شناسهٔ خبر: 44413006 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

«لوید آستین» وزیر دفاع «بایدن» می‌شود

ژنرال جنگ‌های خاکستری در راه پنتاگون

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل - مهدی یزدی: رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا برای نخستین بار در تاریخ این کشور، یک سیاهپوست را به عنوان گزینه مورد نظرش برای تصدی سمت وزارت دفاع انتخاب کرده است؛ ژنرالی که یک چهره نظامی باتجربه‌ محسوب می‌شود و سابقه طولانی در ماموریتهای نظامی مختلف داخلی و خارجی پنتاگون ازجمله جنگ عراق حضور داشته است.
پولیتیکو به نقل از سه منبع آگاه نوشت   که ژنرال بازنشسته لوید آستین به عنوان گزینه مورد انتخاب جو بایدن برای هدایت وزارت دفاع آمریکا برگزیده شده است. 
آستین ژنرال بازنشسته نیروی زمینی ایالات متحده است. وی دوازدهمین فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) بود. آستین اولین فرمانده سیاه‌پوستی بود که رئیس این فرماندهی شد.
ژنرال آستین ۶۷ ساله که سالها به عنوان یک شخصیت قوی در پنتاگون شناخته شده تنها آمریکایی- افریقایی بوده که ریاست فرماندهی مرکزی آمریکا را برعهده داشته است. وی همچنین بیشتر به عنوان یک فرمانده باتجربه در امور «میادین نبرد» که نقش سیاسی کمتری در مقایسه فعالیهای نظامی داشته، شناخته شده است. وی در برخی مواقع برای پاسخگویی به سوالات قانونگذاران در جلسات استماع کنگره شرکت کرده که خبرساز شده است.
آستین که به عنوان یک ژنرال چهارستاره در سال ۲۰۱۶ و پس از ۴۱ سال فعالیت در ارتش بازنشسته شد، در ارتش آمریکا فردی مورد احترام بوده به ویژه در میان  افسران آفریقایی- آمریکایی.
برخی در ارتش آمریکا معتقدند که ژنرال آستین به دلیل هوش، تجربه فرماندهی و تحت هدایت آدمیرال مایک مولن رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا توانسته اثبات کند سیاه پوستان نیز می‌توانند در ارتش آمریکا عملکردهای خوبی داشته باشند.
ژنرال آستین دانش آموخته آکادمی ارتش آمریکا بوده و در سال ۲۰۱۲ به عنوان اولین معاون سیاه پوست ستاد مشترک ارتش آمریکا منصوب شد و یک سال بعد وی ریاست فرماندهی مرکزی آمریکا(سنتکام) را برعهده گرفت؛ جایی که او اجرای یک راهبرد نظامی را برای عقب راندن تروریستهای داعش در عراق و سوریه را اجرایی کرد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی درباره ژنرال آستین عنوان کرد: ژنرال آستین از ابتدا تا انتهای جنگ عراق در این رویداد حضور داشت. وی در مارس ۲۰۰۳ به عنوان دستیار فرمانده لشکر ۳ پیاده نظام در حمله به عراق فعالیت می‌کرد و بر روند خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱ نظارت داشت.
زمانیکه ژنرال آستین در سال ۲۰۱۶ بازنشتسه شد، باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا از شخصیت و توانمندی وی تقدیر کرد. تارنمای «پولیتیکو» نیز طی گزارشی در معرفی ژنرال آستین عنوان کرد: وی سابقه طولانی در پنتاگون به نام خود ثبت کرده و در گذشته نیز همکاری نزدیکی با جو بایدن داشته است.
بایدن زمانیکه معاون رئیس جمهوری آمریکا بود با آستین در بخش‌های مختلف به ویژه زمانیکه این ژنرال سیاه پوست ریاست فرماندهی مرکزی آمریکا را برعهده داشت، همکاری می‌کرد. بایدن و ژنرال آستین در مورد مسائل مختلفی همچون تحولات خاورمیانه، آسیای مرکزی و جنوب آسیا بارها مشورت کرده است.
یک منبع آگاه در این زمینه گفت: بایدن و ژنرال آستین مدتهاست یکدیگر را می‌شناسند. بایدن از انتخاب این ژنرال سیاه پوست رضایت دارد.
این منبع آگاه همچنین خاطر نشان کرد: ژنرال آستین به خوبی در جریان مسائل داخلی و بیرونی پنتاگون قرار دارد و فردی مناسب برای هدایت امور لجستیکی توزیع واکسن کرونا در آمریکا به شمار می‌رود و  به خوبی هزینه‌ها و پیامدهای هر جنگی را درک می‌کند.
تسلط ریتیون بر پنتاگون
علاوه بر آن، حضور وی در هیات مدیره بزرگترین شرکت تسلیحاتی آمریکا یعنی ریتیون، هم در وهله نخست، نشان‌دهنده تسلط مجتمع‌های صنعتی نظامی بر بایدن و تیم او است و هم اینکه دیدگاه دموکرات‌های مترقی‌خواه در زمینه انتخاب یک فرد غیر پیمانکار برای پنتاگون، نادیده گرفته شده است.
پیش از این مارک پوکان و باربارا لی دو عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال این نامه‌ای به جو بایدن، تاکید کردند: امنیت ملی نباید بر اساس منافع شرکت‌ها تعریف شود.
آنها یادآور شدند: هر وزیر دفاع دولت ترامپ در دوره‌ای از زندگی خود برای یک پیمانکار دفاعی کار کرده و همواره «درب گردان» بین بخش خصوصی و پنتاگون وجود داشته است.
این دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا با یادآوری اظهارات گذشته بایدن، افزودند: درخواست می‌کنیم وزیر دفاع بعدی سابقه استخدام قبلی در پیمانکاری دفاعی را نداشته باشد.
ماریان ویلیامسون یکی از داوطلبان دموکرات در رقابت‌های مقدماتی ریاست جمهوری امسال آمریکا هم در واکنش به احتمال معرفی آستین برای وزارت دفاع آمریکا، نوشت: یک عضو هیات مدیره پیمانکار صنایع نظامی ریتیون نباید هدایت پنتاگون را بر عهده داشته باشد. انتخاب وحشتناک؛ امیدوارم مترقی‌خواهان در کنگره با صدای بلند صحبت کنند. در صورت قطعی شدن انتخاب آستین، او دومین وابسته ریتیون پس از مارک اسپر وزیر دفاع ترامپ است که عهده دار مسئولیت پنتاگون می‌شود.
ائتلاف‌سازی 
و عملیات در منطقه خاکستری
به گزارش ایرنا، لوید آستین در کمتر از یکساعت پس از انتشار خبرهای مربوط به شنیده‌ها از انتخاب وی برای پنتاگون در صحفه توئیتری خود نوشت: ما اکنون به عنوان یک کشور با چالش‌های بزرگی روبرو هستیم. برای بهبودی، ما باید رویای آمریکایی را بازیابی کنیم - جامعه ای که در آن هر شخص می‌تواند به توانایی‌های بالقوه خود برسد و حتی برای فرزندان خود، رویای بزرگتری ببیند. من هر روز در جهت بازسازی آن رویا برای همه تلاش خواهم کرد.
اگرچه این توئیت نشانی از تایید خبرهای منتشر شده باشد اما سوال اصلی اینجاست که آستین چه برنامه‌ای برای آنچه که او رویای آمریکایی دانسته است، دارد.
کنکاشی در اظهارات وی به ویژه در مصاحبه سال ۲۰۱۸ میلادی با مجله «موفقیت ارتش» می‌تواند ما را برای رسیدن به نحوه نگرش وزیر دفاع دولت بایدن کمک کند.
وی در این مصاحبه بارها از جنگ در خلیج فارس و عراق به ویژه علیه داعش یاد می‌کند و توصیف وی از جنگ خلیج فارس این گونه است «واقعا حوزه‌ای بود که در آن ما فضای عملیاتی پس از جنگ سرد را درک کردیم. حوادث ۱۱ سپتامبر به این مفهوم منتهی شد که مسائل خارجی و داخلی تقسیم شود و اینکه ما چگونه عملیات نظامی غیر از جنگ را در جدیدترین شکل جنگ «منطقه خاکستری» تعریف کردیم».
این ژانرال چهار ستاره اما بازنشسته ارتش آمریکا ادامه می‌دهد «امروز ، من می‌بینم که با تهدیدهای پیچیده‌ای روبرو هستیم» و البته تاکید می‌کند این تهدیدها، «مشکلات بیشتری نیست که نیروهای آمریکایی با آن مواجه هستند» بلکه «مجموعه‌ای از مشکلات چندگانه» است. آستین معتقد است «این تهدیدهای مرکب جدید، جنگ‌های جدید مرکب را تغذیه می‌کند. برای دستیابی به پیروزی در یک جنگ مرکب، حداقل به توانایی‌های متناسب هم‌افزا نیاز داریم. یک مثال خوب، جنگ پیچیده‌ای است که اکنون در سوریه و عراق با آن روبرو هستیم».
وی با اشاره به اقدام نیروهای آمریکایی در برابر داعش، از آن به عنوان «صبر و استواری استراتژیک» یاد می‌کند و درباره تحول فناوری در حوزه نظامی هم می‌گوید «انقلاب در امور فناوری با انقلاب در امور نظامی برابر نیست. در بعضی مواقع ، ما امید و اعتبار زیادی به عنصر برنده بودن راه حل‌های فناوری قائل شده‌ایم».
وزیر دفاع احتمالی بایدن می‌افزاید «فناوری یک عنصر ضروری برای هر یک از ترکیب‌های پیروزی استراتژی و نظامی است، اما به تنهایی کافی نیست. نکته اصلی استعداد انسانی است».
آستین نوع مواجهه با چالش‌ها را هم اینگونه توضیح می‌دهد که «معتقدم که ما باید همه تلاش خود را برای حفظ حضور فعلی و آینده خود در بیشترین حد ممکن به جای واگذاری مشارکت‌های زمینی و منطقه‌ای انجام دهیم».
وی ادامه می‌دهد «در دنیای امروز، تهدیدهای پیچیده امنیتی و درگیری‌های منطقه خاکستری، ایجاد اتحاد و ائتلاف، گرانیگاه جدیدی هستند. آنها منابع قدرت و مشروعیت پشتیبانی از اعتبار و رهبری  ایالات متحده به شمار می‌روند. بر این اساس باید در ائتلاف‌ها، اتحادها و مشارکت‌های منطقه‌ای سرمایه‌گذاری شود».
 

برچسب‌ها:

نظر شما