شناسهٔ خبر: 44442822 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهمترین عناوین اقتصادی ۲۰ آذر

کمک ۴۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان به سیل‌زدگان خوزستان و بوشهر/گزارش مربوط به عملیات بازار باز

اعلام فرآیند ثبت نام دارندگان سهام عدالت در سامانه سجام، گزارش مربوط به عملیات بازار باز، مجوز پرواز آنکارا برای شرکت هواپیمایی «هما» صادر شد، کمک ۴۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان به سیل‌زدگان خوزستان و بوشهر برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان ، مهمترین اخبار اقتصادی امروز پنجشنبه ۲۰ آذر شبستان به شرح زیر است:

صدور دسته چک‌های جدید با مدت اعتبار ۳ سال و درج شناسه یکتا

به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند به استناد ماده (۶) قانون صدور چک مصوب مورخ ۱۳ آبان‌ماه ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی، دسته چک‌های جدید حداکثر با مدت اعتبار ۳ ‌سال از زمان دریافت چک و با درج شناسه یکتا در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. بدین‌نحو که در متن هر برگه چک علاوه بر درج شناسه یکتا (۱۶ رقم)، عبارت «تاریخ صدور این برگه چک حداکثر تا تاریخ ... معتبر است» نیز قید شده‌است.  

بر این اساس و در راستای اجرای ماده (۲۱) مکرر قانون یاد شده، صدور برگه چک‌های جدید در وجه حامل ممنوع بوده و لازم است تمام صادرکنندگان چک، چک‌های جدید را صرفاً در وجه گیرنده مشخص (شخص حقیقی/حقوقی) ‌صادر کنند و گیرندگان چک نیز از پذیرش چک‌های مذکور در وجه حامل خودداری کنند. همچنین صادرکننده چک مجاز به صدور چک به تاریخ بعد از تاریخ اعتبار چک (تاریخ قید شده در عبارت موصوف) نبوده و گیرندگان آن نیز ملزم به کنترل تاریخ‌های یادشده خواهند بود.

چک‌های جدید که براساس ماده (۶) قانون مذکور صادر می‌شوند، قابلیت ثبت در سامانه صیاد را خواهند داشت و صادرکنندگان چک می‌توانند از طریق درگاه‌های بانکی و یا برنامک‌های موبایلی فعال در حوزه پرداخت کشور، اطلاعات ذی‌نفع به انضمام مبلغ و تاریخ چک را در سامانه صیاد ثبت کنند. همچنین گیرندگان چک‌های جدید نیز می‌توانند به طرق موصوف با استعلام وضعیت چک ثبت شده برای ایشان، مراتب تایید دریافت چک را به سامانه صیاد اعلام کنند.

انتقال چک‌های جدید نیز در سامانه صیاد میسر بوده، چنانچه گیرنده چک پس از تائید اطلاعات آن متمایل به انتقال چک به شخص دیگری (شخص ثالث) باشد، این امکان در سامانه یاد شده با ثبت مشخصات ذینفع جدید (ثبت شناسه‏/کدملی وی) ‌برای وی فراهم است. در صورت عدم ثبت انتقال چک در سامانه صیاد، لازم است اطلاعات مربوط به هویت گیرنده جدید (شامل نام و نام خانوادگی/نام شرکت و شماره/شناسه ملی) در ظهر چک پشت‌نویسی‌ شود.

 

فرآیند ثبت نام دارندگان سهام عدالت در سامانه سجام اعلام شد

مطابق با پیش بینی انجام شده در مرحله نخست، برای ثبت نام بورس و سامانه سجام، متقاضیان می توانند عبارت سامانه سجام را در صفحه مرورگر خود جست و جو کرده یا از طریق آدرس sejam.ir وارد صفحه اصلی شده و به بخش ثبت نام در سامانه مراجعه کنند. در مرحله دوم، شماره تلفن همراهی که تحت مالکیت متقاضی قرار دارد، ثبت می شود. پس از این مرحله، یک کد تایید به شماره تلفن همراه ثبت شده در سایت ارسال می شود. بعد از ارسال کد، متقاضی با وارد کردن آن باید اطلاعات مربوط به کد ملی و نوع شخصیت را در سامانه وارد کند.

مرحله پنجم‌ به انتخاب اصیل یا نماینده قانونی اختصاص دارد. پس از این مرحله، هزینه ثبت نام در سامانه برای متقاضی نمایش داده می شود. مرحله هفتم، پرداخت هزینه از طریق درگاه بانکی است. پس از عبور از هفت مرحله نخست، مشتری در مرحله هشتم به تکمیل اطلاعات خود می پردازد.

در این مرحله، شش فرم باید تکمیل شود. این شش مرحله شامل ثبت اطلاعات هویتی و ارتباطی، درج کد بورسی، ثبت اطلاعات شغلی و مالی و در آخر ثبت حساب های بانکی می شود. پس از این در مرحله نهم سامانه وارد استعلام اطلاعات وارد شده از سوی مشتری می شود. پاسخ استعلام مرحله جدیدی از فرآیند ثبت نام است. در صورتی که استعلام موفق باشد از طریق پیامک کد رهگیری ارسال می شود در غیر این صورت مشکل موجود به مشتری به صورت پیامکی اطلاع داده می شود. در واقع در مرحله دهم استعلام موفق ورود به مرحله بعد را ممکن می سازد.

در مرحله یازدهم، انتخاب مرکز احراز هویت از سوی مشتری باید انجام شود. در این مرحله مشتری دو گزینه پیش رو دارد. احراز هویت به صورت حضوری یا احراز هویت به صورت غیرحضوری. با انتخاب هر کدام از این گزینه ها، وارد مرحله دوازدهم شده است. در صورتی که مراجعه حضوری باشد از طریق مراجعه به مراکز مربوطه می تواند به تکمیل این مرحله و دریافت کد ده رقمی اقدام کند و در صورتی که الکترونیکی باشد از طریق وب و تلفن همراه. انتخاب هر کدام از این گزینه ها به تکمیل عملیات نهایی منجر می شود در این مرحله تصویر چهره و امضا ثبت می شود و کد بورسی به مشتری تحویل داده خواهد شد. سهامداران سهام عدالت در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانند با شماره ۱۵۶۹ تماس بگیرند.

 

گزارش مربوط به عملیات بازار باز

پیرو اطلاعیه روز یک‌شنبه ۱۶ آذرماه ۱۳۹۹ مبنی بر برگزاری حراج خرید مدت‌دار اوراق بدهی دولتی در عملیات بازار باز، ۳ بانک در مهلت تعیین شده سفارش فروش اوراق بدهی دولتی از طریق ابزار توافق بازخرید در مجموع به ارزش ۳۴.۵ هزار میلیارد ریال از طریق سامانه بازار بین‌بانکی به بانک مرکزی ارسال کردند.

با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از کمبود نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع پولی بانک مرکزی در این هفته تزریق نقدینگی در قالب قرارداد توافق بازخرید (ریپو) با سررسید ۱۴ روزه بود. در مجموع، بانک مرکزی با تزریق ۳۴.۵ هزار میلیارد ریال نقدینگی با حداقل نرخ ۱۹.۶ درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد. معاملات مربوط به این عملیات و معاملات مربوط به سررسید توافق بازخرید دو هفته قبل به ارزش ۳۲.۴ هزار میلیارد ریال توسط کارگزاری بانک مرکزی در روز چهارشنبه ۱۹ آذرماه انجام شد.

به علاوه، در هفته جاری هیچ بانکی از اعتبارگیری قاعده‌مند استفاده نکرد. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق بدهی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان (۲۲ درصد) استفاده کنند.

 

مجوز پرواز آنکارا برای شرکت هواپیمایی «هما» صادر شد

با شیوع ویروس کرونا در جهان، سفرهای هوایی به شدت کاهش یافت و ایران نیز از این امر مستثنی نبود.

هم اکنون با کاهش محدودیت های وضع شده در کشورها برای مقابله با کووید ۱۹، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما»  که پرواز خود به آنکارا را متوقف کرده بود، با رایزنی و اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری، یک پرواز هفتگی در مسیر  تهران - آنکارا و بالعکس برقرار می کند.

این پرواز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توافق شده بین دو کشور انجام خواهد شد.

 

کمک ۴۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان به سیل‌زدگان خوزستان و بوشهر

«پرویز فتاح» اظهار داشت: به دنبال بارندگی های اخیر جنوب و جنوب غرب کشور که باعث آبگرفتگی در برخی شهرها و روستاهای این مناطق، رصدهایی در سطح استان‌های خوزستان و بوشهر به منظور تعیین خسارت‌ها به منازل مسکونی انجام شد و پیرو آن مذاکراتی با مسوولان استانی صورت گرفت.

رییس بنیاد مستضعفان افزود: روز گذشته نیز مذاکراتی با سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران داشتم که بر همین اساس مقرر شد بنیاد مستضعفان با قید فوریت، برای کمک به آسیب دیده گان این سیل و آبگرفتگی وارد میدان شود.

فتاح خاطرنشان کرد: با توجه به برآوردهای انجام شده از میزان خسارت به منازل مسکونی، تصمیم گرفته شد تا بنیاد مستضعفان مبلغ ۴۰ میلیارد تومان را برای جبران خسارت و تامین لوازم خانگی آسیب دیده در مناطق گرفتار آبگرفتگی در این ۲ استان اختصاص دهد.

فتاح تاکید کرد: در این تصمیم، بنیاد مستضعفان ۳۰ میلیارد تومان را برای دو منطقه بندر امام و بندر ماهشهر و روستاهای اطراف در استان خوزستان و ۱۰ میلیارد تومان نیز برای جبران خسارت منازل آسیب دیده در استان بوشهر اختصاص داده است.

رییس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه مسوولان استانی و بنیاد مسکن، وظیفه شناسایی منازل آسیب دیده را بر عهده داشته اند، گفت: بنیاد مستضعفان، اعتبار مورد نیاز برای جبران خسارت و تامین لوازم خانگی آسیب دیده در این آبگرفتگی را عهده دار شده و بر اساس آمار بنیاد مسکن، حدود سه هزار منزل در استان خوزستان و ۷۰۰ منزل مسکونی در استان بوشهر خسارت هایی دیده اند که هزینه جبران این خسارت ها را بر عهده گرفته ایم.

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

نظر شما