شناسهٔ خبر: 44296499 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

پنج رویـــداد جهان

صاحب‌خبر -


بازداشت جانی ولگا

کارآگاهان در روسیه مردی را به ظن سرقت از ۲۶ زن سالمند و قتل آنها بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در بخشی از مرکز روسیه دستگیر کرده‌اند. پلیس می‌گوید مظنون ۳۸ ساله به نام «رادیک تاگیروف» یک کلیدساز با سابقه محکومیت به جرم دزدی است. گمان می‌رود او همان «جانی ولگا» باشد که به جرایم و قتل‌های های متعددی در منطقه‌ای در طول رود ولگا مرتبط است. ادعا می‌شود تاگیروف، که به گفته بازرسان در شهر کازان روسیه زندگی می‌کند، با جا زدن خود به عنوان کارمند تأسیسات آب و برق به خانه قربانیان دسترسی می‌یافت و بعد با بند لباس یا کابل برق آنها را خفه می‌کرد.

کیسه جناره مقابل منزل سناتورها

اعضای دو گروه‌ فعال SPACEs In Action و Shut Down DC همزمان با تداوم افزایش مرگ‌ومیر مرتبط با کووید۱۹ در امریکا، ده‌ها کیسه سیاه جنازه جعلی را مقابل در  منزل چندین سناتور جمهور‌خواه از جمله میچ مک‌کانل، سوزان کالینز، جیمز اینهوف و لیندسی گراهام رها کردند. گروه Shut Down DC نیز در توئیتی از سناتورهای جمهوریخواه خواستند که وظیفه‌شان را انجام دهند و نوشتند: امروز صبح پیغامی به رهبران سنا فرستادیم؛ زیرا در حالی که بیش از ۲۷۰ هزار نفر مرده‌اند، آنها در حال ایجاد مانع برای امداد رسانی به بیماران کرونایی هستند. دستان سناتور مک‌کانل و دیگران به خون آغشته است. ما کیسه‌های جنازه را در خانه‌های آنها رها کردیم. وظیفه‌تان را انجام دهید!»

آغاز واکسیناسیون کرونایی در انگلیس

وزیر بهداشت  انگلیس با اشاره به صدور مجوز استفاده از واکسن فایزر بیونتک در این کشور، از آغاز عملیات تزریق واکسن کرونا از هفته آینده در این کشور خبر داد. به گفته «مت هنکاک»، این واکسن از طریق بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و داروخانه‌ها و ابتدا بین افراد با سطح آسیب پذیری بالا توزیع می‌شود. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز اعلام کرد که اولین مرحله از واکسیناسیون کرونا در این کشور، احتمالاً از اواخر دسامبر یا از اوایل ژانویه (اوایل دی ماه) با اولویت گروه‌های حساس و دومین مرحله واکسیناسیون عمومی در سطح گسترده‌تری احتمالاً از فصل بهار آغاز خواهد شد.

دستان خالی متحد ترامپ

ویلیام بار، وزیر دادگستری امریکا گفت به شواهدی مبنی بر بروز تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری در حدی که بتواند نتیجه آن را تغییر دهد، دست پیدا نکرده است. بار که از متحدان ترامپ است و قبلاً به دادستان‌های فدرال اجازه داده بود شکایت‌ها درباره تخلف انتخاباتی را بررسی کنند، در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: تا به امروز از تقلب گسترده در حدی که منجر به تغییر نتیجه انتخابات شود، اثری به دست نیاورده‌ایم.

استعفا به دلیل میهمانی

«یوژف سایر» سیاستمدار اهل مجارستان تنها دو روز پس از اعلام استعفای خود از عضویت در پارلمان اروپا پذیرفت که در «پارتی» جنجالی اخیر در بروکسل حضور داشته است. پلیس بروکسل روز جمعه گذشته به محل برگزاری یک «پارتی خاص» در طبقه بالای یکی از میکده‌های این شهر یورش برد. برگزاری این میهمانی که با برقراری روابط خاص بین شرکت‌کنندگان همراه بود، برخلاف مقررات قرنطینه در پایتخت بلژیک محسوب می‌شد. پلیس به همین دلیل ۲۵ نفر از جمله یک نماینده پارلمان اروپا را که حالا مشخص شده یوژف سایر بود دستگیر کرد. وی هنگام یورش پلیس بروکسل به محل «پارتی» تلاش کرده بود تا از پنجره فرار کند. بنا به گزارش‌ها وی با ارائه گذرنامه دیپلماتیک خود مدعی شده بود که مصونیت دیپلماتیک دارد. یوژف سایر که همسرش یکی از وکلا و قضات سرشناس مجارستان است، ضمن عذرخواهی از اعضای خانواده خود از آنها تقاضای بخشش کرده است.




نظر شما