شناسهٔ خبر: 44436801 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

روحانی در مراسم بهره برداری از راه آهن خواف-هرات:

آمریکا قصد داشت مسیر حرکت اقتصاد ایران را ببندد/راه آهن خواف-هرات روابط ایران و افغانستان را مستحکم تر خواهد کرد

رئیس جمهور گفت: امروز به عنوان یکی از روزهای تاریخی در روابط دو ملت افغانستان و ایران است. روابط ما از طریق دل‌ها، اندیشه، فرهنگ‌ها و رفتارها و تلاش‌ها بوده است و امروز ریل راه آهن این پیوند را مستحکم‌تر می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (پنجشنبه) در مراسم افتتاح راه‌آهن خواف-هرات که با حضور رئیس‌جمهور افغانستان برگزار شد، اظهار کرد: امروز روز سلام، روز رحمت، روز گشایش برای دو ملت بزرگ افغانستان و ایران است. دو ملتی که از یک ریشه، تاریخ، فرهنگ و از یک منطقه در طول تاریخ برادری و همسایگی خود را به عنوان بهترین یاران یکدیگر حفظ کردند.

روحانی گفت: امروز به عنوان یکی از روزهای تاریخی در روابط دو ملت افغانستان و ایران است. روابط ما از طریق دل‌ها، اندیشه، فرهنگ‌ها و رفتارها و تلاش‌ها بوده است و امروز ریل راه آهن این پیوند را مستحکم‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: امروز، روزی توام با شادمانی برای دو دولت افغانستان و ایران است و من به سهم خودم بسیار خوشحالم که گرچه نشد به خاطر شرایط بهداشتی و کرونایی در کنار همدیگر و حضور فیزیکی این افتتاح را انجام دهیم ولی از طریق فضای مجازی این افتتاح بزرگ را با فرمان دو رئیس‌جمهور شاهد خواهیم بود و مطمئناً این روز به عنوان یک روز تاریخی برای ما فراموش ناشدنی است.

رئیس جمهور همچنین پس از افتتاح راه آهن خواف-هرات خطاب به مردم کشور افغانستان، گفت: امروز یک روز تاریخی و به یاد ماندنی برای تاریخ دو کشور بزرگ ایران و افغانستان است. ۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰ و ۲۴ ربیع الثانی ۱۴۴۲ به یاد خواهد ماند.  این تاریخ، زمان اتصال دو سرزمین دوست از طریق راه آهن با اعدادی که برای ما ایرانی‌ها با میمنت و مبارکی توام است. ما نمره ۲۰ را به عنوان نمره عالی و خوب می‌دهیم و امروز سه ۲۰ داریم، ۲۰ آذر و دسامبر ۲۰۲۰ بنابراین این خط تاریخی ما با سه ۲۰ شروع شده است. 

رئیس جمهور تصریح کرد: روابط  دو کشور دوست و برادر مسلمان همسایه تنها از طریق همزبانی نیست بلکه از طریق همدلی هم است، یک قدم هم بالاتر، ما امروز دارای هم‌سرنوشتی هستیم؛ سرنوشت ما یکی است. ثبات، امنیت و توسعه منطقه در سایه ثبات و امنیت و توسعه هر دو کشور است. توسعه افغانستان توسعه ماست. امنیت شما امنیت ماست و ثبات در کشور شما ثبات در ایران و همه منطقه است.

وی ادامه داد: روزی که کشور شما توسط شوروری سابق اشغال شد، امام خمینی (ره) سفیر شوروی را خواست و به او گفت که بالاخره ملت افغانستان روزی شما را از سرزمین خودشان بیرون می اندازند.

روحانی خاطرنشان کرد: پیروزی و شادی شما؛ شادی و پیروزی ما بود. ما افتخار داریم در بیش از چهل سال میزبان میلیون‌ها افغانستانی بودیم و در این مدت از آموزش رایگان استفاده کرده‌اند و امروز ۴۰۰ هزار افغانستانی در مدارس ما درس می‌خوانند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما در بحث کرونا به همان نسبتی که به مردم ایران خدمات دادیم به مردم افغانستان نیز خدمت دادیم.

وی تاکید کرد: بازار و اقتصاد ما باید در هم تنیدگی داشته باشد و در این مسیر، اولین قدم زیر ساخت ها است. اجرای این طرح در زمانی انجام گرفت که دولت آمریکا به عنوان تروریست اقتصادی تلاش داشت تمام مسیرهای حرکت اقتصادی ایران را ببندد اما شکست خورد و طراح این طرح غلط هم سرنگون شد. امیدواریم اشتباه حاکمان کنونی آمریکا توسط حاکمان بعدی کاخ سفید جبران شود.

روحانی خاطر نشان کرد: همه آنهایی که تلاش داشتند مسیرهای حرکت اقتصادی ایران را ببندند فهمیدند که اشتباه تاریخی مرتکب شده اند. همچنان متعهدیم که دوره آموزشی کوتاه مدت و بلندمدت را برای عزیزان در وزارت فواید عامه افغانستان برگزار کنیم تا آنها به خوبی بتوانند از راه‌آهن استفاده و بهره‌برداری کنند.

انتهای پیام/ک

نظر شما