شناسهٔ خبر: 44507127 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

هفته پژوهش فرصت مغتنمی است که بار دیگر از سند تحول رونمایی کنیم دانشگاه فرهنگیان باید در مسیر تحقق اهداف آموزش و پرورش حرکت کند

وزیر آموزش و پرورش گفت: هفته پژوهش فرصت مغتنمی است که یکبار به چشم انداز سند تحول از منظر رسیدن به مدرسه مورد نظر سند، معلم مورد نظر سند و دانش آموز مورد نظر سند رونمایی کنیم. جرم کیف قاپی از جرایمی است که شاکیان بسیاری دارد. در این بخش کارشناسان وکیل‌آنلاین نحوه نوشتن شکواییه کیف قاپی را توضیح داده‌اند.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان- محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در برنامه تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برتر گفت: به گمان من هفته پژوهش فرصت مغتنمی است که یکبار به چشم انداز سند تحول از منظر رسیدن به مدرسه مورد نظر سند، معلم مورد نظر سند و دانش آموز مورد نظر سند رونمایی کنیم و ببینیم چشم اندازی که این سند ترسیم می‌کند چیست؟

وی ادامه داد: پرسشگری، پژوهشگری و اندیشه ورزی جزو ضرورت‌های این تصویر از آینده آموزش و پرورش است. یک تغییر رویکرد اساسی در نظام تعلیم و تربیت شکل خواهد گرفت که گام‌های این تحول در طی سال‌های گذشته آغاز شده و به سرعت شتاب می‌گیرد.

حاجی میرزایی در خصوص نگاه سند تحول به ارکان نظام تعلیم و تربیت گفت: یک رویکرد این است که انسان را مخزنی در نظر بگیریم که باید در او دانش را انباشته کنیم. در این رویکرد نقش دانش آموز به نقشی منفعل تبدیل می‌شود و معلم هم نقشی یکسویه و دانای کل است و مدرسه هم تبدیل به کانون بی روح و خسته کننده می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در یک رویکرد دیگر ما دانش آموزان و افراد را به طور کلی یک مخزن نمی‌بینیم بلکه دانش آموز را عالی‌ترین موجود هستی می‌بینیم کگه در عالی‌ترین سطج قدرت دریافت آموزش و پرورش است. دانش آموز در این نگاه به ابزاری تبدیل می‌شود که از معلولاتش برای کاستن از مجهولاتش استفاده کند و برای مواجهه با هستی قدرت پیدا کند و… در این رویکرد کارکرد معلم توانمند کردن دانش آموزان برای ارتباط و پیوند با مفاهیم است.

وی تاکید کرد: همواره می‌گوییم معلمی شغل انبیاست و باید ببینیم روش انبیا بر مردم چگونه بوده است. انبیا به انسان قدرت انتخاب و تصمیم گیری می‌دادند.

حاجی میرزایی در ادامه با بیان اینکه معلم در تراز سند یک ویژگی‌هایی دارد گفت: معلمی که نتواند دانش‌آموز خود را با این ویژگی‌ها تربیت کند، در کار خود توفیق ندارد و مدرسه‌ای یدون این ویژگی‌ها درون خود بانشاط نخواهد شد.

وی ادامه داد: برنامه ریزی درسی در خلق موقعیت‌های یادگیری باید به گونه‌ای عمل کند که ابزار‌های لازم را برای این چنین پیوند‌ها فراهم کند همچنین دانشگاه‌های شهید رجایی و فرهنگیان باید اینگونه معلم را برای ما تربیت کنند و مدرسه ما باید کانون این چنین اتفاقات مهمی باشد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه صبح امروز که ۵۸ پژوهشسرا برای پژوهش زیست فناوری مجهز شد، گفت: امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌ها و مراکز کاردانش اعتبار گذاشتیم تا توانایی دانش‌آموزان را برای کار‌های مهارتی و افزایش ظرفیت‌ها ارتقا دهیم.

وی اضافه کرد: در طول این دولت تعداد پژوهشسرا‌ها را از ۳۰۰ به ۶۶۵ پژوهشسرا افزایش دادیم این نشان از رویکرد پژوهشی دارد من روزی را آرزو می‌کنم که تمام مدارس ما یک پژوهشسرا باشد پژوهش یک توانایی خاص برای آدم‌های خاص نیست پژوهش یک توانایی عام برای تمام انسان‌هاست.

نظر شما