شناسهٔ خبر: 443659 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

در گفت‌وگوهاي تلفني رئيس‌جمهور با مقامات کويت، ترکيه و اندونزي تاکيد شد:لزوم اقدام فوري مجامع بين‌المللي براي پايان فاجعه غزه

صاحب‌خبر -

رئيس جمهوري اسلامي ايران در تماس‌هاي تلفني جداگانه‌اي با امير کويت، نخست‌وزير ترکيه و رئيس‌جمهور اندونزي، با ابراز نگراني شديد از وضعيت مردم غزه، خواستار واکنش مناسب کشورها، مجامع و نهادهاي بين‌المللي در برابر جنايات رژيم صهيونيستي شد. به گزارش ايسنا، پس از آغاز دور جديد حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه، حسن روحاني با صدور بيانيه جنبش عدم تعهد، ارسال نامه به سران کشورهاي اسلامي، ابلاغ دستور ويژه به وزير خارجه کشورمان و انجام گفت‌وگوهاي تلفني با مقامات برخي کشورهاي تأثيرگذار در منطقه، تلاش گسترده‌اي را براي جلوگيري از ادامه حملات به غزه و جلب کمک‌هاي انسان‌دوستانه براي فلسطينيان آغاز کرد.

در اين راستا، روحاني در گفت‌وگوي تلفني با «شيخ صباح الاحمد الجابر الصباح»، امير کويت، ضمن ابراز نگراني شديد از تهاجم بي‌رحمانه رژيم صهيونيستي به مردم غزه، خواستار اقدامي فوري از سوي مجامع بين‌المللي و کشورهاي منطقه بويژه سازمان همکاري‌هاي اسلامي و اتحاديه عرب براي توقف حملات به غزه شد.

رئيس‌جمهور کشورمان علت اين تماس تلفني را نگراني شديد از تهاجم بي‌رحمانه رژيم صهيونيستي به مردم غزه عنوان کرد. روحاني گفت: ما احساس مي‌کنيم زنان و کودکان و مردم بي‌دفاع غزه در اين ماه مبارک رمضان در شرايط بسيار سختي قرار گرفته‌اند و محاصره مردم غزه در حال حاضر به گونه‌اي است که مردم از امکانات پزشکي و غذايي کاملاً محروم هستند. رئيس‌جمهور افزود: لازم است که يک اقدام فوري از سوي مجامع بين‌المللي و کشورهاي منطقه، بويژه از سوي سازمان همکاري‌هاي اسلامي و اتحاديه عرب انجام گيرد.

روحاني با مثبت برشمردن مواضع امير کويت نسبت به مردم فلسطين، اين مواضع را با توجه به رياست امير کويت بر اتحاديه عرب، مهم خواند و تأکيد کرد: نياز است که گام‌هاي فوري و جدي برداشته شود. ما نيز براي هرگونه تشريک مساعي در جهت دست يافتن به يک آتش‌بس فوري آمادگي داريم.

وي ضمن اعلام آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي هرگونه مشارکت براي کمک به مردم فلسطين، بر ضرورت ايجاد راهي براي رساندن کمک‌هاي پزشکي و مواد غذايي به مردم غزه تأکيد کرد و گفت: همه بايد دست به دست هم دهيم تا آتش خانمان‌سوزي که در منطقه ايجاد شده است زودتر خاموش شود.

رئيس‌جمهور با تأکيد مجدد بر لزوم کمک‌رساني به افراد مجروح و نيازمند در غزه، يادآور شد که در کنار مسأله فلسطين، امروز در عراق و سوريه نيز شاهد ناامني و کشتار هستيم. روحاني با ابراز آمادگي کامل براي همکاري، خاطرنشان کرد: وزير امور خارجه ايران براي تشريک مساعي در اين زمينه با وزارت خارجه کويت در تماس خواهد بود.

«شيخ صباح الاحمد الجابر الصباح» امير کويت نيز در اين گفت‌وگوي تلفني وضعيت فعلي فلسطين را براي همگان دردناک و تأسف‌بار دانست و گفت: وزير امور خارجه را مأمور کردم که با اتحاديه کشورهاي عرب و سازمان ملل متحد ارتباط برقرار کند تا راهي براي حل و فصل اين مشکل و حداقل برقراري آتش‌بس بيابند.

امير کويت خطاب به روحاني افزود: به جنابعالي اطمينان مي‌دهم که احساس ما نسبت به مسأله فلسطين همان احساسي است که همگان نسبت به آن داريم. در ارتباط با ارسال کمک‌ها به مردم غزه نيز در کويت کمک‌ها را جمع‌آوري کرده و براي ارسال آماده‌‎ايم. همچنين برادران ما هم در کشورهاي شوراي همکاري نيز اقدام به ارسال کمک‌ها کرده‌اند. وي خواستار توجه بيشتر رهبران عرب نسبت به موضوع غزه شد و افزود: متأسفانه آنچه در غزه روي مي‌دهد بسيار دردآور و کشتار بي‌گناهان براي ما خيلي تأسف‌بار است. اميدوارم امنيت در سراسر منطقه برقرار شود و توجه بين‌المللي به مسائل منطقه را شاهد باشيم.

رژيم صهيونيستي پاسخ جنايات خود

را خواهد گرفت

همچنين، رئيس‌جمهوري اسلامي ايران و رجب طيب اردوغان نخست‌وزير ترکيه در گفت‌وگويي تلفني، ظلم و جنايت رژيم صهيونيستي در نوار غزه را غيرقابل تحمل دانستند و با انتقاد از سکوت شوراي امنيت سازمان ملل، لزوم فعال شدن دبيرکل سازمان ملل در اين زمينه را مورد تاکيد قرار دادند.

روحاني با ابراز نگراني شديد نسبت به تشديد جنايات رژيم صهيونيستي در نوار غزه گفت: همه بايد کاري کنيم تا رژيم صهيونيستي بفهمد که جهان اسلام و کشورهاي منطقه پشت سر مردم فلسطين هستند و آنها را رها نکرده‌اند و اين رژيم سفاک بايد بداند در برابر جناياتي که انجام مي دهد پاسخ لازم را خواهد گرفت.

وي تصريح کرد: کشتار زنان و کودکان بي‌دفاع نوار غزه غيرقابل تحمل بوده و با همه قواعد انساني و بين‌المللي در تضاد است و نگراني ما به خاطر محاصره غزه و کمبود امکانات پزشکي و نيازهاي اوليه مردم اين منطقه بسيار تشديد شده است و در اين خصوص اقدام فوري مجامع بين‌المللي و از جمله کشورهاي منطقه ضروري است. روحاني در ادامه خاطرنشان کرد: ايران و ترکيه به عنوان دو کشور اسلامي بزرگ و تأثيرگذار منطقه، مسئوليت بسيار سنگيني را در اين خصوص بر عهده دارند. رئيس جنبش عدم تعهد افزود: ايران آمادگي دارد تا از همه ظرفيت‌هاي خود و ظرفيت جنبش غيرمتعهدها با همکاري ترکيه استفاده کند و همچنين ضرورت دارد کشورهاي اسلامي و سازمان کشورهاي اسلامي نيز در اين زمينه فعال‌تر شوند.

رئيس‌جمهور تصريح کرد: بايد به هر قيمتي شده توقف حملات صهيونيست‌ها را دنبال کرده و راهي پيدا کنيم تا کشورهاي منطقه بتوانند به مردم غزه کمک‌هاي نوع‌دوستانه بويژه در زمينه پزشکي را انجام دهند.

وي با انتقاد از سکوت شوراي امنيت سازمان ملل در قبال جنايات رژيم صهيونيستي در نوار غزه، گفت: متأسفانه شوراي امنيت سازمان ملل در اين زمينه هنوز اقدامي انجام نداده است و همه بايد بخواهيم که نقش فعالي را در اين خصوص ايفا کند.

روحاني خاطرنشان کرد: منطقه ما از غزه تا سوريه و عراق دچار مشکل ناامني شده و اين بسيار نگران‌کننده است. جمهوري اسلامي ايران براي ايجاد امنيت و ثبات و جلوگيري از کشتار مردم مسلمان منطقه آماده هرگونه همکاري و تشريک مساعي است. رئيس‌جمهور همچنين لزوم همکاري مشترک دو کشور و رايزني‌هاي مداوم وزراي خارجه ايران و ترکيه در اين زمينه را مورد تاکيد قرار داد. نخست‌وزير ترکيه نيز در اين گفت‌وگوي تلفني با تاکيد بر لزوم اتفاق و اتحاد تمامي جهان اسلام با يکديگر گفت: هيچ‌گونه شک و نگراني که ما با تمام توان در موضوع فلسطين در ارتباط با شما هستيم، نداشته باشيد و امروز زماني است که بايد کشورهاي اسلامي همکاري و همياري و يکدستي خود را نشان دهند. رجب‌طيب اردوغان تصريح کرد: ظلم‌هايي که در فلسطين انجام مي‌شود غير قابل تحمل است و ترکيه براي توقف آن آماده هرگونه همکاري مشترک است. وي ادامه داد: ايران و ترکيه مي توانند يک برنامه و همکاري مشترکي را با يکديگر در اين زمينه داشته باشند و لازم است در اين زمينه از تمام توانايي و امکانات خود استفاده کنيم. از دبيرکل سازمان ملل نيز بايد بخواهيم نقش فعال‌تري در اين زمينه داشته باشد.

اردوغان تاکيد کرد: بايد فوراً وارد عمل شويم. ظلم‌هايي که در نوار غزه در حال وقوع است بسيار حاد است و بايد آتش بس فوري در آنجا برقرار شود و بايد کاري کنيم که رژيم صهيونيستي وادار به پذيرش آتش‌بس شود زيرا اين رژيم تنها زماني که ملزم و مجبور به آتش‌بس شود، آن را مي‌پذيرد.

شرايط غزه فوق‌العاده حساس است

بر‌اساس اين گزارش، حسن روحاني در گفت‌وگوي تلفني با رئيس‌جمهور اندونزي نيز شرايط غزه را فوق‌العاده حساس دانست و با تاکيد بر ضرورت مشارکت و همکاري فعال کشورهاي اسلامي و اعضاي جنبش عدم تعهد مبني بر توقف فاجعه در غزه تصريح کرد: رژيم صهيونيستي نبايد احساس کند که جهان در برابر جنايات و اقدامات غير‌انساني‌اش سکوت مي‌کند و تماشاگر خواهد بود. رؤساي جمهور ايران و اندونزي در اين مکالمه تلفني درباره وضعيت غزه به رايزني پرداختند و با ابراز نگراني از فاجعه بزرگي که در غزه در حال وقوع است، بر ضرورت همکاري نزديک با يکديگر و استفاده از تمامي ظرفيت‌هاي موجود براي توقف خشونت و جنگ عليه مردم غزه تاکيد کردند.

روحاني در اين تماس تلفني با بيان اينکه «فشارها و وحشي‌گري‌هاي فراواني نسبت به زنان و کودکان و مردم بي‌دفاع فلسطين در حال وقوع است»، اظهار کرد: در چنين شرايط فوق‌العاده‌اي که براي مردم مسلمان فلسطين پيش آمده همه کشورهاي اسلامي بايد از هرگونه تواني که دارند براي جلوگيري از تداوم فاجعه استفاده کنند.

رئيس‌جمهور تلاش دسته‌جمعي کشورهاي اسلامي براي جلوگيري از تجاوز و وحشي‌گري رژيم صهيونيستي را مورد تاکيد قرار داد و تصريح کرد: معتقدم صداي واحد کشورهاي اسلامي مي‌تواند متجاوزان را متوجه کند که ادامه تجاوز به نفع آنان نخواهد بود. وي همچنين خاطرنشان کرد: فلسطين همواره محور وحدت مسلمانان و هم‌زمان محور نگراني جهان اسلام بوده است و اندونزي در طول دهه‌هاي گذشته از کشورهاي مسلماني بوده که از حقوق مردم فلسطين دفاع کرده است.

روحاني با تاکيد بر ضرورت استفاده از همه ظرفيت‌ها براي جلوگيري از ادامه وحشي‌گري رژيم صهيونيستي، گفت: اميدوارم با تلاش همه کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد و کشورهاي اسلامي جلوي اين فاجعه بزرگ گرفته شود.

رئيس‌جمهور‌، اندونزي را کشوري قدرتمند و دوست عنوان کرد و بر علاقه‌مندي جمهوري اسلامي ايران بر تقويت هرچه بيشتر روابط با اين کشور در همه زمينه‌ها تاکيد کرد. رئيس‌جمهور اندونزي نيز در اين مکالمه تلفني با بيان اينکه «اندونزي هم درباره وضعيت غزه نگران و با ديدگاه‌ها و نظرات دکتر روحاني در خصوص غزه موافق است»، گفت: بايد با همکاري يکديگر اقداماتي انجام دهيم تا خشونت و جنگ در غزه هرچه زودتر متوقف شود و معتقدم شما به عنوان رئيس جنبش عدم تعهد، مي‌توانيد رهبري اين اقدام را بر عهده گرفته و با همکاري کشورهاي منطقه به خشونت و جنگ در غزه خاتمه دهيد.

سوسيلو بامبانگ يودهويونو تصريح کرد: اندونزي از ايران به عنوان رئيس جنبش عدم تعهد در انجام هرگونه اقدامي در اين جهت و ايجاد وحدت بين مسلمانان، به طور کامل حمايت مي‌کند.

نظر شما