شناسهٔ خبر: 44478745 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

دیوان عالی آمریکا شکایت رئیس‌جمهور در تگزاس را رد کرد

محافظه‌کاران علیه ترامپ

اشاره: دونالد ترامپ تاکنون شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر را به‌طور رسمی قبول نکرده و هیچ‌یک از شکایت‌هایش هم علیه نتایج انتخابات در ایالت‌های مختلف به نتیجه نرسیده است. بااین‌حال وی چند بار ابراز امیدواری کرده بود که دیوان عالی آمریکا شکست او در انتخابات را برطرف کند. دیوان عالی، بالاترین نهاد قضایی آمریکاست که مستقل از دولت عمل می‌کند، اما محافظه‌کاران در آن دارای اکثریت قاطع 6 به 3 هستند. سه تن از آنان را شخص ترامپ تعیین کرده است، که آخرین آن‌ها خانم ایمی برت بود و انتصابش پیش از انتخابات، حاشیه‌های بسیاری به دنبال داشت. دیوان عالی آمریکا شامگاه جمعه (۱۲ دسامبر) شکایت ایالت تگزاس مبنی بر تردید در نتایج انتخابات در چهار ایالت دیگر را با قاطعیت رد کرد و در حکمی عنوان کرد که ایالت تگزاس برای داوری درباره نتایج انتخابات در ایالت‌های میشیگان، جورجیا، پنسیلوانیا و ویسکانسین صلاحیت ندارد؛ زیرا طبق قانون هیچ ایالتی حق دخالت در امور انتخاباتی ایالت‌های دیگر را ندارد. اگرچه ترامپ در واکنش به رأی دادگاه عالی در پیامی توییتری نوشت که این نهاد قضائی «نه خرد دارد و نه شهامت!»، اما این موضوع نشان داد که قضات دیوان عالی آمریکا، حزبی عمل نمی‌کنند بلکه تابع قانون هستند و تحت فشار رئیس‌جمهور نیز کاری نمی‌کنند. اکنون با رأی صادرشده از سوی این دیوان، به نظر می‌رسد پرونده شکایت‌های ترامپ بسته‌شده و 538 عضو کالج انتخاباتی در نشست فردای خود، ریاست جمهوری بایدن را رسماً تأیید خواهند کرد. قرار است روز ۲۰ ژانویه (1 بهمن) جو بایدن به‌عنوان ۴۶مین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده سوگند یاد کند.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

دیوان عالی آمریکا روز جمعه شکایت موردنظر تگزاس درباره انتخابات ریاست جمهوری نوامبر را که موردحمایت دونالد ترامپ بود، رد کرد. هدف از این طرح دعوی، ابطال نتایج در چهار ایالت به‌منظور تغییر شکست انتخاباتی ترامپ مقابل جو بایدن بود. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این تصمیم به کالج الکترال آمریکا اجازه برگزاری نشستی در روز دوشنبه را می‌دهد و انتظار می‌رود آن‌ها رسماً رأی خود را به صندوق بیندازند و پیروزی جو بایدن دموکرات در انتخابات سوم نوامبر را رسمی کنند. بایدن ۳۰۶ رأی الکترال مقابل ۲۳۲ رأی الکترال ترامپ به دست آورده است. این مجموع آرای ۵۰ ایالت به‌علاوه واشنگتن دی.سی است. چهار ایالت مورد مناقشه شامل جورجیا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین درمجموع ۶۲ رأی الکترال خودشان را به بایدن دادند. برای ورود به کاخ سفید حداقل ۲۷۰ رأی نیاز است.

رد شکایت در دادگاه
قضات دیوان عالی آمریکا در حکم کوتاهی بابیان اینکه ایالت تگزاس مبنای قانونی برای طرح این شکایت ندارد، به‌سرعت به آنچه ترامپ بهترین فرصت خودش برای تغییر نتیجه این انتخابات توصیف کرده بود، پایان دادند. درحالی‌که بایدن در آستانه به دست گرفتن دولت در بیستم ژانویه انتصاب‌های جدید خود را آغاز کرده است، ترامپ و تیم حقوقی او چندین شکایت در چندین ایالت دارند که به نادرستی مدعی تقلب انتخاباتی است و نتایج را به چالش می‌کشد. هدف ترامپ از مدت‌ها پیش، رساندن پرونده‌های حقوقی به دیوان عالی آمریکا بوده است؛ جایی که او سه قاضی جدید منصوب کرد و اکنون اکثریت ۶ به ۳ در دست محافظه‌کاران قرار دارد. شکایتی که تگزاس به جریان انداخته بود و موردحمایت ۱۷ ایالت دیگر و بیش از ۱۰۰ عضو جمهوری‌خواه کنگره قرار گرفت، این فرصت را به او می‌داد. بارد شکایت موردنظر تگزاس در دیوان عالی، یک سخنگوی جو بایدن گفت که «جای تعجب ندارد» که این دیوان «تلاش‌های بی‌اساس» برای رد شکست انتخاباتی ترامپ را رد کند. در طرح شکایت تگزاس استدلال شده بود که تغییراتی که این چهار ایالت در فرایندهای انتخاباتی در بحبوحه پاندمی کرونا ایجاد کردند تا رأی‌گیری پستی گسترش یابد، غیرقانونی است. کن پاکستون، دادستان کل جمهوری‌خواه تگزاس که از متحدان ترامپ و ارائه‌کننده این شکایت است، در بیانیه‌ای گفت: جای تأسف است که دیوان عالی کشور تصمیم گرفت این پرونده را موردبررسی قرار ندهد و تصمیم گرفت تا عدم پیروی از قانون انتخابات فدرال و قانون ایالتی از سوی این چهار ایالت را طبق قانون اساسی تعیین کند.

واکنش ترامپ
دونالد ترامپ در توییتر از بابت تصمیم اخیر دادگاه عالی کشورش در خصوص عدم نشان دادن چراغ سبز به شکایت دادستان کل ایالت تگزاس در قبال نتایج انتخابات اخیر در چند ایالت کلیدی اظهار نارضایتی کرد و نوشت: «دادگاه عالی واقعاً ما را ناامید کرد. نه خردی، نه شجاعتی!» ترامپ در ادامه درباره تصمیم اخیر دادگاه عالی آمریکا در رد شکایت ایالت تگزاس در قبال نتایج انتخابات ماه نوامبر در توییتر نوشت: شما رئیس‌جمهور آمریکا هستید درحالی‌که در انتخاباتی شرکت می‌کنید که در آن بیشتر از هر رئیس‌جمهور روی کار در تاریخ رأی کسب می‌کنید و بر اساس ادعا شکست می‌خورید. شما نمی‌توانید در برابر دادگاه عالی «جایگاه» به دست بیاورید بنابراین شما در ایالت‌های شگفت‌انگیز «مداخله می‌کنید». این رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه از دن پاتریک، معاون فرماندار تگزاس نقل‌قول کرد که با ابراز نارضایتی گفت: «آمریکا هیچ دادگاهی ندارد که (درباره این انتخابات) بر اساس کیفیت‌های آن قضاوت کند.» ترامپ در ادامه نوشت: این‌یک رسوایی حقوقی است. یک شرمساری برای آمریکا!»

برچسب‌ها:

نظر شما