شناسهٔ خبر: 44526137 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مجلس با افزایش سهم تهران از منابع مالیاتی مخالفت کرد

تهران- ایرنا- نمایندگان در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد نماینده تهران مبنی بر افزایش سهم پایتخت از منابع مالیاتی در بودجه را مغایر قانون اساسی دانستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز سه‌شنبه در جریان بررسی جزئیات طرح احکام کلی بودجه با ۱۵۹ رأی موافق، ۴۷ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر اخطار «علیرضا سلیمی» نماینده دلیجان به پیشنهاد «سید علی یزدی خواه» نماینده مردم تهران، افزایش سهم تهران از منابع مالیاتی در بودجه را وارد دانستند.

سیدعلی یزدی خواه در جریان بررسی جزئیات طرح احکام کلی بودجه ۱۴۰۰ پیشنهاد الحاق یک بند به جزء هفتم بند الف این طرح گفت: بعد از انقلاب اسلامی روحیه کمک به تهران حذف و به سایر نقاط معطوف شد در حالی کههزینه‌های زندگی در تهران از جهت حمل و نقل، اجاره مسکن و تحصیل بیشتر از سایر استان‌ها است. اما سهم تهران از دریافت منابع مالیاتی به نسبت پرداخت آن بسیار ناچیز است.

نماینده مردم تهران افزود: ۵۳ درصد از منابع مالیاتی در تهران پرداخت می‌شود اما سهم تهران از مالیات در طرح‌های عمرانی ۲.۵ درصد است. در ارتباط با تخت‌های بیمارستانی در تهران به ازای هر هزار نفر ۱.۳ تخت وجود دارد در حالی که میانگین ۱.۶ است. همچنین۳۰ درصد مدارس آموزشی تهران نیز فرسوده شده و در بحث‌های امنیتی در تهران از ۱۸۵ کلانتری موردنیاز ۸۰ کلانتری وجود دارد.

یزدی خواه پیشنهاد کرد: میزان منابعی که از مالیات به استان‌ها اختصاص می‌یابد برای استان تهران منابع اعتبارات بیشتری در نظر گرفته شود تا بافت‌های فرسوده ساماندهی و از بسیاری از مناطق محرومیت زدایی شود.

«علیرضا سلیمی» با استناد به بندهای ۹ و ۱۲ اصل سوم قانون اساسی گفت: براساس این اصل قانون اساسی رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه های مادی و معنوی باید محقق شود اما با پیشنهاد آقای یزدی خواه محرومیت‌ها برطرف نمی شود و مالیات‌ها به بخش های برخوردار تعلق می‌گیرد.

«محمدباقر قالیباف» رییس مجلس شورای اسلامی این اخطار نماینده را وارد دانست و گفت: دفاتر شرکت‌های بزرگ در تهران است و اگر ۵۰ درصد مالیات به تهران تعلق گیرد مناطق برخوردار، برخوردارتر و مناطق محروم، محروم‌تر می‌شوند و این خلاف قانون اساسی است.هرچند مشکلاتی در کلانشهر مثل حاشیه نشینی و آسیب‌های اجتماعی وجود دارد اما این مشکلات را باید از محل منابع عوارض جبران کرد نه مالیات. 

نظر شما