شناسهٔ خبر: 44527830 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کاهش هورمون تنظیم اشتها با نوشیدنی‌های حاوی ساکارز

بر اساس نتایج تحقیق جدید، نوشیدنی‌های حاوی ساکارز در مقایسه با گلوکز ممکن است باعث شود که جوانان سطح کمتری از هورمون‌های تنظیم‌کننده اشتها تولید کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ساینس دیلی، مصرف زیاد مواد قندی از عوامل موثر در چاقی است. ساکارز یا «قند سفره»  از قسمت‌های مساوی گلوکز و فروکتوز تشکیل‌شده است و اغلب به غذاهای فرآوری شده مانند نوشابه، آب‌نبات، غلات و غذاهای کنسروی اضافه می‌شود.

گلوکز را نیز می‌توان در غذاهایی مانند عسل و میوه‌های خشک یافت.

دکتر کاتلین پیج، از دانشکده پزشکی USC Keck در لس‌آنجلس، کالیفرنیا گفت: «این مطالعه برای اولین بار نشان می‌دهد که چگونه ویژگی‌های فردی، ازجمله وزن بدن، جنس و حساسیت به انسولین بر پاسخ هورمون به دو نوع مختلف قند یعنی ساکارز و گلوکز تاثیر می‌گذارد.

وی در ادامه افزود: نتایج تحقیقات، لزوم در نظر گرفتن چگونگی تاثیر خصوصیات فردی بر واکنش بدن به انواع مختلف قند و سایر مواد مغذی موجود در منابع غذایی را برجسته می‌کند».

در این تحقیق، محققان، ۶۹ جوان بزرگسال در سنین ۱۸ تا ۳۵ سال را موردبررسی قراردادند. شرکت‌کنندگان در دو مرحله ارزیابی شدند و از آنان خواسته شد که نوشیدنی‌های حاوی ساکارز یا گلوکز مصرف کنند.

محققان دریافتند وقتی بزرگسالان جوان از نوشیدنی‌های حاوی ساکارز استفاده می‌کنند در مقایسه با مصرف نوشیدنی‌های حاوی دوز مساوی گلوکز، مقدار کمتری هورمون سرکوب گرسنگی تولید می‌کنند.

همچنین نتایج نشان داد، خصوصیات فردی، ازجمله وزن بدن و جنس بر واکنش هورمون‌ها به قندهای مختلف تاثیر می‌گذارد.

نتایج این تحقیق در نشریه  Clinical Endocrinology & Metabolism منتشرشده است.

انتهای پیام

نظر شما