شناسهٔ خبر: 44520702 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

امکان پیش‌بینی سیل و آتش‌سوزی توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان

محققان یک شرکت دانش‌بنیان با فناوری فضایی و تصاویر ماهواره‌ای ریسک آتش‌سوزی در جنگل‌ها، سیلاب، تشخیص آلودگی‌های نفتی و...را از قبل پیش‌بینی می‌کنند.

صاحب‌خبر -

مدیر یک شرکت دانش بنیان در حوزه هوافضا به خبرگزاری مهر گفت: ما یک استارت آپ فضاپایه هستیم که در حوزه فناوری فضایی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و پردازش آنها از طریق الگوریتم‌های علم سنجش از دور و ژئوماتیک پدیده‌های روی زمین را شناسایی می‌کنیم. یاسر عشورزاده با بیان اینکه پایش محدوده‌های آب و سیلاب، نقاط آتش‌سوزی، کشاورزی دقیق و... از جمله مواردی هستند که با این فناوری قابل شناسایی هستند، افزود: در این راستا توانستیم سامانه‌ای تحت عنوان سیستم هوشمند مانیتورینگ ماهواره‌ای را طراحی کنیم. عشورزاده با بیان اینکه تابستان امسال مطابق با ارزیابی معاونت علمی و فناوری، این سامانه به عنوان یک سامانه دانش بنیان ثبت شد، ادامه داد: ما توانستیم برای اولین بار در جهان الگوریتم‌ها و شاخص‌های منحصر به فردی را در حوزه پایش ماهواره‌ای پوشش گیاهی و آبی، تشخیص نقاط آتش و تشخیص آلودگی‌های نفتی و پدیده کشنده سرخ در مخزن داده‌ها و مشاهدات زمین آژانس فضایی اروپا ثبت کنیم که این موضوع افتخار بزرگی برای ما و کشور محسوب می‌شود. وی با ‌اشاره به اقدامات شرکت با استفاده از این سامانه گفت: از جمله فعالیت‌هایی که به صورت جدی در این شرکت پیگیری می‌شود ریسک سیلاب، پهنه بندی و برآورد خسارت سیلاب، شناسایی نقاط آتش‌سوزی، مراتع، جنگل‌ها و پیش‌بینی ریسک آتش‌سوزی هستند؛ با استفاده از این سامانه می‌توانیم ریسک آتش‌سوزی منطقه را نیز پیش‌بینی کنیم. مدیر این یک شرکت دانش بنیان اظهار داشت: تغییرات رطوبت خاک، تغییرات پوشش گیاهی، دما و... عواملی هستند که با این سامانه می‌توان ریسک آتش‌سوزی را پیش‌بینی کرد. در اوایل خرداد امسال ما چندین منطقه با ریسک بالای آتش‌سوزی را پیش‌بینی کردیم که دقیقاً هم اتفاقاً افتاد. عشورزاده با بیان اینکه این سامانه علاوه‌بر بخش آتش‌سوزی در بخش سیلاب نیز به کار می‌رود، افزود: به همین ترتیب می‌توان ریسک سیلاب را برای هفت روز آینده مدیریت و پیش‌بینی کنیم؛ این پیش‌بینی‌ها با استفاده از پارامترهای تولید شده از تصاویر ماهواره‌ای و مدل‌های بارش هواشناسی در قالب سیستم اطلاعات جغرافیایی قابل حصول است. برای مثال از مورخه ۱۰ آبان هشدارهای لازم را برای آبگرفتگی مناطق جنوبی غرب کشور در این سامانه به سازمان‌ها و مردم استان‌های مربوطه ارسال کردیم که دقیقاً در همان مناطق شناسایی شده بخش جنوبی خوزستان و بوشهر دچار آبگرفتگی و سیلاب شد.
ارائه خدمات کشاورزی دقیق
به گفته وی، یکی دیگر از خدمات این سامانه در کشاورزی دقیق است؛ از طریق این سامانه و پردازش تصاویر ماهواره‌ای، کشاورزان کشور با ثبت موقعیت زمین کشاورزی خود با توجه به نوع محصولات کشاورزی، به صورت هوشمند راهکارهای مصرف بهینه کود و آب و همچنین پایش سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی را به صورت مکان‌محور دریافت کنند. اکنون بالای ۸۰۰ نفر از کشاورزان کشور به صورت رایگان از این خدمات ما استفاده می‌کنند و افزایش ۳۰ الی ۶۰ درصدی محصولات کشاورزی را تجربه کرده‌اند، چرا که این توصیه‌ها کاهش هزینه‌های کشاورز و افزایش کیفیت و تولید محصولات و همچنین کاهش پرتی را در برداشت به موقع در پی دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما