شناسهٔ خبر: 44348228 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

دردسرهای بایدن در چیدمان کابینه

صاحب‌خبر -

تارنمای خبری بلومبرگ نوشت: ایالت کالیفرنیا به طور رسمی نتایج انتخابات سوم نوامبر(۱۳ ابان) را تایید کرد و بدین ترتیب جو بایدن آن میزان آرای الکترالی که برای ورود به کاخ سفید نیاز داشت، به‌دست آورد.
راضی کردن همه نیروها اگر ناممکن نباشد، بسیار دشوار است. بایدن برای دولت خود به سراغ چهره‌های با تجربه رفته است. لیبرال‌ها و میانه‌روها راضی‌اند. اما چینش کابینه نتوانسته رضایت چپ‌ها و فعالان محیط زیست را جلب کند. تظاهرات طرفداران محیط زیست، هواداران گروه «سان‌رایز» علیه چینش کابینه بایدن حکایت از دشواری کار او در سامان دادن به ترکیب دولت دارد. اعتراضات بیشتر متوجه انتخاب مشاور ارشد سیاست‌های اقتصادی کاخ سفید و وزیر کشاورزی بوده است.
تظاهرات طرفداران محیط زیست در نیویورک برگزار شد اما تعداد شرکت‌کنندگان در حدی نبود که بتواند تاثیری بر سیاست‌ها و تصمیم بایدن در شکل دادن به دولت جدید داشته باشد. معترضان از جمله مخالف انتخاب برایان دیز به عنوان مشاور ارشد سیاست‌های اقتصادی دولت بایدن هستند. علت مخالفت چپ‌ها و مدافعان محیط‌زیست با انتخاب برایان دیز به عنوان مشاور ارشد سیاست‌های اقتصادی کاخ سفید را باید در سابقه فعالیت او جست‌وجو کرد. برایان دیز یکی از افرادی است که برای شرکت بزرگ مالی «بلک‌راک» کار می‌کند. به باور فعالان محیط‌زیست، از این مشاور ارشد سیاست‌های اقتصادی بایدن نمی‌توان انتظار داشت در عرصه مقابله با تغییرات اقلیمی تلاش‌ ویژه‌ای از خود نشان دهد.سایت خبری «اشپیگل‌آنلاین» به تظاهرات گروهی از مدافعان محیط زیست در برابر ساختمان شرکت مالی «بلک‌راک» در منهتن نیویورک اشاره کرده است. معترضان بر روی پلاکارد اعتراضی خود نوشته بودند: «بایدن نه بگو!» تظاهرات و اعتراضات این نیروها نتیجه‌ای در پی نداشت. جو بایدن رسما برایان دیز را به عنوان مشاور ارشد شورای اقتصادی دولت خود معرفی کرد. برایان دیز که ۴۲ سال سن دارد، فعالیت سیاسی خود را همچون بسیاری دیگر از وزیران و مشاوران ارشد بایدن در دوره زمامداری باراک اوباما آغاز کرد. برایان دیز در کاخ سفید و در چارچوب وظیفه جدید خود با فردی سروکار خواهد داشت که به‌خوبی می‌شناسد. این فرد ۳۹ ساله، ادوال آدیمو نام دارد و قرار است که به عنوان معاون وزیر دارایی در دولت بایدن فعالیت کند. آدیمو که تباری نیجریه‌ای دارد نیز در شمار مدیران ارشد شرکت مالی «بلک‌راک» بوده است.
نارضایتی جناح چپ حزب دموکرات
جو بایدن در چینش کابینه خود عمدتا بر آن بوده تا نیروهای لیبرال و میانه‌رو حزب دموکرات را راضی کند. به‌ویژه او با تاکید بر این موضوع که خود را رئیس جمهور کل آمریکا می‌داند، بر آن است تا از مخالفت نمایندگان جمهوری‌خواه نیز بکاهد. بدیهی است که در پیش گرفتن چنین سیاستی باب میل نیروهای چپ حزب دموکرات نیست و ناخشنودی آن‌ها را در پی داشته است. خبرنگار «اشپیگل» در ادامه گزارش خود نوشته است که در پیش گرفتن چنین سیاستی به معنای آن است که سر نیروهای چپ و پیشرو حزب دموکرات در چینش کابینه عملا بی کلاه مانده است.دو سیاستمدار حزب دموکرات می‌توانستند تا حدودی رضایت جناح چپ حزب دموکرات را تامین کنند: برنی 
سندرز و الیزابت وارن.

نظر شما