پیشنویس اصلاح آییننامه دفاتر اسناد رسمی تدوین شد
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از تدوین پیشنویس اصلاح آییننامه دفاتر اسناد رسمی خبر داد و این اقدام را در راستای اجرای طرح تحول در قوهقضاییه در بخش خدمات ثبتی عنوان کرد.
صاحبخبر - ذبیحالله خداییان در گفتوگو با میزان با اشاره به تدوین پیشنویس اصلاح آییننامه دفاتر اسناد رسمی، اظهار کرد: این پیشنویس از سوی سازمان تهیه و جهت بررسی و تصویب نهایی به قوهقضاییه ارسالشده است. وی پیشنهاد اصلاح آییننامه دفاتر اسناد رسمی را در راستای اجرای طرح تحول در قوهقضاییه در بخش خدمات ثبتی عنوان کرد و بیان کرد: ازجمله محورهای طرح تحول، تنقیح قوانین و مقررات در قوهقضاییه است که در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تنقیح کلیه قوانین و مقررات در دستور کار قرار دارد و بخشهایی از آن انجامشده و بقیه قوانین و مقررات ازجمله آییننامه دفاتر اسناد رسمی، در دست تنقیح است.رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی از دلایل اصلاح این آییننامه را قدیمی بودن آن عنوان کرد و افزود: آییننامههای دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق اکثراً قدیمی، مصوب سال ۱۳۵۴ و قبل از آن و متناسب با زمان نیستند لذا برخی از مواد این آییننامه قابلاجرا نیستند و یا متروک ماندهاند، مثلاً نظامنامه دفاتر اسناد رسمی مصوب سال ۱۳۱۷ است که بسیاری از مواد آن قابلیت اجرایی ندارند. خداییان، گفت: تجمیع آییننامهها در مورد قانون دفاتر اسناد رسمی، هدف دیگر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از اصلاح آییننامه این قانون است. وی در این زمینه با اشاره به تجمیع آییننامهها در کنار تنقیح آن، اظهار کرد: در خصوص قانون دفاتر اسناد رسمی، آییننامههای متعددی وجود دارد که جهت شفافیت امور نیاز به تجمیع دارند تا چنانچه شخصی قصد اطلاع از مقررات مربوط به دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق را داشته باشد بداند که باید به چه آییننامهای مراجعه کند. معاون رییس قوهقضاییه بعد دیگر اصلاح آییننامه دفاتر اسناد رسمی ابهامات قانونی دانست و یادآور شد: در خصوص سران دفاتر و دفتریاران در قانون ابهاماتی وجود دارد که در مورد آنها اختلافنظر است. بهعنوانمثال در ماده (۱۵) قانون دفاتر اسناد رسمی اشتغال به برخی مشاغل منافی شغل سردفتری است و کسی که به این مشاغل اشتغال داشته باشد نمیتواند بهعنوان سردفتر انتخاب شود. ابهامی که وجود داشت این بود آیا داوطلب شغل سردفتری باید در زمان شرکت در آزمون شاغل این مشاغل نباشد و یا در زمان صدور ابلاغ. وی ادامه داد: در این پیشنهاد اصلاحی مقرر شد کسی که در آزمون شرکت میکند باید کلیه شرایط را داشته باشد وگرنه حق شرکت ندارد؛ چراکه تاکنون دیده میشد افرادی که دارای مشاغل منافی سردفتری بودند مثلاً کارمند دولت بودند در آزمون شرکت میکردند و پذیرفته میشدند و بعد از اتمام کار دستگاه اجرایی با استعفای آنها موافقت نمیکرد و یا اگر موافقت میکرد شخصی که سهمیه استخدامی دیگران را در دستگاه اجرایی اشغال کرده بود، پست خود را ترک کرده و امکان جایگزینی آن شغل هم وجود نداشت. خداییان تاکید کرد که در پیشنویس این آییننامه، الزام دفاتر به الکترونیکی کردن امور محوله و امثال آن پیشبینیشده است. وی در خصوص اینکه آیا در پیشنویس اصلاحی امتیاز سردفتران برای واگذاری دفاتر خود در صورت بازنشستگی سلب شده است، تصریح کرد: آییننامه باید در چارچوب قانون باشد، امتیازی که به سردفتران دادهشده که در صورت بازنشستگی بتوانند دفاتر خود را به افراد واجد شرایط دیگری واگذار کنند در قانون دفاتر اسناد رسمی وجود دارد و با آییننامه نمیتوان آن را سلب کرد، البته هیأت مقرراتزدایی در این خصوص مکاتباتی را داشته، ولی ازنظر حقوقی استدلال ما این است که هیأت مذکور نمیتواند قانون را نسخ کند و هرگونه تغییری در این خصوص، باید از طریق مجلس اقدام صورت گیرد. این مسئول عالی قضایی در رابطه با افزایش تعداد دفترخانهها هم گفت: قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب سال ۱۳۵۴ معیارهایی را برای تعداد دفاتر اسناد رسمی در هر شهر مشخص کرده است که در برخی از شهرها طبق قانون امکان جذب سردفتر جدید وجود ندارد؛ اما در بیشتر شهرها تاکنون ظرفیتها پر نشدهاند. در آزمونی که قبلاً برگزارشده بود بیش از ۹۰۰ سردفتر جدید جذب شدند که تعدادی از آنها شروع به کارکرده و تعدادی هم در شرف افتتاح دفاتر خود هستند. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: بهمحض تصویب آییننامه جدید نسبت به فراخوان جذب سردفتر برای شهرهایی که ظرفیت لازم را دارند، اقدام خواهد شد. وی پیرامون سیاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص برخورد با متخلفان، گفت: جامعه سردفتران و دفتریاران قشر فرهیخته جامعه و مورد اعتماد مردم هستند. در بازرسیهای مستمر و فوقالعادهای که سازمان ثبت و کانونهای سردفتران و دفتریاران دارند اکثریت قریب بهاتفاق سردفتران فاقد هرگونه تخلف هستند و تعداد معدودی هم که فردی تخلف میکند، با کمک خود سردفتران شناسایی و معرفی میشوند و ما هم با چنین افرادی برخوردهای قانونی و قاطعی داریم که مجازاتها هم در حد انفصال دائم از شغل سردفتری و یا انفصال موقت متناسب با نوع تخلف است.∎
نظر شما