در این انتخابات طرح شد، مطرح کند.
وی در ادامه گفت: چهار سال پیش من با انجام وظیفه پیروزی ترامپ را در کنگره اعلام کردم.  هنگامی که سؤالاتی در خصوص شفافیت در انتخابات آمریکا مطرح می‌شود، سیستم قضایی تعیین کننده نتیجه خواهد بود. امیدواریم ترامپ به پیروزی من در انتخابات اذعان کند. اذعان نکردن ترامپ به نتیجه انتخابات، بی احترامی به ملت آمریکاست..
بایدن خاطرنشان کرد: ما حدود 300 هزار آمریکایی را بر اثر ویروس کرونا از دست دادیم. من رئیس جمهور همه آمریکایی‌ها خواهم بود و برای همه چه آن‌هایی که به من رأی داده اند چه آن‌هایی که رأی نداده اند، کار خواهم کرد.
 
نخستین واکنش ترامپ به اعلام رسمی پیروزی بایدن
همزمان با اعلام رسمی پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، ترامپ مدعی است وزیر دادگستری این کشور استعفا داده و پیش از کریسمس، دولتش را ترک می‌کند.
رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است وزیر دادگستری این کشور استعفا داده و پیش از کریسمس، دولتش را ترک می‌کند تا در کنار خانواده تعطیلات را بگذارند.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دقایقی بعد از اعلام نتیجه رأی‌گیری مجمع گزینندگان این کشور (الکترال کالج)، از استعفای «ویلیام بار» وزیر دادگستری دولتش خبر داد.
ترامپ طی پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «لحظاتی پیش دیدار بسیار خوبی با بیل بار، دادستان کل در کاخ سفید داشتم. روابط ما بسیار خوب بوده و او کار فوق‌العاده‌ای انجام داد!»
وی ضمن پیوست کردن تصویر متن استعفانامه ویلیام بار در توئیت خود، افزود:‌«طبق این نامه، بیل دقیقا پیش از کریسمس [کاخ سفید]‌ را ترک می‌کند تا تعطیلات را با خانواده‌اش بگذارند».
وزیر دادگستری آمریکا در نامه استعفای خود نوشته است: «در حالی که این کشور گسسته شده، لازم است دولت و تمام سازمان‌ها هر کاری لازم است برای حفظ یکپارچگی انتخابات انجام دهند».
ترامپ سپس در توئیت دیگری نوشت که «جف روزِن» معاون وزارت دادگستری آمریکا، فعلا جای بار را پر خواهد کرد و به عنوان سرپرست دادستانی کل خدمت می‌کند.
این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا چند روز پیش ضمن بازنشر توئیتی که خواستار «اخراج» وزیر دادگستری این کشور شده بود، نوشت او مایه سرافکندگی و ناامیدی است.

نظر شما