شناسهٔ خبر: 44506239 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

درمان کم خوني و بهبود سطح گلبول‌هاي قرمز با تغذيه مناسب

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- اگر دچار کاهش گلبول‌های قرمز شده اید و علایم کم خونی دارید، مصرف غذا‌های غنی از این پنج ماده غذایی خون ساز می‌تواند به بهبود سطح گلبول‌های قرمز شما کمک کند.
به گزارش خبرگزاری آریا، غذا‌های غنی از آهن، اسید فولیک و ویتامین ب 12 می‌تواند در افزایش گلبول‌های قرمز شما کمک کند.
غذا‌های غنی از آهن مانند گوشت قرمز، سبزیجات با برگ‌های سبز تیره، سبزیجاتی مانند اسفناج، میوه‌های خشک، مانند آلو و کشمش، حبوبات، زرده تخم مرغ برای کسانی که کم خونی دارند توصیه میشود.
همچنین اسید فولیک میتواند برای جبران کم خونی موثر باشدمواد غذایی با ویتامین B-9 بالا (اسید فولیک) عبارتند از:غلات غنی شده سبزیجات برگ دار و سبز مانند اسفناج و لوبیا و عدس-نخود فرنگی و آجیل یا ویتامین B-12 با گوشت گاو و ماهی، محصولات لبنی مانند شیر و پنیر و تخم مرغ کمک کننده رفع کم خونی هستند
بنابر این گزارش در طب سنتی نیز برخی مواد غذایی به عنوان مواد خون ساز برای بدن معرفی شده و همچنان برای خون رسانی استفاده می‌شود. از جمله خونسازترین مواد غذایی در طب سنتی می‌توان به کنجد و عسل اشاره کرد، در طب سنتی از کنجد به عنوان یکی از مواد غذایی خون ساز اشاره شده است و شما می‌توانید هر شب کمی کنجد خرد شده مصرف کنیدهمچنین عسل، پس از مصرف به سرعت به خون تبدیل شده و دارای خواص دارویی برای بدن است.
در طب سنتی به گندم، شاه دانه، عدس، تخم گشنیز و زنجبیل نیز به عنوان دیگر مواد خونساز اشاره شده است و شیره انگور و آبگوشت از جمله خون سازترین مواد غذایی در طب سنتی هستند.

میوه‌های خونساز
در قسمت میوه‌ها نیز چغندر قند و هویج خونسازند چغندر معمولا برای بیماران آنمی (کم خون) توصیه می‌شود. طبق مطالعات انجام شده، مصرف یک کاسه هویج و چغندرقند، دو بار در هفته باعث افزایش تعداد پلاکت خون می‌شود ویا کشمش دارای آهن فراوان است که برای رشد گلبول‌های قرمز و پلاکت خون بسیار مهم است. اختلال ترومبوسیتوپنی یا تعداد پلاکت‌های کم و کم خونی، ناشی از کمبود آهن رخ می‌دهد. انار هم از معروف‌ترین میوه‌های خون ساز است که حاوی آهن بالایی است. انار باعث خونرسانی به بدن شده و کم خونی را برطرف می‌کند. سیب در جذب آهن به بدن کمک می‌کند چنانچه توصیه میشود برای تعادل آهن هر روز سیب میل کنید.
آلو یکی دیگر از میوه‌های مناسب برای درمان کم خونی است، زیرا سرشار از آهن بوده و مصرف روزانه آلو می‌تواند مشکل کم خونی را برطرف کند. همانطور که موز یکی از میوه‌های بسیار مفید برای بدن است که حاوی اسید فولیک است و اسید فولیک برای ساخت گلبول‌های خون موثر است. روزی یک عدد موز مصرف کنید.
زردآلو هم یکی از میوه‌های خون ساز و حاوی آهن است. شما می‌توانید این میوه را هنگام صبحانه میل کنید، میوه‌هایی مانند پرتقال که حاوی ویتامین سی فراوانی هستند نیز باعث حفظ سطح آهن بدن و از بین بردن کم خونی می‌شود.

تنقلات خون ساز
شما می‌توانید برای رفع کم خونی و یا افزایش خون رسانی از برخی تنقلات در طول روز استفاده کنید از جمله، کنجد و فندق که باعث افزایش خون رسانی شده و میزان آهن را به سطح مطلوبی می‌رساند.
کنجد می‌تواند نقش زیادی در جذب آهن داشته باشد؛ بنابراین، مصرف روزانه کنجد برای هر فردی توصیه می‌شود. یکی دیگر از تنقلات خونساز، تخم کدوحلوایی است که کمبود آهن را جبران می‌کند.
آجیل‌های خون ساز ازجمله بادام زمینی، جزو خون سازترین مواد غذایی است. بادام زمینی، همچنین دارای کلسیم و آهن است. همچنین حاوی مس، ویتامین B 1، B 2 و E و روی است.
گردو هم برای سلامتی بسیار مفید است، زیرا با اسید‌های چرب امگا 3، 6 و 9 بسته بندی می‌شود. گردو، حاوی مقدار زیادی آهن است. در صورتی که دچار کم خونی شده اید، می‌توانید گردو مصرف کنید تا سطح هموگلوبین شما بهبود پیدا کند، بهتر است گردو را به صورت خام مصرف کنید، زیرا گردوی خام حاوی آهن بیشتری است.

نظر شما