شناسهٔ خبر: 44487117 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیر تعاون روستایی استان خبر داد:

خرید حمایتی بیش از ۱۰ تن زعفران در خراسان رضوی

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: دولت ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلو گرم زعفران کشاورزان این استان را به صورت حمایتی خریداری کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا از مشهد، ایرج ناصری مقدم مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: این مقدار زعفران از آغاز خرید حمایتی این محصول در نیمه آبان ماه امسال تاکنون و در راستای سیاست‌های دولت در حمایت از کشاورزان خریداری شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه هدف اصلی خرید حمایتی محصولات، مدیریت بازار و جلوگیری از کاهش بیش از اندازه قیمت محصول و متضرر شدن کشاورزان است، حجم خرید، مد نظر نیست و بیشتر حمایت از کشاورز مورد توجه قرار دارد.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ مرکز در شهرستان‌های زعفران‌خیز خراسان رضوی خرید این محصول را بر عهده دارند. محور و هدف اصلی دولت از خرید زعفران، حمایت از زعفرانکاران خُرد است و در این راستا سقف خرید زعفران از هر زعفران‌کار ۱۰ کیلوگرم تعیین شده است.

ناصری مقدم بیان کرد: محصول امسال در ۲ سطح پوشال مرغوب به ازای هر کیلو گرم ۱۱۰ میلیون ریال و نگین به ازای هر کیلوگرم ۱۳۰ میلیون ریال خریداری می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال خرید زعفران به ۲ روش صورت می‌گیرد تصریح کرد: در شیوه نخست، زعفران‌کاران با مراجعه به جهاد کشاورزی شهرستان در صورت تمایل به انبار‌های بورس معرفی شده و می‌توانند زعفران خود را سپرده کالا کنند و برای دریافت وام به میزان ۵۰ درصد قیمت زعفران خود به بانک معرفی شوند.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی تاکید کرد: در این روش، زعفران کشاورزان در انبار‌های سازمان تعاون روستایی به صورت امانت نگهداری می‌شود و کشاورزان می‌توانند هر وقت، قیمت زعفران افزایش یافت با مراجعه به بانک و تسویه وام و پرداخت هزینه انبارداری، زعفران خود را تحویل بگیرند و به فروش برسانند.

ناصری مقدم اظهار کرد: در دومین شیوه خرید، کشاورزان با عقد قرارداد، زعفران خود را تحویل این سازمان می‌دهند و پس از انجام آزمایش اعتبارسنجی و ثبت در چک لیست، معادل ۳۰ درصد ارزش زعفران تحویلی خود را دریافت و ۷۰ درصد باقی‌مانده را ظرف سه ماه دریافت می‌کنند.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان گفت: در این روش هم در صورت افزایش قیمت زعفران، کشاورزان می‌توانند با تسویه و بازگرداندن مبلغ دریافتی، زعفران خود را تحویل بگیرند.

ناصری مقدم افزود: اگر زعفران دریافتی از کشاورزان صادر و با قیمت بالاتری فروخته شد، ۵۰ درصد سود به نام کشاورز به صندوق حمایت از کشاورزان واریز می‌شود تا موجب حمایت از کشاورزان شود.

نظر شما