شناسهٔ خبر: 44365273 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) تشریح کرد؛

نقش قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در اتصال ریلی ایران به افغانستان

سردار محمد گفت: اقتصاد رو به رشد و ظرفیت بازار افغانستان، فرصت‌های صادراتی خوبی را برای کشور‌های همسایه فراهم کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش  حوزه  دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  سردار سرتیپ دوم پاسدار «سعید محمد» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با اعلام خبر افتتاح پروژه راه‌آهن خواف – هرات در آینده نزدیک اظهار کرد: کشور افغانستان، با ۹۳۶ کیلومتر مرز مشترک با ایران، یکی از مهم‌ترین همسایه‌های شرقی ایران محسوب می‌شود؛ اما علاوه بر مشکلات ساختاری و مشکلات امنیتی حاکم بر جامعه افغانستان، نبودِ زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل در داخل این کشور و عدم دسترسی به آب‌های آزاد، همواره یکی از محدودیت‌های اصلی افغانستان در توسعه و پیشرفت اقتصادی بوده است.

وی افزود: پروژه بین‌المللی راه‌آهن خواف - هرات بر اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی و به منظور اتصال افغانستان به شبکه ریلی ایران و با هدف برقراری ارتباط این کشور با بندرعباس و بندر چابهار که مبادی دسترسی به آب‌های آزاد و تجارت بین‌المللی هستند، تعریف شده است و از طرفی، امکان ترانزیت کالا از طریق کریدور شرقی- غربی و از سمت مرز آستارا به اروپا را برای کشور افغانستان فراهم می‌سازد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در خصوص مشخصات این پروژه ریلی گفت: راه‌آهن خواف – هرات به طول حدود ۲۲۵ کیلومتر، به صورت یک‌خطه، بـا سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار‌های مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار‌های باری طراحی شده است و خواف در خراسان رضوی را به هرات، شهر پرجمعیت غرب افغانستان متصل خواهد کرد.

محمد افزود: راه‌آهن خواف – هرات شامل دو بخش اصلی داخل و خارج از کشور است و در قالب چهار قطعه تعریف شد که زیرسازی قطعه اول و دوم و روسازی قطعه سوم آن مجموعاً به طول ۱۳۸ کیلومتر با هزینه جمهوری اسلامی ایران و با همکاری وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) اجرا شد و قطعه چهارم در تعهد کشور افغانستان است.

وی با اشاره به اینکه قطعه سوم این پروژه جدیداً به بهره‌برداری رسیده است، خاطرنشان کرد: این قطعه شامل تهیه مصالح، خرید و نصب تجهیزات و اجرای روسازی به همراه ساخت ایستگاه‌هاست و از منطقه صفر مرزی در شمتیغ تا ایستگاه روزنک در خاک افغانستان به طول ۶۸ کیلومتر ادامه دارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در خصوص مشکلات این پروژه گفت: وجود تنگنا‌های مختلف و شرایط خاص امنیتی و اجرایی حاکم بر پروژه و منطقه گرچه اجرای این پروژه ملی را با مشکلات فراوان روبه‌رو ساخت، اما عزم بلند و همت راسخ متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) زمینه اتمام این پروژه را در سال جهش تولید فراهم کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور افغانستان فاقد شبکه راه‌آهن است و پروژه راه‌آهن خواف – هرات اولین خط راه‌آهن با عرض استاندارد در این کشور محسوب می‌شود، احداث این پروژه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و علاوه بر ثمرات گوناگون برای کشور افغانستان، زمینه رشد و توسعه استان‌های شرقی ایران را نیز فراهم می‌کند و مبادلات تجاری بین دو کشور در مرز‌های شرقی را در بستر حمل و نقل ریلی توسعه خواهد داد.

انتهای پیام/

نظر شما