شناسهٔ خبر: 44388375 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش

واکنش سه‌کشور اروپایی به مصوبه هسته‌ای مجلس

اشاره: نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ارسال نامه محرمانه به آژانس اطلاع داد که ایران قصد دارد سه آبشار سانتریفیوژ نسل جدید پیشرفته IR2 را در نیروگاه نطنز نصب کند. این نامه هنوز به دست سه کشور اروپایی نرسیده بود که بلافاصله روی خروجی خبرگزاری رویترز قرار گرفت. دراین‌ارتباط سه کشور اروپایی عضو برجام یعنی فرانسه، بریتانیا و آلمان، با صدور بیانیه‌ای مشترک، گفته‌اند فعالیت‌های جدید برای غنی‌سازی اورانیوم در نطنز، نگران‌کننده و برخلاف روح معاهده برجام و تعهدهای فراتر از آن است. این سه کشور درباره کاهش بازدیدها از تاسیسات‌هسته‌ای ایران با مصوبه هفته گذشته مجلس (با عنوان «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها») هشدار داده‌اند. آن‌ها می‌گویند با مصوبه اخیر مجلس درباره غنی‌سازی، برنامه هسته‌ای ایران بسیار فراتر از برجام گسترده می‌شود و دسترسی بین‌المللی بدان کم می‌شود. این سه کشور نوشته‌اند: «اگر ایران می‌خواهد فضایی برای دیپلماسی نگه دارد، نباید این گام‌ها را بردارد و به برجام پای‌بند بماند». بنابر طرح هفته گذشته مجلس که با 251 رأی موافق از 260 نماینده به تصویب رسید، دولت باید سطح غنی‌کردن اورانیوم را تا خلوص ۲۰ درصد بالا ببرد و اگر تحریم‌ها تا دوماه دیگر برداشته نشود، بازدیدهای آژانس را از تاسیسات‌هسته‌ای متوقف کند و از اجرای پروتکل الحاقی دست بکشد. گفتنی است که رئیس‌جمهور، سخنگوی دولت و سخنگوی سازمان انرژی اتمی با مصوبه مجلس مخالفت کردند و آن را مضر دانستند؛ اما دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که ریاست آن با رئیس‌جمهور است، با این مصوبه موافقت کرد. کنشگران و تحلیلگران پیش‌بینی کردند که این مصوبه می‌تواند پیامدهایی برای کشور داشته باشد.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

تروئیکای اروپا بدون اشاره به کم‌کاری‌های خود در اجرای تعهداتشان در برجام، نسبت به اقدام ایران برای نصب سانتریفیوژهای بیشتر در نطنز ابراز نگرانی کردند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، انگلیس، فرانسه و آلمان روز دوشنبه با صدور یک بیانیه مشترک از اعلام جدید ایران درخصوص نصب سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتر در تأسیسات نطنز و همچنین اقدام پارلمان برای توسعه برنامه هسته‌ای کشور به‌شدت ابراز نگرانی کردند. تروئیکای اروپا در بیانیه خود با ادعای اینکه تصمیم ایران برای نصب این سانتریفیوژها نقض توافق هسته‌ای است، آورده‌اند: اگر ایران درباره حفظ دیپلماسی جدی است، نباید این تصمیمات را اجرایی کند. این کشورها در ادامه نسبت به تصمیم پارلمان ایران برای تصویب قانونی که به گفته آن‌ها موجب توسعه برنامه هسته‌ای این کشور می‌شود، ابراز نگرانی کردند.

دستاورد کلیدی دیپلماسی
بنابر گزارش وب‌سایت رسمی وزارت امورخارجه فرانسه، تروئیکای اروپایی در بیانیه روز دوشنبه خود آورده است: ما دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا به‌طور خستگی‌ناپذیر برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تلاش کرده‌ایم. این توافق، یک دستاورد کلیدی درزمینه دیپلماسی چندجانبه و معماری عدم اشاعه در دنیا به شمار می‌آید. ما با این اعتقاد که برجام به‌طورقطع منجر به اعتمادسازی درخصوص ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران می‌شود و همچنین به صلح و امنیت بین‌الملل کمک خواهد کرد، بر سر این توافق مذاکره کردیم. برجام کماکان بهترین روش و در حال حاضر تنها راه برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران و محدودسازی آن است. در ادامه این بیانیه ادعاشده است: اعلام اخیر ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه قصد دارد سه آبشار جدید از سانتریفیوژهای پیشرفته را در تأسیسات غنی‌سازی سوخت نطنز نصب کند، مغایر با برجام و به‌شدت نگران‌کننده است. علاوه براین، ما با نگرانی‌ زیادی از قانون اخیر تصویب‌شده در پارلمان ایران مطلع شده‌ایم که اگر به مرحله اجرا درآید، برنامه هسته‌ای ایران را به میزان قابل‌توجهی توسعه خواهد داد و دسترسی‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محدود خواهد کرد. این اقدامات، ناسازگار با برجام و تعهدات گسترده‌تر هسته‌ای ایران است.

فرصت مهم بازگشت
همچنین در بیانیه این سه کشور آمده است: اگر ایران در خصوص حفظ فضای دیپلماسی جدی است، نباید این گام‌ها را اجرایی کند. چنین اقدامی تلاش‌های مشترک ما برای حفظ برجام را از بین می‌برد و فرصت‌ مهم بازگشت به دیپلماسی با دولت جدید آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد. بازگشت به برجام برای ایران نیز سودمند خواهد بود. انگلیس، فرانسه و آلمان در ادامه آورده‌اند: ما در چارچوب برجام به عدم پایبندی ایران (به تعهداتش) رسیدگی خواهیم کرد. ما از اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در خصوص برجام و مسیر دیپلماتیک برای پرداختن به نگرانی‌های دیگر درباره ایران استقبال می‌کنیم. این در راستای منافع همه ما است.

واکنش مقامات ایران
کمی پیش از انتشار بیانیه سه کشور اروپایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران از کشورهای اروپای به خاطر عمل نکردن به تعهداتشان در برجام انتقاد کرده بود. سعید خطیب‌زاده در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه آلمان درباره نیاز به توافقی فراتر از برجام، هرگونه مذاکره دوباره درباره برجام را رد کرد و گفت «کسی در تهران خریدار این نکات نیست.» آقای خطیب‌زاده اظهارات هایکو ماس درباره کافی نبودن برجام را به «سیاست داخلی یا ناآشنایی با رویه‌ها» مربوط دانست و گفت که دلیلی ندارد ایران به این حرف‌ها توجه کند. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هفته گذشته درباره نیاز به توافقی فراتر برجام صحبت کرد که برنامه‌های موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی را هم در بربگیرد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با انتقاد از این اظهارنظر در توییترش نوشت آلمان پیش از آنکه درباره الزامات ایران صحبت کند باید به تعهدات خودش در قالب برجام پایبند باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما