شناسهٔ خبر: 44492188 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک کنترل شد

اراک - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک کنترل شده است.

صاحب‌خبر -

«عباس جودکی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس برنامه، رصد و پایش مستمر تالاب میقان به منظور کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حال اجرا است.

وی بیان کرد: تا عصر روز گذشته (شنبه) یک هزار و ۱۹۲ لاشه پرنده مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از سطح تالاب میقان اراک جمع آوری شده و به‌ صورت اصولی دفن بهداشتی و آهک پاشی شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: وسعت تالاب میقان اراک ۱۲ هزار هکتار است و برای پایش وضعیت تالاب از لحاظ بیماری آنفولانزا و جمع آوری لاشه‌ها چند کیلومتر باید داخل آب و لجن زار رفت و امکان استفاده از قایق نیست.

جودکی اظهار داشت: با توجه به پایین بودن سطح آب و لجن زار شدن حاشیه تالاب، کار برای جمع آوری لاشه پرندگان مهاجر دشوار شده که به همین منظور از چند روز گذشته با استفاده از تراکسور (یک نوع خودرو مخصوص تالاب) اقدام به پایش و جمع آوری لاشه‌ها شده است.
وی بیان کرد: در تمام مناطق و زیستگاه‌های طبیعی استان که احتمال شیوع بیماری وجود دارد، توسط یگان حفاظت محیط‌زیست پایش می‌شود و تاکنون موردی از این بیماری در سایر زیستگاه‌های استان مشاهده نشده است.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی، از مردم خواست در صورت مشاهده لاشه‌ای از پرندگان به هیچ عنوان به آن نزدیک نشوند و به محیط زیست یا دامپزشکی اطلاع دهند.

تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم کشور است که دارای ۱۴۰ گونه پرنده است.
دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون‌های تولید شن، نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.
کنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل، اردک سبز از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند.
درنای خاکستری از گونه‌های خاص و مهم تحت حمایت بین‌المللی است که تالاب میقان هر ساله با آغاز فصل سرما میزبان کوچ موقت این گونه ارزشمند است.
تالاب کویری میقان اراک در مجموع ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن ۱۰ تا ۱۲ هکتار برآورد می‌شود.

نظر شما