شناسهٔ خبر: 44413401 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می‌دهد؛

مبارزه دنیا با ویروس کرونا به لحظه حساس رسید؛ شروع واکسیناسیون سراسری

جهان برای مقابله با ویروس کرونا هزینه های زیادی داده است و حال با گذشت یک سال از شروع همه گیری بالاخره واکسیناسیون در کشورهای مختلف شروع شد. انگلیس اولین کشور بود و دیگر کشورهای اروپایی و امریکا از هفته بعد واکسیناسیون را شروع خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه بین الملل: بالاخره روزی که دنیا یک سال برای آن ثانیه شماری می کرد رسید و تزریق واکسن کرونا شروع شد. انگلیس اولین کشوری  در جهان غرب بود که واکسن فایزر را تایید و تزریق کرد و سازمان غذا و داروی امریکا هم در بیانیه ای که روز گذشته صادر کرد خبر از کارایی ۹۵ درصدی واکسن و ایمنی آن داده است.

سازمان غذا و دارو روز پنج شنبه جلسه ای برای تایید نهایی واکسن برگزار می کند و ظرف بیست و چهار ساعت بعد از تایید واکسن، تزریق آن شروع می شود. اما این تازه آغاز پروسه تزریق واکسن در دنیا است. تایید واکسن مدرنا در روز ۱۷دسامبر در امریکا انجام می شود و آلمان خبر از تایید واکسن فایزر در روز ۲۹ دسامبر و شروع تزریق از ابتدای سال ۲۰۲۱ داده است. دنیا برای جهشی بزرگ آماده می شود و اغلب کارشناسان بر این باور هستند که دنیا تابستانی عادی را تجربه خواهد کرد و مردم بدون نگرانی از بحران کرونا می توانند به تفریح بپردازند.

خبرگزاری «ای بی سی نیوز» در گزارش اخیر خود در مورد کشورهایی که زودی تزریق واکسن را شروع می کنند تا این پروسه را آغاز کرده اند نوشت: «کانادا، برزیل، آلمان، آمریکا، اندونزی، روسیه و چین  به زودی شاهد شروع واکسیناسیون عمومی در مقابل ویروس کرونا هستند. واکسنی که دنیا را از این بحران نجات خواهد داد و می تواند نوید بخش زندگی عادی در دنیا باشد.»

طبق این گزارش  اولین محموله واکسن کرونای تولید شرکت فایزر تا پایان دسامبر سال ۲۰۲۰ وارد کانادا می شود  و تا انتهای ماه مارس هم ۶ میلیون دوز واکسن از دو شرکت مدرنا و فایزر به این کشور واقع در امریکای شمالی وارد خواهد شد. تا انتهای امسال ۲۹۴ هزار دوز واکسن فایزر وارد کانادا می شود. ایالت کبک کانادا تزریق واکسن فایزر را از هفته بعد شروع می کند.

در اروپای غربی هم واکسن به زودی تزریق می شود
آنگلا مرکل صدر اعظم کشور آلمان  اعلام کرد واکسیناسیون مردم از اوایل سال ۲۰۲۱ شروع می شود و تایید واکسن فایزر در روز ۲۹ دسامبر انجام خواهد شد. این کشور مراکز ویژه ای را برای تزریق عمومی واکسن احداث کرده است و آموزش پزشکان برای اجرای این طرح شروع شده است. آنگلا مرکل و همسرش قرار است برای تشویق مردم به دریافت واکسن به عنوان اولین داوطلبان برای دریافت واکسن حاضر شوند.

 دیگر کشورهای اروپای غربی هم کم و بیش وضعیت مشابهی دارند. فرانسه اعلام کرد از هفته آینده تزریق واکسن به گروههای حساس را شروع می کند و در بلژیک و اسپانیا هم خبر از شروع واکسیناسیون از اوایل سال جدید میلادی است.

امریکا هم که تا پایان امسال ۴۰ میلیون دوز واکسن تولیدشده توسط دو شرکت مدرنا و فایزر را دریافت خواهد کرد، برنامه ریزی برای تزریق عمومی را شروع کرده است. قرار است شرکت مدرنا در نیمه اول سال بعد ۸۵ تا ۱۰۰ میلیون دوز واکسن وارد بازار امریکا کند.

کشورهای در حال توسعه هم برای واکسیناسیون آماده می شوند
برزیل سومین کشور دنیا از نظر شمار مبتلایان به ویروس کرونا است و در میان ده کشوری قرار دارد که بالاترین قربانیان را داشته اند. این کشور برای واکسینه کردن مردم از واکسن تولید شده در شرکت سینوواک چین استفاده می کند و قرار است واکسیناسیون از روز ۲۵ ژانویه سال ۲۰۲۱ شروع شود.

انتظار می رود تایید واکسن سینواک در برزیل در نیمه ماه ژانویه انجام شود و شهر سائو پائولو که بیشترین شمار مبتلایان را دارد، به اولین مرکز دریافت واکسن تبدیل شود. قرار بر این است که واکسن به صورت رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد. برزیل ۴۶ میلیون دوز واکسن سینوواک خریداری کرده است که در فصل اول سال جدید به این کشور ارسال می شود. تا کنون ۱.۲ میلیون دوز واکسن وارد شده است و در روز گذشته خبر از رسیدن محموله ۶۰۰ لیتری واکسن سینوواک به سایو پایولو منتشر شد.

ترکیه هم بررسی واکسن سینوواک را شروع کرده است. این کشور ۵۰ میلیون دوز واکسن سینوواک را خریداری کرد که ۱۰ میلیون دوز وارد کشور شده است و ۴۰ میلیون دوز تا انتهای فوریه به ترکیه وارد خواهد شد. قرار است واکسیناسیون گروه های حساس و کادر درمان از اوایل سال بعد شروع شود.

 اندونزی هم یکی دیگر از خریداران واکسن سینواک است که ابتدای هفته ۱.۲ میلیون دوز از این واکسن را وارد کرد و قرار است قبل از اتمام سال جاری میلادی ۱.۸ میلیون دوز دیگر از این واکسن و مواد اولیه برای تولید ۴۵ میلیون دوز واکسن را از چین وارد کند.

اندونزی یکی از کشورهایی است که با انعقاد قراردادی با شرکت تولید کننده سینوواک در نظر دارد این واکسن را در داخل کشور تولید کند. البته هنوز این واکسن در اندونزی مورد تایید قرار نگرفته است و در داخل چین هم انتظار می رود تایید نهایی واکسن در اوسط دسامبر انجام شود.

 پیش بینی می شود تزریق واکسن سینوواک در داخل چین از نیمه دسامبر امسال و در دیگر کشورها از اواسط ژانویه سال بعد شروع شود و دنیا با سرعت بالایی به سمت دنیایی مقاوم در برابر ویروس کرونا حرکت کند.

نظر شما