شناسهٔ خبر: 44399477 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

آنفلوانزا در کمین پرندگان مهاجر تالاب فریدونکنار

نتیجه آزمایش آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در نمونه‌برداری از قوهای تلف‌شده در تالاب فریدونکنار استان مازندران مثبت اعلام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط‌زیست مازندران با اشاره به مهاجرت قوها به تالاب‌های استان گفت: در برنامه‌های پایش و بررسی تالاب قوهای سرخرود در ۱۵ آذرماه امسال یک قطعه قوی بیمار مشاهده و با کمک کارشناسان دامپزشکی از آن نمونه‌گیری شد. متاسفانه نتیجه آزمایش آنفلوانزای این پرنده مثبت بود. با پایش دقیق‌تر و بررسی بیشتر تالاب سرخرود، دیروز هم لاشه دو قطعه قوی فریادکش دیده شد که این موضوع نگرانی‌ها را بابت ادامه‌دار شدن و درگیری بیماری و تلفات در گونه‌های پرندگان مهاجر بیشتر کرده است.

کوروس ربیعی افزود: مبداء اصلی زیستگاهی پرندگان مهاجر به تالاب‌های فریدونکنار، میانکاله و سایر آب‌بندان‌ها و سواحل استان مشترک است و احتمال آلودگی و بیماری در تمامی پرندگان مهاجر وجود دارد. توصیه می‌شود مردم از هر گونه شکار و صید، خرید، فروش و مصرف پرندگان وحشی و فرستادن طیور بومی (غاز و اردک پرورشی) به زیستگاه‌های تالابی خودداری کنند. افراد در صورت مشاهده هر گونه پرنده بیمار و لاشه تلف‌شده ضمن پرهیز از دست زدن به لاشه، مراتب را به محیط زیست و دامپزشکی اعلام کنند.

سه گونه از انواع قوها به تالاب‌های مازندران مهاجرت و زمستان‌گذرانی می‌کنند که تالاب قوهای سرخرود، زیستگاه اصلی قوهای فریادکش و تعدادی قوی کوچک (تندرا) بوده که همه ساله از اواسط آبان ماه لغایت اواسط بهمن ماه، مهمان تالاب بین‌المللی فریدونکنار و سرخرود هستند. قوها پرنده‌هایی حساس به بیماری ویروسی آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان بوده و زودتر از سایر گونه‌های وحشی علائم این بیماری را بروز می‌دهند.

نظر شما