شناسهٔ خبر: 44420023 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

مروری بر فعالیت‌های علمی و فرهنگی آیت‌الله یزدی

آیت الله محمد یزدی از مبارزان و یاران امام خمینی(ره) در زمان حکومت پهلوی و سیاست‌مداران پس از انقلاب بود که همواره دغدغه فعالیت‌های علمی و فرهنگی در زندگی او وجود داشت. این فقیه بزرگوار در کنار تحصیل و تدریس به تحقیق و پژوهش و نویسندگی و سخنرانی درباره موضوعات فقهی، اصولی، تاریخی و اعتقادی می‌پرداخت. بخشی از این مطالب در قالب سخنرانی‌ و بخشی دیگر در قالب مقاله و کتاب منتشر شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ آیت الله محمد یزدی از مبارزان و یاران امام خمینی (ره) در زمان حکومت پهلوی و سیاست‌مداران پس از انقلاب بود که همواره دغدغه فعالیت‌های علمی و فرهنگی در زندگی او وجود داشت. این فقیه بزرگوار در کنار تحصیل و تدریس به تحقیق و پژوهش و نویسندگی و سخنرانی درباره موضوعات فقهی، اصولی، تاریخی و اعتقادی می‌پرداخت. بخشی از این مطالب در قالب سخنرانی و بخشی دیگر در قالب مقاله و کتاب منتشر شده‌اند.
ایشان نخستین مقاله‏ هاى خود را در نشریه «حکمت» به چاپ رساند.
 
از جمله کتب ایشان که در زمان طاغوت به چاپ رسید، کتاب «گمشده شما» بود که چاپ آن باعث شد فردى به نام «مردوخ» به بهانه آن تهمت‌هاى ناروایى را به ساحت تشیع ابراز دارد. این مسأله باعث شد که آیت الله یزدى تهمت‌هاى او را در کتابى با عنوان «پاسخ تهمت‌هاى مردوخ» پاسخ دهد که هر دو کتاب «گمشده شما و پاسخ به تهمت هاى مردوخ مورد عنایت زعیم عالیقدر شیعه، حضرت امام خمینى (ره) قرار گرفت.

آیت الله یزدی در کتاب خاطرات خود که در هفت فصل به انتشار رسیده است درباره نگارش بخش عمده‌ای از کتاب‌هایش در زندان صحبت می‌کند. برخی آثار او عبارتند از:
ترجمه قرآن کریم: از این ترجمه به عنوان یکی از ترجمه‌های ساده و روان به زبان فارسی یاد شده و چاپ آن توسط انتشارات اسوه صورت گرفته است.
 
گمشده شما: این کتاب، قبل از انقلاب اسلامی به چاپ رسید و موضوع آن در زمینه اصول دین و معارف مکتب تشیع است.

پاسخ تهمت‌های مردوخ: این کتاب در رد سخنان شخصی بنام مردوخ نگاشته شده است که پس از چاپ کتاب گمشده شما، تهمت‌هایی را بر علیه مکتب تشیع وارد کرده بود

حسین بن علی (ع) را بهتر بشناسیم: موضوع این کتاب، تحلیل قیام عاشورا و نهضت امام حسین (ع) است و با تحلیل و آسیب شناسی، راهکار‌هایی را نیز ارائه می‌دهد. این کتاب با توجه به مقایسه زمان صدر اسلام و تطبیق آن با زمان حاضر، مورد استقبال قرار گرفت و همین امر سبب شد تا ساواک کتاب را ممنوع کرده و اقدام به جمع‌آوری کند.

فقه القرآن: وی این کتاب را زمان تبعید در شهر‌های کنگان، بوشهر و اسلام آباد غرب نوشته و موضوع آن در ارتباط با آیات الاحکام است.
 
اسس الایمان فی القرآن: وی در این کتاب اصول دین را از منظر قرآن کریم مورد بررسی قرار داده است. این اثر در زمان محکومیت قبل از انقلاب و در زندان کرمانشاه نوشته شده است.

نبذ فی المعارف الاسلامی: این کتاب، یک دوره اصول دین و مذهب به زبان عربی است و روش عقلی را برای اثبات و استنباط مطالب به کار گرفته است.

وی رساله‌های کوچکی نیز در زمینه‌های گوناگون از جمله تفسیر سوره حمد، الولاده الاصطناعیه للانسان، حکم التماثیل و... نوشته است؛ چنان‌که از او سلسله مقالاتی با عنوان «در قانون اساسی» در مجله نور علم چاپ شده است.

تدریس معارف و احکام اسلامی نیز از فعالیت‌های بارز و مستمر آیت‌الله یزدی در طول زندگی علمی او بوده است. وی در جهت نشر معارف اسلامی و تربیت شاگردان و مبلغان علوم دینی، حتی در همان اوان طلبگی، در قم به تدریس کتاب‌های رایج حوزوی، به ویژه فقه، فلسفه و نیز اخلاق پرداخت. وی این کار را از عوامل موفقیت خود در امر تحقیق و تالیف به حساب می‌آورد.

نظر شما