شناسهٔ خبر: 44471184 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

محدودیت‌های سخت گیرانه‌تر، قانون جدید چک برای دارندگان چک برگشتی| تاکید بر تعاملات بیشتر بانک مرکزی و قوه قضاییه برای رسیدگی به شکایات

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: محدودیت‌های درنظر گرفته شده در قانون جدید چک برای دارندگان چک برگشتی سخت گیرانه‌تر شده است. جرم کیف قاپی از جرایمی است که شاکیان بسیاری دارد. در این بخش کارشناسان وکیل‌آنلاین نحوه نوشتن شکواییه کیف قاپی را توضیح داده‌اند.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان - داود محمد بیگی در نشست خبری با موضوع قانون اصلاح قانون صدور چک اظهار کرد: محدودیت‌های درنظر گرفته شده در قانون جدید چک برای دارندگان چک برگشتی سخت گیرانه‌تر شده است.
وی افزود: با توجه به شرایطی که حوزه چک بر تبادلات تجاری دارد یکی از دغدغه‌های بانک مرکزی با توجه به تمرکز اجرای قانون به گونه‌ای بوده که کمترین چالش رو در اجتماع داشته باشد.

به گفته مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در قانون جدید سامانه و سیستم‌های جدیدی برای ثبت اطلاعات چک دیده شده و بر روی تعاملات بین دستگاهی، از جمله تعاملات بین بانک مرکزی و قوه قضاییه برای رسیدگی به شکایات تاکید بیشتر شده است.

محمد بیگی در مورد جزئیات ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد و اجباری شدن آن در آینده نزدیک گفت: صادر کننده چک برای ثبت اطلاعات در سامانه باید به اپلیکیشنی مراجعه کند و با اسمن بارکد چک و وارد کردن اطلاعات بانکی، احراز هویت صورت گیرد و پس از آن مبلغ، تاریخ و اطلاعات گیرنده را در سامانه ثبت کند.

وی افزود: در مقابل دریافت کننده نیز باید با اسکن بارکد و با شماره کارت احراز هویت شود و پس از مشاهده اطلاعات چک می‌تواند چک را به شخص دیگر انتقال دهد.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در مورد راه حل برای افرادی که برای ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد به اینترنت دسترسی ندارند یا سواد کافی را ندارند گفت: به غیر از اپلیکیشن افراد می‌توانند به شعبه بانک مراجعه کنند که این گزینه چندان بهینه نیست، چراکه ما می‌خواهیم فرد حضوری به بانک مراجعه نکند؛ از طرفی در حال فراهم کردن زیرساخت‌های آن با سازمان فناوری هستیم تا افراد با ارسال پیامک به یک سرشماره خاص اطلاعات چک را وارد یا دریافت کنند و از بانک‌ها نیز درخواست شده تلفن بانک‌های خود را برای این منظور فعال کنند.

محمد بیگی گفت: افراد برای ثبت چک در سامانه صیاد دیگر نیازی به پشت‌نویسی چک ندارند این درحالی است که در پشت‌نویسی چک حتما باید شماره ملی و نام و نام خانوادگی فرود ثبت شود، اما در سامانه صیاد نیازی به ثبت این اطلاعات نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: چک‌های قدیمی که در گردش اند، در صدور صدور یا عدم صدور مشمول قانون جدید چک نمی‌شوند و چک‌های جدید از ۲۰ دی ماه از سوی بانک‌ها به مردم ارائه خواهد شد.
 
مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: حتی پس از ارائه چک‌های جدید ثبت اطلاعات در سامانه صیاد الزامی نیست چراکه این کار نیاز به آموزش و فرهنگ سازی دارد.

در ادامه نشست محبوب صادقی مدیر اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی در خصوص وضعیت چک‌های برگشتی در قانون جدید چک اظهار کرد: در صورت برگشت خورد چک بر روی گواهینامه عدم پرداخت ثبت می‌شود علاوه بر آن امکان استعلام کد رهگیری چک‌های برگشتی برای قضات فراهم است.

وی با بیان اینکه اطلاعات افراد ورشکسته در سامانه‌ای ثبت می‌شود گفت: هر فردی که چک برگشتی داشته باشد نمی‌تواند تسهیلات بگیرد البته این موضوع ممکن است برای برخی شرکت‌ها مشکل ایجاد کند که در این مورد آیین‌نامه‌ای در هیات وزیران مصوب شده و شرکت‌ها می‌توانند در شورای تامین مصوبه دریافت کرده و تسهیلات دریافت کنند.

مدیر اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی گفت: همه حساب‌ها و کارت‌های فردی که چک برگشتی داشته مسدود می‌شود و این امکان فراهم است زمانی که چک برگشت خورد از سایر حساب‌ها و کارت‌های فرد مبلغ مورد نظر برداشت شود.

صادقی در مورد آمار چک‌های برکشتی گفت: طبق آخرین آمار تعداد چک‌های برگشتی در مهرماه امسال بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار فقره چک بوده است.

حسین معصومی رییس گروه بررسی و تطبیق مقررات اداره مطالعات و مقررات بانکی در ادامه نشست گفت: سقف اعتبار چک اظهار کرد: چک‌های جدید که از ۲۰ دی ماه در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد حداکثر تا سه سال اعتبار دارند و گیرنده چک باید مطمئن شود که این موضوع رعایت شده و گیرنده چک می‌تواند از طریق استعلام پیامکی از وضعیت صادرکننده چک آگاه شود.
 
انتهای پیام/

نظر شما