شناسهٔ خبر: 44432153 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

بورس منفی ادامه داد، دلار و سکه صعودی شدند

سردرگمی بازارها در پی نوسانات ارزی

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

صاحب‌خبر -

بازار سهام

روز خوش سهام کوچک‌تر

در معاملات روز چهارشنبه بازار سهام بورس تهران به‌رغم شروع خوبی که داشت، با فشار عرضه روبه‌رو شد و از سقف روزانه خود عقب‌نشینی کرد و در پایان معاملات روز با افت ۰۸/ ۰ درصدی در ارتفاع یک میلیون و ۵۰۶ هزار واحدی قرار گرفت و به معاملات خود در هفته پایان داد. اما نکته مهم بورس روز گذشته روند مثبت سهم‌های کوچک بود که در شاخص هموزن نیز این روند کاملا مشهود بود و از همان ابتدا برمدار صعودی شروع شد و طی معاملات اوج گرفت و در نهایت با رشد ۵/ ۱ درصدی شاخص هموزن روی رقم ۴۵۱ هزار و ۳ واحدی ایستاد. در جریان دادوستدهای روز حقیقی‌ها تحرکات بیشتری نسبت به سهامداران عمده برای خرید سهام نشان دادند؛ به‌طوری‌که خالص خرید ۱۷۴ میلیارد تومانی رقم زدند. همچنین ارزش معاملات کل بورس و فرابورس از ۲۹ هزار واحد عبور کرد.

 

 

بازار سکه

سکه اندکی افزایش یافت

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز چهارشنبه به بهای ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت که افزایش اندک را نشان می‌دهد. همچنین قیمت هر نیم سکه ۶ میلیون و 500 هزار تومان و ربع سکه ۴ میلیون و 450 هزار تومان بود که نسبت به روز سه‌شنبه تغییری نداشت. سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان معامله شد. اونس طلا در بازار جهانی کاهش داشت و در ساعت 20 به وقت تهران به قیمت 1848 دلار معامله شد و از سوی دیگر نرخ دلار در داخل افزایش را شاهد بوده است، تغییرات کاهشی و افزایشی در این دو بازار به‌عنوان دو عامل موثر بر بهای سکه، سبب شده تا قیمت سکه در بازار داخلی نوسان شدیدی نداشته باشد و فقط50 هزار تومان افزایش را تجربه کند.

 

 

بازار طلای جهانی

طلای جهانی کاهش یافت

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر اخبار دلگرم‌کننده از واکسن کووید-۱۹ که سرمایه‌گذاران را به سوی دارایی‌های پرریسک هدایت کرد، کاهش یافت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری 7/ 0 درصد کاهش یافت و تا ساعت20 به 1848 دلار رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با 4/ 0 درصد کاهش، به 1866 دلار و ۲۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه با 5/ 0 درصد افزایش، در ۱۸۷۴ دلار و ۲۰ سنت بسته شده بود. از طرفی تدابیر محرک مالی بر قیمت این فلز گرانبها تاثیرگذار خواهد بود؛ زیرا ارزش دلار را ضعیف کرده و نقدینگی بیشتری تولید می‌کنند که به سوی طلا سرازیر می‌شود. بازارها امیدوارند تدابیر محرک مالی آمریکا تا هفته آینده رونمایی شوند و طلا ممکن است تا پایان سال تا مرز ۱۹۰۰ دلار پیشروی کند.

 

 

بازار اوراق مسکن

قیمت اوراق مسکن کاهش یافت

در روز چهارشنبه 19 آذر ماه قیمت هربرگه از اوراق تسهیلات مسکن با 700 تومان کاهش نسبت به روز گذشته به 57 هزار و 500 تومان رسید. این مبلغ در روز سه‌شنبه با هزینه 58 هزار و 200 تومانی خود رکورد ارزانی وام مسکن را به نام خود ثبت کرده بود. اکنون این رکورد با 2/ 1 درصد کاهش بیشتر، شکسته شده و روز گذشته به‌عنوان ارزان‌ترین روز معاملاتی تسه 9710تاکنون به حساب می‌آید. هرچند که این اوراق کاهش کمتری در مقایسه با روز‌های گذشته داشته، اما کمترین مقدار را ثبت کرده است. قیمت اوراق مسکن نسبت به حدود دو هفته پیش روند کاهشی داشته و طبق آخرین قیمت، متاهل‌های تهرانی برای این اوراق باید ۲7 میلیون و 360 هزار تومان پرداخت کنند؛ درحالی‌که این رقم در دو هفته قبل حدود ۳۵ میلیون تومان بود.

 

 

بازار نفت

خوش‌بینی‌ها به قیمت نفت

قیمت نفت روز چهارشنبه تحت‌تاثیر جهش غیرمنتظره ذخایر آمریکا که نگرانی‌ها نسبت به کندی تقاضا را برانگیخت، اندکی کاهش یافت؛ اما خوش‌بینی سرمایه‌گذاران تحت تاثیر اخبار مثبت واکسن کووید-۱۹ ریزش قیمت‌ها را محدود کرد. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت یک دلار معادل 1درصد افزایش یافت و بهای ۴6 دلاری را نیز لمس کرد. اما در نهایت (ساعت 16 به وقت تهران) 45 دلار و 70 سنت قیمت خورد. ذخایر نفت خام، بنزین و سوخت‌های تقطیری آمریکا هفته گذشته رشد چشم‌گیری داشته و به 14/ 1 میلیون بشکه افزایش یافت اخبار روشن درباره پیشرفت ساخت واکسن و امیدواری نسبت به اقدامات محرک مالی جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بازار را در مجموع خوش‌بین نگه داشته است و نفت برنت و وست‌تگزاس اینترمدییت تا پایان ماه جاری به سوی مرز ۵۰ دلار در هر بشکه پیشروی خواهند کرد.

 

نظر شما