شناسهٔ خبر: 4445364 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

رایزنی های نفتی تهران در پکن

وزیر نفت: چینی ها به تعهدهای خود پایبند باشند

وزیر نفت خواستار اجرای تعهدهای چین در حوزه توسعه همکاریهای انرژی با ایران شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه، وزیر نفت در دیدار با "فو"، رئیس شرکت سینوپک چین، خواستار گسترش همکاریهای دو طرف در حوزه انرژی و اجرای تعهدهای طرف چینی شد.

وزیر نفت ایران در این دیدار در باره توسعه میدانهای نفتی و همکاریهای بیشتر بحث و تبادل نظر کرد.

موضوعهای مربوط به حل و فصل بعضی طرحها از جمله فاز یک و دو میدان نفتی یادآوران، محور اصلی گفتگوی زنگنه و فو عنوان شد.

وزیر نفت ایران و رئیس شرکت پالایش نفت چین در این دیدار به همکاران خود دستور دادند تا در باره اقدامهای نیمه تمام فاز دوم میدان نفتی یادآوران، نشست مشترک برگزار کنند و نتیجه نشست خود را تا حداکثر فردا (جمعه 21 فروردین ماه) به اطلاع آنان برسانند.

دو طرف در این دیدار همچنین مقرر کردند، طرح توسعه کلان فاز یک میدان نفتی یادآوران در سه تا چهار ماه آینده از سوی طرف چینی کامل شود و "فو" نیز قول داد این اقدام را انجام دهد.

زنگنه در این دیدار همچنین اعلام کرد: با توجه به مشترک بودن فاز 2 میدان نفتی یادآوران با کشور عراق، پیمانکار چینی با تجهیزات کامل تر، کارکنان کافی و مجرب تر، طرح را با سرعت منطقی به سرانجام برساند.

تعدادی از مدیران و مسئولان وزارت نفت  در سفر به پکن زنگنه را همراهی می کنند، وزیر نفت به دعوت طرف چینی به این کشور رفته است.

هیئت بلند پایه ایران در این سفر با مقامهای اقتصادی چین و به ویژه دست اندرکاران صنعت انرژی گفتگو می کند تا راهکارهای توسعه سرمایه گذاریها را در حوزه انرژی نهایی کند.

بر اساس آمارهای گمرک چین، ایران پارسال پس از عربستان سعودی، آنگولا و دیگر کشورها، ششمین صادرکننده بزرگ نفت به چین بود. صادرات نفت ایران به این کشور آسیایی سال گذشته با ٢٨ درصد افزایش نسبت به سال ٢٠١٣ میلادی به حدود 55٠ هزار بشکه در روز، رسیده است.

سینوپک، بزرگترین شرکت پالایش نفت در سال 2000 میلادی در شهر پکن برای انجام طرحهای نفت و گاز تاسیس شد.

نظر شما