شناسهٔ خبر: 44506336 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خبر داد:

کارت چند منظوره براي هنرمندان؛ به زودي

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- تسهیلات جدید صندوق اعتباری هنر در قالب هنر کارت به زودی در دستان هنرمندان حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر قرار می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، حسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر گفت: این کارت، کارتی چند منظوره است که براساس آن مجموعه‌ای از خدمات رفاهی به هنرمندان داده می‌شود. شکل آن هم به این صورت است که از طریق کدی که در پشت آن تعبیه شده دسترسی‌های مختلفی برای هنرمندان ایجاد می‌شود. برای نمونه هنرمندان می‌توانند مجوز ورود به یک جشنواره را داشته باشند و یا در نمایشگاه‌ها خرید کنند.
وی افزود: ما قصد داریم در آینده هم مزایای بیشتری برای این کارت تعریف کنیم.
آقای سید زاده گفت: اقدام بعدی ما یک دکان و یا فروشگاه به نام سامانه "پروانه" است که ممکن است با هنرکارت پیوند بخورد و نقش مهمی در تجاری سازی آثار هنری دارد. این کار به صورتی است که هنرمندان می‌توانند آثار خود را در این بستر ارائه کنند.
وی افزود:" دسترسی آسان" و " عمومی شدن خدمات" از مزایای هنر کارت است.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ضمن ارائه گزارشی از تسهیلات ارائه شده به هنرمندان گفت: صندوق اعتباری هنر 80 هزار عضو دارد که جمع زیادی از آن‌ها در دو سه سال اخیر به این صندوق اضافه شده اند. کسانی که در 2 سال اخیر به صندوق اضافه شدند که می‌تواند دربرگیرنده یک رشد 100 درصدی به لحاظ آماری باشد.
وی افزود: این اعضا از گروه‌های مختلف هنری هستند که گسترده‌ترین آن‌ها متعلق به هنرمندان موسیقی است. به خصوص هنرمندان موسیقی نواحی و محلی که بسیار پر رونق است.
آقای سید زاده گفت: بیماری کرونا کار ما را پیچیده‌تر کرد، ولی تا امروز هر هنرمندی که به صندوق مراجعه کرده است ما حق بیمه او را پرداخت کرده ایم.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر گفت: من معتقدم سلبریتی‌های ما در شهرستان‌ها هستند که هر شب با هنرنمایی خود در شهرشان میزبان مخاطبان هستند. واقعاً معرف اعتبار و شخصیت هنری آن‌ها در منطقه زندگی شان است و این دستاورد بسیار بزرگی بود که ما بتوانیم در سفر‌های استانی تلاشی برای افزایش شاخص‌ها و پیگیری مطالبات هنرمندان داشته باشیم.
وی افزود: ما باید بدانیم که جامعه بزرگ و رنگارنگی در حوزه فرهنگ و هنر داریم که باید مردم عزیزمان با هنر آن‌ها آشنا شوند. متأسفانه ما هیج رد پای رسمی از هنرمندان نواحی ایران در سامانه‌ها و پلتفرم‌ها نمی‌بینیم و همین آسیب بهانه‌ای شد تا در حوزه بیمه هنرمندان و خدمات رسانی به این عزیزان در ترمیم رابطه دولت با هنرمندان تلاش‌هایی بکنیم.
آقای سیدزاده افزود: من پارسال قولی دادم مبنی بر اینکه هیچ هنرمندی نگران درمان خود نباشد و امروز بسیار خوشحالم که با وجود کرونا که واقعاً کار ما را مشکل کرد هیچ هنرمندی در حوزه کمک هزینه درمان نگران تامین موارد درمانی خود نبود.
وی گفت: ما در عرصه خدمات برخط درمانی هم کار‌هایی انجام دادیم که بر اساس آن علاوه بر رسیدگی به موارد درمانی، پروفایل درمانی را نیز برای هنرمندان راه اندازی کردیم که می‌تواند اتفاق خوبی برای مذاکره با بیمه‌ها باشد. این آمار‌های درمانی دستاورد بسیار خوبی برای ما داشته است که از طریق آن می‌توانیم برای رسیدگی‌های تخصصی پزشکی هنرمندان کار‌های مهم‌تری را انجام دهیم.
در ادامه نشست خبری مسؤولان صندوق اعتباری هنر، آقای مصطفی خادم المله مدیر عامل طرح "هنر کارت" گفت: این کارت امکانات فناورانه جدیدی در بانکداری الکترونیکی ایجاد کرده است و هدف اصلی آن کمک به جامعه هنری است.
وی افزود: ما قصد داشتیم محدودیت‌ها را از بین ببریم و به علت این که برای اجرای این طرح هزینه‌های سنگینی به صندوق هنر تحمیل می‌شد ما با مجموعه بانکی هم افزایی انجام دادیم. بر همین اساس این کارت تمام خدمات معمول بانکی را در خود دارد.
وی ادامه داد: این کارت مکانیزم برگشت پول را دارد به صورتی که اگر هنرمندی در جایی به صورت نقدی خرید کرد بخش قابل توجهی از وجه او به کارتش بر می‌گردد.
آقای خادم المله گفت: طرح‌های ما با رقم معیشتی خوبی معادل 1200 میلیارد ریال همراه بود. طی این طرح، کسانی که نشان درجه یک هنری دارند با مبلغ 5 میلیون تومان هنر کارت را دریافت کرده اند و بقیه هنرمندان معادل یک میلیون و پانصد هزار تومان این وجه را در قالب هنر کارت گرفته اند.
وی افزود: ما به همه هنرمندانی که برای هنرکارت درخواست داده اند این کارت را اختصاص دادیم و فقط هنرمندان زیر هجده سال که در شبکه بانکی تعریف نشده اند و گروهی که نقص اطلاعات داشته اند این کارت را نگرفته اند.
آقای خادم المله گفت: نزدیک به 78 هزار نفر برای هنر کارت ثبت نام کرده اند که ما توانستیم به 62 هزار نفر این کارت را بدهیم.
وی افزود: بقیه افراد باید فرایند ثبت نام را طی می‌کردند که از این تعداد 57 هزار نفر افتتاح حساب کرده اند و در نهایت برای 41 هزار نفر کارت صادر شده است.
مدیر عامل هنر کارت گفت: شرط دریافت هنر کارت فعالیت‌های حرفه‌ای در حوزه فرهنگ و هنر است و صرف اینکه برای نمونه کسی ساز می‌زند و در حوزه موسیقی فعالیت اندکی دارد نمی‌تواند از هنرکارت استفاده کند.
آقای خادم المله گفت: این کارت‌ها در مراسمی ویژه به هنرمندان دارای نشان درجه یک هنری اهدا می‌شود و در پایان ماه برای بقیه هنرمندان از طریق پست ارسال خواهد شد.
صندوق اعتباری هنر در سال 1383 با هدف حمایت از هنرمندان و نویسندگان و روزنامه نگاران تأسیس شد.
بیمه و ساماندهی اهالی فرهنگ و هنر از جمله فعالیت‌های این صندوق در سال‌های اخیر بوده است.

نظر شما