شناسهٔ خبر: 44471167 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

وزیر آموزش‌وپرورش:

آموزش و پرورش سنگ بناي پژوهش در كشور است

وزیر آموزش‌وپرورش در آيین تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر و فناور برگزیده اظهار كرد: دانش‌آموز پژوهشگر به دانشجوی توانمند، کسب‌وکار قاعده‌مندتر و عرصه و عرضه خدمات حرفه‌ای‌تر منجر خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از  وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی در آئین تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر و فناور برگزیده که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با تبریک هفته پژوهش اظهار کرد: همه انسان‌ها در سطح فردی و چه در سطح گروهی و جمعی در تکاپو و تلاش برای رسیدن به اهداف هستند.

وی حل مسئله را یکی از پر فراوان‌ترین کارکردهای زندگی انسانی برشمرد و افزود: تلاش برای رفع نگرانی‌ها و کاهش بیم‌ها، تلاشی است که جامعه به شکل فردی و یا جمعی آن را دنبال می‌کند.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: اگر این کارکرد انسان را به‌عنوان یک توانایی مادر شناسایی کنیم، مسئولیت آماده کردن انسان‌ها برای چنین توانمندی بر عهده نظام یادگیری است، بنابراین نظام یادگیری افراد را برای ایفای این نقش تجهیز می‌کند.

وی سطح بلوغ افراد، گروه‌ها و جامعه را به میزان توانمندی‌هاي آنان وابسته دانست و ادامه داد: هر چه توان جامعه در حل مسائل بالاتر رود توان ملی افزایش می‌یابد و برای دست‌یابی به این توانایی نیازمند پژوهش هستیم.

حاجی میرزایی پژوهش را جزو لاینفک زندگی انسان دانست و خاطرنشان کرد: بدون پژوهش زندگی کیفیت نخواهد داشت، منظور از پژوهش، فهم دقیق روابط بین پدیده‌ها، توانمندی مرتب کردن معلومات، روشن شدن مجهولات، بهره‌مندی مؤثر از معلومات برای کاستن از مجهولات، توانمندی جمع‌آوری اطلاعات و توانایی ساماندهی معلومات و تحلیل و آسیب‌شناسی مسائل است.

وی پژوهش را نیاز واقعی انسان‌ها و جوامع برشمرد و گفت: يكي از معیارهای حکمرانی شایسته، توانایی پایدار در حل مسئله است، بنابراين جامعه‌ای توانایی حل مسئله را دارد که این ظرفیت و توانمندی در آن به وجود آمده باشد و پژوهش این مأموریت را بر عهده دارد.

عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: پژوهش جزو راهبردی‌ترین مأموریت‌هایی است که یک جامعه دنبال می‌کند و آموزش‌وپرورش سنگ نخست این بنای رفیع است.

وی افزود: در آموزش‌وپرورش، دانش آموزان را در بهترین دوره یادگیری و دوره طولانی دوازده‌ساله در اختیارداریم، در دوره‌ای که بیشترین اثرپذیری و پایدارترین نقش‌پذیری‌ها رادارند و هویت و شاکله شخصیت آن‌ها شکل می‌گیرد و اگر افراد با این توانمندی انس گرفتند در تمام زندگی این توانایی به کارشان می‌آید.

وزیر آموزش‌وپرورش برنامه‌ریزی درسی را خلق موقعیت‌هایی برای یادگیری انسان‌ها دانست و گفت: در برنامه‌ریزی درسی، پژوهش رکن جدی و موردتوجه است بنابراین دروس باید مسئله محور باشند.

وی از فعالیت بیش از ۶۰۰ پژوهش سرا در سراسر کشور خبر داد و افزود: وقتی به بهبود الگوی حکمرانی در آموزش‌وپرورش می‌اندیشیم بنای پژوهش بنای رفیعی است که این توانایی را به نحو مؤثری فراهم می‌کند.

حاجی میرزایی تصریح کرد: وقتی دانش آموزان به‌اندازه زيادي به توانایی پژوهشگري مسلط شوند بهتر می‌توانند آینده کشورشان را بسازند بنابراین اگر دانش‌آموز پژوهشگری داشته باشیم، دانشجوی توانمند و کسب‌وکار قاعده‌مندتری را خواهیم داشت و عرصه و عرضه خدمات ما حرفه‌ای‌تر خواهد بود، روابط اجتماعی ما بهتر شکل می‌گیرد و ظرفیت‌های حل مسئله جامعه افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: مسائلی قابل‌حل است که درک مشترکی از آن به وجود آید، بنابراین اگر اجماع نسبی در میان صاحبان اندیشه، سیاست‌گذاران، سیاستمداران و مسئولین امر به‌خصوص در سطح ملی به وجود آید، توانایی برای حل مسئله افزایش می‌یابد.

عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: در شرایطی که به‌شدت واگرا هستیم ظرفیت‌های لازم برای حل پایدار مسائل ایجاد نشده است. در چنين شرايطي نمی‌توان یک نگرش واحد در اندیشه‌های واگرا ایجاد کرد و بهترین راه این است که به‌جای تفاهم روی محتوا، روی روش‌ها تمركز کنیم.

وی پژوهش را روش اندیشیدن، گفتگو کردن و حل مسئله دانست و عنوان کرد: اگر بیاموزیم که چگونه اطلاعات را طبقه‌بندی کنیم و در خدمت همدیگر قرار دهیم دستیابی به تفاهم میسرتر خواهد بود.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: هر چه ظرفیت پژوهشگری و آشنایی با روش‌ها و تکنیک‌های اندیشیدن عمیق و پژوهش کردن در موضوعات مختلف جامعه افزایش یابد، امید است که تفاهم ملی میسرتر باشد، بنابراین ما به پژوهش از این مسیر، با عنوان کارکرد امنیت ملی، عنصر اساسی در اقتدار و عزت جمهوری اسلامی و یک ابزار راهبردی برای تحقق اهداف و آرمان‌هایمان می‌رسیم.

وی در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محسن فخري زاده گفت: این شهید بزرگوار در این عرصه تلاش زیادی کردند و در آسمان اندیشه ایرانی، پیروان رهبری و در آسمان همه دلسوزان و علاقه‌مندان نظام جمهوری اسلامی همواره می‌درخشد.

گفتنی است؛ برنامه‌های گرامیداشت هفته پژوهش با شعار "مدرسه پژوهش محور، معلم پژوهنده و دانش‌آموز پرسشگر" برگزار می‌شود.

نظر شما