شناسهٔ خبر: 44497775 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در یک پروژه تحقیقی بین‌المللی؛

پژوهشگران دانشگاه اراک موفق به شناسایی مواد آنتی اکسیدانی در پوست و آب انار شدند

پژوهشگران دانشگاه اراک در یک پروژه تحقیقاتی مشترک با دانشگاه فلوریدای آمریکا، موفق شدند خصوصیات آنتی اکسیدانی پوست و آب میوه انار را شناسایی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی خدیوی، عضو هیئت علمی دانشگاه اراک موفق به شناسایی مواد آنتی اکسیدانی موجود در پوست و آب میوه انار شد.

در یک پروژه تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه اراک و دانشگاه فلوریدای آمریکا، خصوصیات آنتی‌اکسیدانی پوست و آب میوه انار شناسایی شد.

خدیوی در تشریح این دستاورد گفت: پس از انجام پژوهش‌های مختلف بر روی میوه انار، نتایج نشان داد که فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی پوست انار‌هایی با رنگ قرمز بیشتر از آب آن‌ها است؛ بنابراین ترکیبات مفید مستخرج از پوست انار که به‌عنوان ضایعات کشاورزی دور ریخته می‌شود، می‌توانند به‌عنوان مواد افزودنی برای بسیاری از محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی استفاده شود.

وی افزود: آنتی‌اکسیدان‌ها از عوامل مهم تغذیه‌ای هستند که نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی ما دارند. این مواد رادیکال‌های آزادی را که ناشی از مصرف انرژی است، از بدن پاک می‌کنند. اگر رادیکال‌های آزاد در بدن باقی بمانند می‌توانند به جدار سلول‌ها آسیب برسانند و باعث مرگ سلولی بشوند. آنتی‌اکسیدان‌ها محیط را از سمومی که ناشی از مصرف انرژی در سلول‌ها است پاک می‌کنند. انار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی است که برای مقابله با سرطان فوق‌العاده عمل می‌کنند. این میوه خوش آب و رنگ می‌تواند جلوی پیشرفت سرطان را نیز بگیرد.

خدیوی در پایان در راستای چگونگی بهره‌گیری از خاصیت آنتی‌اکسیدانی پوست انار در صنایع دارویی و بهداشتی گفت: آنتی‌اکسیدان‌ها ضدچروک هستند. مهمترین آنتی‌اکسیدان‌های تغذیه‌ای ویتامین‌های E و C هستند. پوست انار به مقدار قابل توجهی حاوی ویتامین C است. ویتامین C نقش موثری در ساخت کلاژن پوست بدن دارد و خاصیت ارتجاعی آن را بالا می‌برد. آنتی اکسیدان‌های مهم دیگر در پوست میوه انار شامل پلی‌فنول‌ها و آنتوسیانین‌ها هستند. از عصاره انار می‌توان در تولید شامپوها، کرم و نرم کننده‌های مو استفاده کرد.

نظر شما