مجازیست–«کمیسیون ملی اطلاعات و آزادی ها» در فرانسه(CNIL)روز گذشته اعلام کرد جریمه ای ۱۰۰ میلیون یورویی برای دو زیر مجموعه گوگل و همچنین ۳۵ میلیون یورویی برای یک زیرمجموعه آمازون تعیین کرده است.
طبق بیانیه این سازمان، دلیل جریمه شرکتهای مذکور ایجاد کوکی های تبلیغاتی در رایانههای کاربران بدون دریافت رضایت آنان و همچنین فراهم نکردن اطلاعات کافی در این زمینه است.
کوکی قطعهای از دادههای وب سایت است که در مرورگر ذخیره میشود و به سایت اجازه میدهد کاربران را شناسایی و فعالیتهای پیشین آنها را به یاد بیاورد. تبلیغ کنندگان از کوکی ها برای پیگیری فعالیت کاربر در سایتها استفاده میکنند تا بتوانند تبلیغات هدفمند را بهتر انجام دهند.
علاوه بر آن گوگل و آمازون به طور واضح و شفاف اطلاعاتی درباره موارد استفاده از این اطلاعات و ردیابیها اعلام نکردهاند و نشان ندادهاند کاربران یا وب سایتهای فرانسوی چگونه میتوانند از کوکی ها اجتناب کنند.
طبق بیانیه مذکور گوگل به دلیل عدم ارائه اطلاعات کافی درباره حریم خصوصی کاربران متهم شده است. این شرکت درباره کوکی های موجود در رایانه کاربران شفاف سازی نکرده بوده است. همچنین درباره باقی ماندن یکی از کوکی ها پس از غیرفعال کردن تمام آنها اطلاع رسانی انجام نشده بوده است.
آمازون نیز تا قبل از سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی درباره کوکی هایی که در رایانه افراد قرار داده شده، اطلاعات کامل یا شفاف فراهم نکرده بوده است.
/مهر به نقل از فرانس ۲۴/