شناسهٔ خبر: 44411858 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من| ساخت‌و‌ساز غیرمجاز مهم‌ترین عامل در عقب‌ماندگی گردخون

فرماندار شهرستان شیراز گفت: ساماندهی روستاهای حاشیه‌ای شهرستان شیراز تکلیف دستگاه‌های دولتی اما در چارچوب قانون است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در پی ثبت سوژه "گردخون همچنان در گرداب بی‌مسئولیتی" در سامانه "فارس من" خبرگزاری فارس، موضوع را از سوی فرماندار شهرستان شیراز پیگیری کردیم. 

در توضیحات این سوژه آمده است: "گردخون روستایی با جمعیتی قریب به ۴۰۰۰ نفر از امکانات بهداشتی، رفاهی و آموزشی برخوردار نیست درحالی که در فاصله سه کیلومتری از شهر شیراز قرار دارد، اما از امکانات محروم است. 

به گفته مردم، این روستا هنوز از برخی امکانات اولیه مانند آسفالت کوچه‌ها، جدول‌بندی و حتی یک شیب بندی بسیار ساده در کوچه‌ها برای عدم تجمع آب‌های سطحی، آنتن‌دهی تلفن همراه، بهداشت، نظافت، جاده مواصلاتی ایمن، روشنایی جاده، فضای سبز و... برخوردار نیست. 

با وجود حضور مکرر مسئولین مختلف مانند بخشدار، فرماندار و... جز چند مورد پیش پا افتاده، متاسفانه شاهد تغییرات اساسی خاص و زیر بنایی در این روستا نبوده‌ایم. 

لازم به ذکر است که دهیار و اعضای شورای این روستا، هیچ کدام در این روستا ساکن نیستند و در حقیقت اصلاً شرایط سخت زندگی در این روستا را درک نمی‌کنند و یکی از دلایل عقب افتادگی عمران و آبادی و پیشرفت این روستا، همین مطلب است.

ظاهراً آنها خود را موظف به ارائه گزارش و جواب درست به مردم نمی دانند." 

محمدرضا امیری در توضیح شرایط این روستا به خبرنگار فارس گفت: مهاجرت‌پذیری شهر شیراز طی سال‌های متمادی منجر به ایجاد روستاهای حاشیه‌ای بسیاری در شهرستان شیراز شده است. 

وی افرود: اگر نگاهی به ۳۰ سال گذشته شهر شیراز تا به امروز بیندازیم مشاهده می‌کنیم که در شهرستان شیراز مناطق حاشیه‌ای همچون میانرود، کمربندی، کیان‌آباد و... کم‌کم به شهر شیراز اضافه شده‌اند در حالی که ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز بسیاری در این نقاط حاشیه‌ای به‌ویژه بخش مرکزی به چشم می‌خورد.
ساخت‌و‌سازهایی که خارج از توپوگرافی منطقه است و بعضا در معابر و مسیرهای رفت‌و‌آمد قرار دارد. 

فرماندار شیراز با اشاره به منع قانونی خدمت‌رسانی به ساختمان‌های غیرمجاز گفت: متاسفانه به دلیل گرانی و سخت شدن شرایط زندگی حاشیه‌نشینی در شهر شیراز افزایش یافته و از آنجا که مردم در روستاهای حاشیه‌ای به لحاظ اقتصادی جزء اقشار ضعیف بوده و قدرت مالی پایینی دارند نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز و غیراصولی اقدام می‌کنند که مشکلات بسیاری را در پی دارد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های خدمات‌رسان امکان ارائه خدمت به منازلی که در طرح هادی روستایی قرار ندارند را ندارد، افزود: در این صورت شرایط سخت می‌شود و مردم گلایه‌مند می‌شوند. 

امیری روستاهایی چون گردخون، کرونی، شاپورجان، کیان‌آباد و ... را روستاهایی عنوان کرد که با مشکلات این‌چنینی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. 

وی با تاکید بر اینکه اقشار ساکن در این روستاها اقشار ضعیفی هستند، گفت: پیگیری دستگاه‌های دولتی و حمایت دستگاه قضا منتج به حکم تخریب منازل مسکونی غیراستاندار و غیرقانونی است در حالی‌که از دیگرسو تخریب سرپناه مردم آن هم قشر ضعیف به دور از انصاف است، لذا اکنون بر سر دوراهی سختی هستیم که نه می‌خواهیم تخریب کنیم و نه بر اساس قانون اجازه خدمت‌رسانی داریم؛ چرا که لوله‌کشی آب یا سیم‌کشی برق و گاز و دیگر موارد برای واحدهای غیر مجاز و غیراصولی بعدا مشکلات بیشتری را ایجاد خواهد کرد. 

نماینده دولت در شهرستان شیراز ضمن تاکید بر اینکه علی‌رغم همه این مسائل و مشکلات بازهم دستگاه‌ها وظیفه ساماندهی این مناطق را بر عهده دارند و این عوامل از دوش آنها سلب مسئولیت نمی‌کند، گفت: انتظار این است که همراهی مردم و اقدام به ساخت و سازهای قانونی و بدون دلالی و واسطه‌گری شرایطی را فراهم کند که دستگاه‌ها نیز بتوانند به وظایف خود عمل کنند.

امیری تاکید کرد: علی‌رغم همه مواردی که مطرح شد، طی یک و نیم سال اخیر مبلغ پنج میلیارد تومان برای بهسازی و تامین آب شرب روستای گردخون هزینه شده است. 

وی افزود: دولت مکلف به خدمت‌رسانی به مردم است اما این سوال هم مطرح است که آیا مردم مجاز به ساخت منزل غیرمجاز و تخلف در برابر قوانین هستند؟! 

برخی سودجویانی که قانون را رعایت نمی‌کنند و بعد خواهان خدمات می‌شوند و با تهیه فیلم و عکس و ویدئو در فضای مجازی بزرگنمایی می‌کنند بدون اینکه به اصل ماجرا بپردازند!

وی در این باره تاکید کرد: پس درست است که دولت تکلیف دارد ساماندهی کند اما برابر قانون. 

امیری ادامه داد: در این راستا و با وجود همه شرایطی که ذکر شد، ده معبر اصلی در این روستا بهسازی و لوله‌های آسیب‌دیده حتی در واحدهای غیرمجاز تعویض شده است. 

فرماندار شیراز همچنین به بحث اهمیت مدیریت در روستا نیز اشاره کرد و افزود: در برخی از این روستاها مشکلاتی نیز در حوزه انتخاب دهیار و بخشدار وجود دارد و دهیاران و بخشداران و شورائیان ساکن روستا نیستند و مشکلاتی در بحث مدیریت وجود دارد که فرمانداری نیز باید بر اساس یک روند قانونی موضوع تغییر مدیریت را دنبال کند. 

امیری در پایان افزود: پس ماجرای چنین روستاهایی آنقدرها ساده نیست ضمن اینکه مهم‌ترین نکته در درجه اول، دقت، توجه و همراهی مردم است.

انتهای پیام/ ن

نظر شما