عباس خطیبی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره آخرین وضعیت آغاز احداث قطعه چهارم راهآهن خواف ـ هرات که در تعهد کشور افغانستان و در خاک این کشور قرار دارد، توضیح داد: راهآهن خواف ـهرات در قالب چهار قطعه ساخته شده است که قطعات یک تا سه در تعهد جمهوری اسلامی ایران و قطعه چهارم این پروژه از ایستگاه روزنک تا شهر هرات در تعهد کشور افغانستان است.
وی افزود: البته قطعه سوم این پروژه که در خاک کشور افغانستان است، نیز توسط دولت جمهوری اسلامی ایران و از محل کمکهای ایران برای بازسازی افغانستان ساخته شده است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: در حال حاضر راهآهن از خواف در خاک ایران تا ایستگاه روزنک در خاک افغانستان افغانستان در قالب 3 قطعه توسط ایران ساخته شده است که مراسم افتتاح این خط ریلی روز 20 آذر ماه با حضور رؤسای جمهور دو کشور به صورت ویدئوکنفرانسی در خاک ایران و افغانستان برگزار میشود.
* افغانستان ساخت قطعه 4 راه آهن خواف-هرت را از 20 آذر آغاز میکند
خطیبی در پاسخ به این سوال که قطعه چهارم این پروژه از ایستگاه روزنک تا شهر هرات چگونه تکمیل خواهد شد؟ گفت:در سفر هفته گذشته که به افغانستان داشتیم، با مدیرعامل راهآهن افغانستان در ایستگاه روزنک جلسهای برگزار و درباره قطعه چهار این خط آهن مباحث مطرح شد، ما مطالبهگری و اعلام کردیم که انتظار داریم کشور افغانستان در تکمیل قطعه چهارم اهتمام داشته باشد و پروژه به سرعت تکمیل شود به هر حال پیش از این هم اعلام شده بود که سه قطعه از این خط آهن را ایران میسازد و افغانستان هم قطعه چهار را تکمیل خواهد کرد.
وی افزود: مدیرعامل راهآهن افغانستان به ما اعلام کرد که در مراسم افتتاح راهآهن خواف ـ هرات که 20 آذر ماه امسال خواهد بود دستور شروع عملیات قطعه چهار الف این خط آهن را صادر و پروژه شروع میشود؛ قطعه چهار در قالب دو قطعه الف و ب احداث میشود که عملیات اجرایی آن در روز افتتاح خط آهن آغاز میشود.
* تأمین مالی قطعه 4 راه آهن خواف-هرات انجام شد
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: همچنین در مورد قطعه 4 ب هم از سوی مسوولان افغانستان به ما اعلام شد که مشغول طراحی هستند و در آیندهای نزدیک به مناقصه میگذارند.
خطیبی تأکید کرد: طبق اعلام مسؤولان کشور افغانستان تأمین مالی قطعه 4 الف و ب انجام شده است و در این باره مشکلی نیست.
* رضایت طرف افغانستانی از پیمانکاران ایرانی در خط آهن خواف-هرات
وی گفت: ما اصرار کردیم حتما از ظرفیت بخش خصوصی و پیمانکار ایرانی برای این پروژه (قطعه 4) استفاده شود که کشور افغانستان هم استقبال و اعلام کرد پیمانکاران ایرانی برای اجرای این پروژهها بسیار خوب و با کیفیت عمل میکنند.
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء در این پروژه به خوبی عمل کرده است و ما رضایت کافی از آنها داریم، افزود: در این 140 کیلومتر خط آهن از خواف تا ایستگاه روزنک، زیرسازی قطعه داخل ایران به طول 78 کیلومتر و روسازی قسمت برونمرزی (قطعه 3) توسط قرارگاه خاتم اجرا شد که کار با کیفیت به سرانجام رسید و ما رضایت کافی داریم.
خطیبی تأکید کرد: به هر حال همه بخش های کشور در یکی دو سال اخیر پای کار آمدند تا این خط آهن بینالمللی تکمیل شود.
انتهای پیام/ب