شناسهٔ خبر: 44502535 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کرونا و سنگ محک بازار آجیل شب یلدا

تهران- ایرنا- گسترش ویروس کرونا طی یکسال اخیر نه تنها بلای جان عده‌ای از هموطنان و رکود بازار برخی مشاغل شده، بلکه با تعطیلی برخی اصناف از جمله آجیل و خشکبار فروشان، اینگونه مشاغل را تحت تاثیر قرار داده‌است.

صاحب‌خبر -

بسیاری از اصناف از جمله آجیل فروشان به امید خارج شدن از رکود بازار در روزهای منتهی به شب یلدا دلخوشند که مردم با خرید آجیل و میوه سور و سات برپایی این آئین کهن را فراهم کنند اما از سوی دیگر متولیان سلامت هرچه به این روز نزدیک‌تر می شویم مضطرب‌تر می‌شوند چراکه یکی از دلایل اصلی ابتلا افراد به بیماری کو,ید ۱۹ شرکت در دورهمی‌ها و مکان‌های پرازدحام است و برگزاری چنین مراسم‌هایی یعنی «بازگشت بر خانه اول، افزایش شمار مبتلایان به این ویروس، تکمیل تخت های بیمارستانی و در نتیجه افزایش مرگ و میر».

این ویروس منحوس ضد هرگونه دورهمی و تجمع است یا به عبارتی می‌توان گفت که ویروس کرونا در مکان‌های پرازدحام حضوری پررنگ دارد و به راحتی از طریق تنفس، بزاق دهان و حتی از راه مخاط گوش، حلق و بینی وارد بدن می‌شود، فرد را بیمار و او را تا سر حد مرگ می برد.

با این وجود عقل سلیم حکم می‌کند آدمی برای حفظ سلامتی و جانش هم که شده، حتی بیرون رفتن از خانه را بسیار محدود کند چه برسد به اینکه بخواهد چنین آیینی را برپا کرده و با پای خود به قتلگاه برود.

خسارت‌های میلیاردی صنوف خشکبار و آجیل

محمد یکی از کارگران یک مغازه خشکبار و آجیل فروشی در خیابان ولیعصر از مشکلات اقتصادی گلایه دارد که با شیوع ویروس کرونا از سال گذشته آجیل‌های این مغازه از جمله پسته، فندق، توت و مغز گردو به دلیل فروش نرفتن فاسد شده و این اقلام با حضور دبیر انجمن خشکبار استان تهران معدوم شد که حدود یک میلیارد تومان خسارت برای فعال این صنف در بر داشته است.

وی تسهیلات کرونایی اصناف را کافی ندانست و گفت: اکنون مغازه دار در مضیقه است؛ مالک مغازه هر ماه سر وقت کرایه مغازه را طلب می‌کند و برایش فرقی ندارد که ما فروشی داشته‌ایم یا نه؛ مأموران مالیات هم سر موعد می آیند و برایشان فرقی نمی کند که ویروس کرونا چه بلایی بر سر ما آورده است.

هرگونه اعتراض مساوی با اخراج

یکی دیگر از کارگران مغازه نیز می‌گوید که با توجه به اینکه ما تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستیم، یکماه به دلیل بیماری بر سر کار نیامدم و صاحب مغازه هیچ حقوقی پرداخت نکرد اینجا هر کس به ساعت کار، پایین بودن حقوق یا هر چیز دیگری اعتراض کند وی می‌گوید: خوش آمدید از فردا دیگر سر کار نیایید.

به گفته علی یکی دیگر از کارگران این آجیل فروشی صاحب مغازه حاضر بود برخی از اجناس خود را به قیمت فاکتور یا حتی زیر قیمت فاکتور بدهد تا این حد متضرر نشود.

وی اضافه کرد: فعالان این صنف به این امید هستند که حداقل برای شب یلدا تا حدی بتوانند محصول‌های خود را بفروشند و بازار از رکود خارج شود.

قیمت آجیل شب یلدا

قیمت آجیل‌ها در این مغازه براساس نوع و کیفیت آنها متفاوت است و آجیل شیرین که مخصوص شب یلداست را به قیمت ۱۸۰ هزار تومان به فروش گذاشته است.

در این مغازه قیمت پسته از ۱۹۵ تا ۳۳۰ هزار تومان، بادام منقا ۱۸۵ هزار تومان، مغز فندوق ۳۰۰ هزارتومان، کشمش ۲۲ هزار تومان، مغزبادام ۲۵۰ هزار تومان، آلو بخارا از ۷۵ تا ۱۳۵ هزار تومان و آلبالو ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

یکی دیگر از صاحبان یک مغازه آجیل و خشکبار که پیرمردی تقریباً ۷۰ ساله است و دل پردردی دارد از مصاحبه با من امتناع می‌کند و می‌گوید که بارها از مشکلات گفتیم وقتی گوشی شنوایی نیست چرا دوباره بگوییم.

وی ادامه داد: سال گذشته که از شیوع ویروس کرونا بی خبر بودم آجیل تازه خریداری کردم اما به دلیل نبود متقاضی، بیشتر آنها فاسد یا تاریخ گذشته شد و ضرر هنگفتی به من خورد؛ بنده یک کاسب معتمد هستم نمی‌توانم جنس نامرغوب به مشتری بدهم.

او دیگر حاضر نیست به سوالات من پاسخ دهد از کارگر مغازه قیمت آجیل‌ها را می‌پرسم او هم با بی‌اعتنایی می‌گوید که قیمت‌ها  روی آن برچسب خورده است خودتان ببینید؛ در این مغازه هم قیمت‌ها با توجه به نوع و کیفیت محصول متفاوت است آجیل شب یلدای تبریز که ظاهر خوبی هم دارد و شامل بادام منقی، مغز بادام، کشمش، انجیر، گردو و برخی دیگر از آجیل هاست با ۱۹۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

قیمت فندوق خام و شور ۱۶۸ هزار تومان، بادام هندی ۳۹۰ هزار تومان، پسته در انواع مختلف نظیر پسته ممتاز اکبری ۳۱۰ هزار، پسته کله قوچی ۲۹۲ هزارتومان، پسته اکبری ترش ۲۸۸ هزار تومان و کمترین قیمت این آن پسته فندوقی با ۲۲۰ هزار تومان، مغز بادام ۲۶۰ هزار تومان، بادام منقی ۱۹۲ هزار تومان، انجیر ۱۸۰ هزار تومان توث خشک ۱۹۰ هزار تومان در این مغازه عرضه می شود.

دولت از اصناف حمایت کند

کیومرث نیز یکی دیگر از فعالان صنف آجیل و خشکبار در تهران است او نیز به دلیل فاسد شدن برخی از اجناس خود در طی یکسال دو میلیارد تومان متضرر شده و خواهان کمک مالی از سوی دولت و کاهش یا حذف مالیات یکسال گذشته است.

او که حالا خود را یک ورشکسته تمام عیار می‌داند مانند دیگر همکاران خود به امید فروش در شب یلدا دلخوش است تا شاید بتواند مبلغ برخی از چک‌های خود را بپردازد؛ قیمت آجیل و خشکبار در این مغازه هم ۱۰ هزار تومان بیشتر یا کمتر از دیگر مغازه‌ها است.

ورشکستگی اصناف با فساد آجیل

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل استان تهران در این خصوص گفت: از سال گذشته تاکنون نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا و راکد شدن بازار با فاسد شدن بیشتر آجیل موجودی در مغازه‌ها فعالان این صنف به مرز ورشکستگی رسیده اند.

مصطفی احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آجیل خام را می‌توان تا دو سال نگهداری کرد اما آجیل هایی که در زمستان ۹۷ فرآوری شده بود به علت فروش نرفتن در سال گذشته فاسد و معدوم شد، افزود: کشاورزان به فروش خشکبار خود در ایام نوروز دلخوش بودند که به دلیل شیوع ویروس کرونا با تعطیل شدن اصناف در محدودیت‌های کرونا باز هم این محصول‌ها فروش نرفت و خسارت زیادی به این صنف وارد شد.

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل استان تهران علت به یکباره گران شدن آجیل در سال ۹۷ از ۸۰ به ۲۸۰ هزار تومان را افزایش نرخ ارز از ۳ هزار و ۲۰۰ تومان به ۱۸ هزار تومان عنوان و تصریح کرد: قیمت آجیل با توجه به صادرات و واردات آن، ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد زیرا بیشتر باغداران در کرمان، خراسان جنوبی و یزد حاضر نبودند محصول خود را به اصناف بفروشند و آن را به دلیل سود بیشتر صادر می‌کردند.

به گفته احمدی سالانه ۲۰۰ هزار تن پسته در کشور تولید می‌شود که از این میزان ۲۰ هزار تن آن در ایران مصرف و مازاد آن صادر می‌شود.

وی در جایی از صحبت خود صادرات را علت گران شدن پسته و از سوی دیگر تغییرات آب و هوایی و سرمازدگی را علت گرانی پسته عنوان می‌کند و مدعی است از سال ۹۷ تاکنون کمپین نه به خرید و تعطیلی مغازه‌ها به دنبال گسترش ویروس کرونا باعث متضرر شدن اصناف شده است.

فروش آجیل در صنوف غیرمرتبط

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل استان تهران، با بیان اینکه کارشناسان معتقدند آجیل به دلیل طبع گرمی که دارد برای بدن مفید است به همین دلیل برخی از مردم در این ایام اقدام به خرید آجیل کرده‌اند، اظهار داشت: با توجه به قرار گرفتن صنف خشکبار و آجیل در گروه ۲ و تعطیلی مغازه‌ها، اغلب اصناف نه تنها فروشی نداشته اند بلکه محصول آنها فاسد و متضرر شدند در حالی که دیگر فعالان اصناف نظیر سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای خواربارفروشی‌ها از موقعیت استفاده و در صنوف خود آجیل عرضه کردند و سود خوبی به جیب زدند.

احمدی افزود: چرا باید دیگر صنوف اجازه فروش خشکبار با هر قیمتی را داشته باشند اما صنوف اصلی عرضه کنند که دارای قیمت مصوب هستند، تعطیل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا اصناف آجیل و خشکبار خود را قبل از کهنه و فاسد شدن حراج نکردند یا آنها را به امور خیریه نداده اند، گفت: در اسفندماه سال گذشته و ابتدای سالجاری برخی از صنوف آجیل‌های خود را در بسته بندی‌های یک کیلویی به برخی مدافعان سلامت هدیه دادند اما تعطیلی‌ها باعث شد فعالان اصناف نتوانند خشکبار خود را حراج یا حداقل آن را به صورت رایگان در اختیار مراکز خیریه قرار دهند.

احمدی در خصوص میزان افزایش قیمت آجیل نیز گفت: طی یکسال گذشته قیمت ۷۰ قلم خشکبار حدود ۵۰ درصد افزایش یافت که در برابر برخی از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم افزایش قیمت کمتری داشته است.

وی بیان کرد: قیمت مصوب آجیل روز شنبه یا یکشنبه هفته جاری اعلام می‌شود و تمامی اصناف دارای پروانه کسب اتحادیه خشکبار و آجیل در سطح شهر موظف هستند به قیمت مصوب محصولات خود را برای شب یلدا به متقاضیان عرضه کنند.

به گفته احمدی، شهروندان می‌توانند تخلفات صنف آجیل و خشکبار نظیر گرانفروشی را از طریق شماره تلفن ۱۲۴ یا ۳۳۱۱۲۳۱۳ به اتحادیه خشکبار استان تهران گزارش دهند تا با آنها برخورد شود.

خبرنگار ایرنا روز چندین بار برای اطلاع یافتن از قیمت مصوب آجیل شب یلدا با رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل استان تهران تماس گرفت اما وی پاسخگو نبود.

قیمت انواع آجیل «شب یلدا» در میادین میوه و تره‌بار تهران

براساس اعلام سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران به فاصله یک هفته تا «شب یلدا»، قیمت انواع آجیل درجه یک در میادین میوه و تره بار تهران نظیر؛ نخودچی با قیمت هر کیلوگرم ۳۰ هزار تومان ارزان‌ترین و بادام هندی با قیمت هر کیلوگرم ۲۷۳ هزار تومان گران‌ترین آجیل‌هایی است که در میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود.

همچنین قیمت انواع پسته از ۱۶۲ هزار تومان تا ۱۹۲ هزار تومان و مغز پسته ۲۸۰ هزار تومان، بادام درختی با پوست کاغذی ۱۲۰ هزار تومان و مغز بادام درختی ۱۹۵ هزار تومان، بادام زمینی غلاف‌دار ۴۱ هزار تومان و مغز بادام زمینی درشت ۵۹ هزار تومان، فندوق با پوست ۱۳۲ هزار تومان و مغز فندوق ۲۷۰ هزار تومان، گردو با پوست کاغذی ۱۱۴ هزار تومان و مغز گردوی سفید ۲۲۳ هزار تومان، انواع تخمه کدو از ۴۷ هزار تومان تا ۸۸ هزار تومان، انواع تخمه آفتابگردان از ۳۸ هزار تومان تا ۴۲ هزار تومان، انواع تخمه جابانی از ۳۴ هزار تومان تا ۴۲ هزار تومان، نخودچی سفید (گُل) ۳۰ هزار تومان و بادام هندی ۲۷۳ هزار تومان اعلام شده است.

ابتلاء ۵۱ درصد افراد به بیماری کووید ۱۹ در دورهمی ها

«علیرضا رئیسی» سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از مردم درخواست کرده تا در شب‌های منتهی به شب یلدا دورهمی‌های خانوادگی را به خانواده خودشان محدود کنند و دورهمی های فامیلی نداشته باشند چراکه ۵۱ درصد موارد بستری کرونا در بیمارستان‌ها ناشی از دورهمی های خانوادگی است و اگرغفلتی صورت بگیرد تمام دستاوردها در مقابله با ویروس کرونا از بین می‌رود.

به گفته وی با اعمال محدودیت‌ها و رعایت ۹۰ درصدی پروتکل‌ها توسط مردم، تعداد شهرهای قرمز از ۳۴ شهر به ۱۲ شهر کاهش یافت اما هر گونه غفلت به خصوص برگزاری دورهمی های خانوادگی شب یلدا موجب بازگشت روند صعودی کرونا در کشور می‌شود.

یادمان باشد، ویروس کووید- ۱۹ با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کرونا است.

نظر شما