شناسهٔ خبر: 44463052 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

بزودی میانگین قیمت مسکن در مراکز استان‌ها اعلام می‌شود/ متوسط قیمت مسکن در کشور ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است

معاون وزیر راه و شهرسازی از تدوین آئین‌نامه اجاره‌داری حرفه‌ای خبر داد و گفت: برای ساماندهی بازار اجاره هم اخیرا آئین‌نامه اجاره‌داری حرفه‌ای را تدوین و برای تصویب به مراجع بالاتر ارائه کردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود محمودزاده در نشست خبری امروز با اشاره به اثرگذاری نرخ ارز در بازار مسکن اظهار داشت: بخش زمین و مسکن یکی از مهمترین مرجع برای ذخیره سرمایه است به همین دلیل به دنبال تفکیک بازار سرمایه و سفته‌بازی در مسکن هستیم.

وی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی سامانه اسکان و املاک یکی از راهکارهای تفکیک بازار سفته‌بازی از مصرف در بخش مسکن بوده است، ادامه داد: با توجه به ماده 54 اصلاحیه مجلس، تمامی خانواده‌ها مکلف به ثبت اطلاعات سکونتی خود در سامانه هستند و این اقدام باعث شفاف شدن اطلاعات می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از دیگر راهکارهای ایجاد ثبات و تعادل در بازار مسکن، افزایش تولید است از این رو پروژه و طرح مسکن ملی با همکاری نهادها و سازمان‌های مربوطه را به اجرا رساندیم.

محمودزاده از تدوین آئین‌نامه اجاره‌داری حرفه‌ای خبر داد و گفت: برای ساماندهی بازار اجاره هم اخیرا آئین‌نامه اجاره‌داری حرفه‌ای را تدوین و برای تصویب به مراجع بالاتر ارائه کردیم.

 محمودزاده درباره ارائه آمار از میانگین قیمت مسکن در سطح کشور بیان داشت: آماری که از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ارائه می‌شود فقط مختص تهران بوده و باعث می‌شود در کل کشور افزایش کاذب قیمت‌ها را مواجه شویم بنا بر این آن شیوه ارائه آمار متوقف شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از تهیه آمار از تمام مراکز استان‌ها خبر داد و گفت: قرار بر این است که به زودی میانگین قیمت خرید و فروش از تمام استان‌ها استخراج و ارائه شود که در هفته جاری این اتفاق می‌افتد.

محمودزاده با بیان اینکه در 27 مرکز استان متوسط قیمت خرید و فروش مسکن برای هر متر مربع کمتر از 10 میلیون تومان است، تصریح کرد: 9 استان هم متوسط قیمت هر متر مربع در آنها کمتراز 5 میلیون تومان است.

وی افزود: همچنین سه استان متوسط قیمت هر متر مربع در آنها بین 10 تا 15 میلیون تومان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه فقط در تهران متوسط هر متر مربع حدود 25 میلیون تومان است، اظهار داشت: اگر مناطق 1 و 3 را که ارقام‌ آنها غیرمنطقی است را حذف کنیم، میانگین قیمت هر متر مربع در پایتخت به 20 میلیون تومان می‌رسد.

محمودزاده ادامه داد: بنا بر این متوسط قیمت مسکن در کشور 15 میلیون و 200 هزار تومان برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه پس از مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا دریافت کد رهگیری برای تمام معاملات الزامی است، گفت: با این مصوبه، همه معاملات مسکن در همه شهرها ثبت شد و امکان اخذ متوسط قیمت کشوری به دست آمد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سهم مسکن در سبد خانوار بیان داشت: در سال 98 هزینه خانوار در بخش مسکن 36 درصد درآمد آنها بوده است که مقایسه رشد قیمت مسکن در 10 سال گذشته نشان می‌دهد که متوسط قیمت مسکن در سال 88 از متری یک میلیون و 200 هزار تومان به متری 27 میلیون و 800 هزار تومان در آبان ماه امسال رسیده است.

محمودزاده ادامه داد: در سال 87 بالاترین قیمت مسکن نسبت به دلار در تهران رخ داد به گونه‌ای که متوسط یک متر مربع واحد مسکونی در تهران 2244 دلار بوده در حالی که در آبان ماه امسال متوسط هر متر مربع با محاسبه هر دلار 25 هزار تومانی، 1051 دلار برآورد شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: علت تاثیر رشد نقدینگی در قیمت مسکن این است که این بازار با حجم نقدینگی قابل توجهی مواجه شد چرا که یکی از پایدارترین منابع، حبس نقدینگی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از سال 88 تا 98 متوسط سالانه رشد ارزش بازار سهام 51 درصد بوده، سکه 43 درصد و ارز 36 درصد اما بازار مسکن عدد 26 درصد را نشان می‌دهد که این حاکی از کم‌بازده بودن بازار مسکن در طول 10 سال گذشته نسبت به سایر بازارها است.

محمودزاده بیان داشت: علت بالا بودن قیمت مسکن در برخی از شهرها مانند اهواز هجوم خریداران غیرایرانی به خوزستان بوده که این باعث افزایش قیمت‌ها شده است.

نظر شما