شناسهٔ خبر: 44420092 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اهداف پشت پرده سفر السیسی به فرانسه| اول قرارداد تسلیحاتی، بعد حقوق بشر!

رئیس جمهور مصر اخیرا به پاریس رفت تا معاملات تسلیحاتی جدیدی با فرانسه منعقد کند؛ اقدامی که با ادعاهای حقوق بشری قاهره و پاریس در تضاد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، هفته جاری، پس از سفر به پاریس با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود دیدار کرد. پس از این دیدار، طرفین بر لزوم تقویت همکاری‌های نظامی و امنیتی بین دو کشور تأکید کردند.

روزنامه القدس العربی به بررسی ابعاد این سفر پرداخت و نوشت، تمام تلاشهای فرانسه و مصر در راستای مخفی کردن اهداف واقعی سفر السیسی به پاریس، شکست خورد؛ آن هم، درست زمانی که پرونده آزادیهای مدنی در مصر، مورد اعتراض و محکومیت دهها نهاد بین‌المللی حقوق بشری قرار دارد.

«کنت روث» مدیر اجرایی دیدبان حقوق بشر درباره علت واقعی السیسی به فرانسه گفت: «السیسی با مهارت، برای حمایت از منافع اروپا، ایفای نقش کرده و تصور می‌کند که سدی در برابر تروریسم و مهاجرت و دوستی برای اسرائیل و مشتری دائمی سلاح است».

به گزارش این روزنامه، با وجود اینکه السیسی، «دیکتاتور مورد علاقه» دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکاست، ولی این فرانسه است که نخستین فروشنده سلاح به نظام مصر به شمار می‌رود.

بنا بر این گزارش، به همین دلیل، ماکرون نمی‌تواند افکار عمومی کشورش را گمراه کند و درجریان نشست خبری با السیسی گفت که «فروش سلاح به مصر، مشروط به بهبود وضعیت حقوق بشر نیست».

القدس العربی ادامه داد، این موضع ماکرون، مفتضحانه و عجیب است؛ زیرا ماکرون در برابر السیسی تفاخر می‌کرد که در فرانسه، ارزش انسان بالاتر از هر چیز دیگری است. بُعد مفتضح‌تر، اصرار ماکرون به عدم ارتباط بین فروش سلاح و حقوق بشر بود.

به گزارش این روزنامه، این در حالی است که ماکرون می‌داند که بخش زیادی از سلاحهایی که فروخته است، به دست ژنرال خلیفه حفتر فرمانده تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی رسیده است. البته این سلاحها فقط علیه دولت وفاق ملی لیبی استفاده نمی‌شود، بلکه علیه شهروندان لیبیایی به کار گرفته می‌شود که در مناطق تحت کنترل حفتر حضور دارند.

بنا بر این گزارش، در کنار ولع دولت فرانسه برای فروش سلاح به مصر که با تأمین مالی عربستان سعودی و امارات انجام می‌گیرد، منافع مشترکی بین ماکرون و السیسی وجود دارد که در صدر آن، حمایت طرفین از حفتر  و مقابله با نفوذ ترکیه در دریای مدیترانه و لیبی است.

منفعت مشترک بعدی بین طرفین، این است که ماکرون به حمایت معنوی مستقیم دولت السیسی نیاز دارد؛ زیرا رئیس جمهور فرانسه در حال مبارزه با اسلام سیاسی است و السیسی نیز در جریان کاریکاتورهای موهن، به همتای فرانسوی خود کمک کرد.

القدس العربی در پایان نوشت، با وجود اینکه ماکرون خیال می‌کند که تحت پوشش شعار حقوق بشر و حمایت از آزادی بیان، جنگ با اسلام سیاسی را کلید زده، ولی بدترین نفاق وی آنجاست که دعوت نهادهای حقوق بشری برای رسواسازی تجاوزات دستگاههای امنیتی السیسی را نادیده می‌گیرد و استبداد نظام مصر را تشویق می‌کند.

انتهای پیام/م

نظر شما