شناسهٔ خبر: 44480039 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

#اردوغان

صاحب‌خبر -

یگانه خدامی
خبرنگار
واکنش‌ها به شعرخوانی اردوغان در باکو ادامه دارد و همچنان کاربران ایرانی به اینکه او با خواندن شعر «ارس» تلویحاً از تجزیه آذربایجان حرف زده معترضند. پس از گذشت یکی دو روز حالا واکنش چهره‌ها به این مسأله مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از کاربران معتقدند نمایندگان مجلس پاسخ مناسبی به آن نداده‌اند. ابراهیم عزیزی یکی از نماینده‌هایی که عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز هست، در گفت‌وگویی گفت: «من اعتقادم بر این است که اظهارات اردوغان را بیشتر از یک شعر ندانیم. آقای اردوغان یک شعری خوانده است و آن را یک شعر بیشتر ندانیم. اگر دستگاه دیپلماسی مقتدرانه عمل کند و از انفعال خارج شود ، کسی جرأت کوچک‌ترین اقدام و کلام را ندارد.» سخنان این نماینده و اینکه وزارت امور خارجه ترکیه سفیر ایران را احضار و به واکنش ایرانی‌ها اعتراض کرد هم موضوعی است که مورد توجه قرار گرفت و درباره‌اش نوشتند:
  «‏شاید از اسب افتاده باشیم اما از اصل، هرگز. به‌عنوان یک تبریزی و کوچک‌ترین عضو ملت ایران می‌گویم که اردوغان و علی‌اف غلط می‌کنند در مورد تمامیت ارضی ایران و آذربایجان و تبریز سخنی بگویند. ما وارثان شمشیر شاه عباس بزرگ و نادرشاه هستیم. مطمئناً این روزهای سخت برای ایران هم خواهد گذشت.»
  «‏جالبه سفیر ایران در ترکیه به وزارت امور خارجه ترکیه احضار شد.»
  «‏طنز تلخ روزگار! ایران سفیر ترکیه را احضار کرده، ترکیه علاوه براینکه جواب نداده سفیر ایران تو آنکارا رو احضار کرده گفته اردوغان حرفی نزده!»
  «‏ترکیه سفیر ایران رو احضار کرد! یعنی کلمات قادر به توصیف این همه وقاحت اردوغان نیست.»
  «‏مصداق کامل دست پیش گرفته که پس نیفتد. ترکیه سفیر ایران را احضار کرد؟!»
  «اردوغان یا تاریخ نمی داند یا کم حافظه است. هم ماجرای آذربایجان را نمی داند و هم کودتا علیه خودش را فراموش کرده.»
  «‌‏شما رو نمی دونم اما من از این به بعد تا مدت زیادی هیچ کالای ترکی نمی خرم!»
  «‌‏آقای اردوغان بهتره نگاهی بندازید به کسانی که چشم به سرزمین ما داشتند. ببینید سرنوشت اونا چی شد؟ همشون خوراک مور و مار شدند و ایران است که جاویدان مانده. آرزوی امپراطوری عثمانی رو با خود به گور خواهید برد.»
  «‌‏آمار بگیریم، اونقدری که نمایندگان ‎مجلس... از اردوغان دفاع کرده‌اند و ازش سلب تقصیر، مجلس ترکیه یا مقامات آذربایجان نیز دفاع کرده‌اند؟»
  «‌‎وقتی نماینده‌ای دستگاه دیپلماسی کشور رو باعث و بانی سیاست توسعه طلبانه اردوغان میدونه نبایدم انتظاری داشت.»
  «‏توهم توطئه فقط اردوغان! ارمنستان، سوریه، عراق، یونان، قبرس... این کشور‌ها در چند سال اخیر حداقل یک بار مورد ادعای اراضی اردوغان واقع شدن.»
  «‏رؤیاپردازی ‎اردوغان برای تشکیل امپراطوری ‎عثمانی تمامی ندارد. حمایت از تکفیری‌ها در بحران ‎سوریه و ‎عراق و حالا هم سخنان تفرقه‌انگیز در مورد تمامیت ارضی ‎ایران. این همان شخصی است که چهار سال پیش چیزی نمانده بود با یک کودتا کله‌پا شود.»

نظر شما