شناسهٔ خبر: 44395376 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

برهم صالح: خشونت راه حل رویارویی با خواسته های مردم نیست

صاحب‌خبر -

شفقنا- رئیس جمهور عراق امروز(سه شنبه) بیانیه ای درباره اعتراضات خشونت آمیز اخیر شهر سلیمانیه و اوضاع اقلیم کردستان صادر کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از خبرگزاری عراق، «برهم صالح» در این بیانیه آورده است: با نگرانی و اهتمام بالا تحولات شهر سلیمانیه اعم از تظاهرات و اعتراضات مردمی و خشونت های همراه آن را که به زخمی شدن شماری از شهروندان و نیروهای امنیتی و سوزاندن و تخریب برخی از ساختمان ها منجر شد، دنبال می کنیم.

صالح افزود: تاکید می کنیم که تظاهرات مسالمت آمیز حق قانونی است که در قانون اساسی تضمین شده است و باید به آن احترام گذاشت و از آن تعدی نکرد. حق شهروندان است که برای مطالبه حقوق قانونی خود به ویژه حقوق مرتبط با تامین زندگی کریمانه و بهبود اوضاع و خدمات عمومی به صورت مسالمت آمیز تظاهرات کنند.

صالح ادامه داد: مقامات ذیربط باید به این خواسته ها پاسخ دهند و از طریق اقدامات سریع و جدی مبتنی بر صراحت، و هدایت منابع مردم به سمت خدمت به شهروندان و دنبال کردن روش های واقعی اصلاح،  در راستای ایحاد راه حل های ریشه ای برای مشکل حقوق و مزایا و بهبود اوضاع معیشتی تلاش کنند. تعدی به اموال عمومی، فساد اداری و مالی، غارت و چپاول باید پایان یابد.

وی تاکید کرد: بار دیگر تاکید می کنیم که خشونت راه حل رویارویی با خواسته های قانونی شهروندان نیست و باید به اراده و خواسته های تظارات کنندگان مسالمت آمیز احترام گذاشت. از نیروهای امنیتی می خواهیم براساس قانون رفتار کنند و از توسل به خشونت پرهیز کنند و به رسانه ها اجازه دهند فعالیت های خود را با آزادی و به دور از هرگونه محدودیت و تعدی انجام دهند.

رئیس جمهور عراق خاطرنشان کرد: توسل به خشونت اشتباهی فاحش است و راه درست برای ایجاد راه حل نیست زیرا استفاده از خشونت وجهه نیروهای امنیتی که در حال انجام مأموریت خود در زمینه حفظ امنیت و ثبات و محافظت از جان و مال شهروندان هستند، لطمه می زند و باعث تخریب وجهه تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز و انحراف خواسته های آنها می شود.

برهم صالح تاکید کرد: در همین زمینه، مقامات اقلیم کردستان باید به خواسته های برحق شهروندان گوش دهند و شهروندان نیز به نیروهای امنیتی احترام بگذارند و حافظ اموال عمومی و امنیت عمومی باشند  و بار دیگر از شهروندان و نیروهای امنیتی می خواهیم از خشونت پرهیز کنند و زمینه را برای رخ دادن نتایج وخیم فراهم نکنند.

وی در پایان نیز از دولت عراق و مقامات اقلیم کردستان خواسته است برای رسیدن به توافقی فراگیر در خصوص حقوق و مزایای کارمندان اقلیم کردستان و فراهم کردن زندگی کریمانه برای شهروندان تلاش کنند.

خبر را در واع ببینید

نظر شما