به گزارش ایلنا، محمد حمیدی مقدم دبیر چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» با حضور در برنامه «چاپ اول» شبکه خبر به تنوع و رنگارنگی در مضامین و نمایش فیلمهای اجتماعی در این دورهی سینماحقیقت اشاره کرد و گفت: «حقیقت آنلاین» جشنوارهی فرصتهاست.
وی در برنامه «چاپ اول» شبکه خبر گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و این همهگیری، در همه دنیا برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری دچار وقفه شد. آرام آرام برگزارکنندگان این رویدادها خودشان را با شرایط جدید هماهنگ کردند. به هر حال نمیشود روند زندگی را مختل کرد.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ادامه داد: با توجه به زمان برگزاری چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» در آذرماه، ما فرصت بررسی همهجانبه سایر جشنوارهها و رویدادها را داشتیم. در همه دنیا تغییرها شروع شد و ما هم به این نتیجه رسیدیم که میتوانیم جشنواره را براساس شرایط تازه برنامهریزی و اجرا کنیم. موفقترین جشنوارههای آنلاین که برگزار شدند در حوزه مستند بودند. اواخر مردادماه برآن شدیم جشنواره را به شیوه آنلاین برگزار کنیم. با توجه به بررسیهای همهجانبه درباره تامین حقوق سازندگان آثار و انتخاب شیوه مناسب نمایش و جلوگیری از انباشت فیلمهایی که در یک سال اخیر تولید شده، شیوه آنلاین انتخابی مناسب بود.
دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» در بخش دیگری از این گفتگو به موضوع گستردگی مخاطبان از طریق برگزاری برخط (آنلاین) جشنواره گفت: این همان تهدیدی است که به فرصت تبدیل شده است. برای برگزاری آنلاین نیاز بود زیرساختها را تقویت کنیم و این بخشی پرچالش و جدی بود، اما این خطر را پذیرفتیم تا بتوانیم با مخاطبان بیشتری در همه ایران ارتباط برقرار کنیم.
او درباره صرفهجویی در منابع مالی گفت: بودجه مصوب جشنواره «سینماحقیقت» بین یک و نیم تا ۲ میلیارد تومان است. سال گذشته جشنواره را با سه میلیارد و هفتصد میلیون تومان برگزار کردیم. با کیفیتی که از «سینماحقیقت» به عنوان برترین جشنواره خاورمیانه در حوزه مستند و یکی از معتبرترین جشنوارههای بینالملل در این حوزه انتظار میرود، برگزاری به شیوهی برخط زیرساختهایی لازم داشت که هزینهبر بود اما برای برونرفت از این وضعیت، تولید محتوای فکری و ایجاد شور و نشاط اجتماعی، لازم بود این هزینهها انجام شود.
حمیدی مقدم ادامه داد: ما در تامین امنیت آثار وضعیتی مشابه با جهان داریم. همه فیلمسازان در معتبرترین ویاُودیها وضعیتی یکسان دارند. با توجه به فرهنگسازی، گفتگو و تعاملی که با جامعه مستندسازان انجام دادیم خوشبختانه در وضعیت فعلی همه ارگانها و نهادهای تولید مستند با ما همراه و همگام هستند. حتی بخش خصوصی هم به ما پیوست تا این هدف را محقق کنیم که تماشای مستند باید در سبد فرهنگی خانوادههای ایرانی قرار بگیرد و این یکی از اهداف چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» است. در حال برنامهریزی هستیم و تلاش میکنیم تا رخنهها در حوزه سامانههای برخط محدود شوند و مهیای برگزاری رویدادهای آنلاین باشیم.
دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: چهار سامانه برخط هاشور، تیوا، فیلمیو و نماوا در این دوره آثار را نمایش میدهند. افراد متخصص مرتبط با حوزه مستند در رسانه و تولید فیلم، مدیران فرهنگی و کلیه افرادی که در این رویدادها کارت دارند در خانه جشنواره بصورت رایگان میتوانند آثار را تماشا کنند. افراد دیگر جامعه با یکی دیگر از سامانهها در ارتباط هستند. در صفحه اصلی این ویاُودیها بخشی به «سینماحقیقت» اختصاص دارد و میتوانند وارد آن شوند و فیلمها را ببینند.
محمد حمیدی مقدم با اشاره به تعامل خوب با صاحبان آثار گفت: طبق توافقی که با همه ویاُودیها انجام شده، عواید فروش فیلمها صد در صد به صاحبان آثار میرسد.
دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» در بخش دیگری از سخنانش گفت: هیچ جشنواره سینمایی در حوزه فیلم بلند مثل جشنواره فیلم فجر، برخط نشدند. اگر این جشنوارهها برگزار شدند، به شکل ترکیبی و بصورت برخط و فیزیکی بوده است. دلیل مهم آن هم حفظ و تامین حقوق صاحبان آثار است. هزینه تولید و سرمایهگذاری در فیلمهای بلند، بالاست و سرقت آثار ضربه بزرگی به صاحبان آثار وارد میکند. باید زیرساختهای برگزاری چنین جشنوارههایی به مرور زمان به وجود بیاید. جشنواره مستند و فیلم کوتاه این صفشکنی و نوگرایی را داشتند، به این دلیل که در بخش سرمایهگذاری و تولید، امکان خطر کردن برایشان وجود دارد.
محمد حمیدی مقدم درباره تولید آثار در یک سال اخیر گفت: نسبت به سال گذشته حدود چهار درصد رشد در دریافت آثار داشتیم. ۸۹۴ فیلم تقاضای ثبتنام جشنواره داشتند.
او درباره شیوه انتخاب آثار گفت: قرار بود این دوره، شورای انتخاب حذف و شورای مشاوران جای آن را بگیرد، به دلیل شرایط فعلا تصمیم گرفتیم که شورای مشاوران سال آینده به جشنواره اضافه شود. گروههای انتخاب مثل گذشته در انتخاب آثار با ما همکاری کردند.
حمیدی مقدم درباره بخش کرونا توضیح داد: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از اواخر اسفندماه ۹۸ و اوایل فروردین ۹۹ در یک حرکت همهگیر تولیدات کرونایی خود را آغاز کرد، فیلمسازان ایثارگر سینمای مستند هم در این حوزه پیشتاز بودند. حدود ۱۰۴ اثر در این زمینه برای ما ثبت شد که ۲۴ فیلم برای نمایش در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» انتخاب شد.
محمد حمیدی مقدم در پایان این برنامه تلویزیونی گفت: در انتخاب آثار هیاتهای انتخابی که در انجمنهای صنفی حضور دارند، نقش مهمی داشتند. انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند و انجمن صنفی تهیهکنندگان سینمای مستند همراه ما بودند. دخالت و اعمال نظری در انتخاب وجود نداشت. اتفاقاً فیلمهای انتقادی و اجتماعی هم به این جشنواره راه یافتهاند.
چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» از ۲۵ آذر تا ۲ دیماه ۹۹ با دبیری «محمد حمیدی مقدم» و بصورت برخط برگزار میشود.
∎
نظر شما