رئیس جمهوری امروز در نشست هیأت دولت، خلاصه مواضع، بررسیها و جمعبندی اعضای هیأت وزیران از مصوبه هستهای سهشنبه مجلس شورای اسلامی موسوم به «اقدام راهبردی برای لغو تحریمها» را اینطور جمعبندی کرد: «دولت با مصوبه (مجلس) موافق نیست و آن را برای روند فعالیتهای دیپلماتیک مضر میداند.» آنچه که روحانی به صورت کلی بیان کرد، در پایان این نشست، از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری به تفصیل تشریح شد.
اسحاق جهانگیری با اشاره به اینکه مطابق تدبیر رهبر انقلاب مدیریت مسأله هستهای به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده و از اصلیترین مسائل امنیت ملی کشور است، اظهارکرد: حتی دولت هم در حد گزارشهایی که اعضای دولت حاضر در شورای عالی امنیت ملی ارائه میکردند، در جریان قرار میگرفتند و دولت هم در تصمیمگیری دخالتی نمیکرد که بتواند مدیریت [این مسأله] واحد باشد. معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه همه مصوبات شورای عالی امنیت ملی بعد از تأیید رهبر انقلاب لازمالاجرا میشود، ادامه داد: به نظر ما ورود مجلس به این موضوع به مصلحت نیست.
او با اشاره به فشارحداکثری امریکا و اینکه ملت ایران با بزرگواری و مقاومت خود، فرصتی در اختیار مسئولان قرار داد تا فشار حداکثری را به شکست بکشانند، اضافه کرد: اکنون راهبرد فشار حداکثری به بنبست رسیده و ما نباید در چنین مقطعی مدیریت هستهای را تغییر بدهیم، چرا که تغییر مدیریت هستهای در چنین شرایطی میتواند فشار زیادی به کشور وارد کند. جهانگیری با بیان اینکه رئیس جمهوری، وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی به عنوان قوه مجریه اختیاراتی دارند، اظهار کرد: قانونگذاری حق مجلس است و ما نباید قبول کنیم در جای دیگری قانونگذاری انجام شود، اما در عین حال اجرا هم حق دولت است و مجلس نباید در امور اجرایی دخالت کند. او با بیان اینکه مطابق ریلگذاری تفکیک قوا در قانون اساسی، رئیس جمهوری به عنوان منتخب مردم بر اساس اصول متعدد قانون اساسی اختیاراتی دارد که باید عمل کند، افزود: وزیر خارجه اختیاراتی دارد که در سیاست خارجه باید عمل کند. اینکه به او میگویند آنطور که ما میگوییم حرکت کن یا در انرژی هستهای گفته شود که این سانتریفیوژ را اینجا نصب کن، قطعاً دخالت در امور اجرایی است. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری هم با بیان اینکه درباره مصوبه مجلس با بخشهای ذیربط مشورت نشده است، گفت: این طرح پختگی لازم را ندارد و اعضای دولت نگران بودند این طرح ممکن است در روابط دیپلماتیک و مسائل داخلی مشکلاتی ایجاد کند. او در پاسخ به اظهار نظر سخنگوی هیأت رئیسه مجلس مبنی بر هماهنگی مجلس با شورای عالی امنیت ملی نیز گفت: رئیس جمهوری رئیس شورای عالی امنیت است، ضمن اینکه با شورای عالی امنیت ملی هم هماهنگی نکردند. البته اعلام کردند با دبیرخانه هماهنگی داشتند که دبیرخانه جایگاهی ندارد. اعتبار دبیرخانه به این است که مطالب آن در شورای عالی مطرح شود وگرنه دبیرخانه چند کارمند هستند و هیچ شأنی برای دبیرخانه نیست. ضمن اینکه دبیرخانه هم ممکن است در خفا هماهنگی کرده باشد، اما از آقای رئیس جمهوری و شورا اجازه نگرفتند و درصورت دریافت اجازه باید اعلام کنند. علی ربیعی، سخنگوی دولت هم امروز در ارتباط تلفنی با برنامه «در انتهای الوند» شبکه دوم سیما، قانونگذاری را حق مجلس دانست، اما گفت برخی مسائل و تصمیمگیریها مانند جنگ و صلح که رهبری تصمیم میگیرند و با منافع ملی ما در آینده و زندگی روزمره مردم ارتباط دارد، فراقوهای است. ربیعی افزود: ما ۳ سال مقاومت کردیم و در برجام متعهد ماندیم. مردم سختی کشیدند و امروز میتوانیم از دستاوردهای این سه سال مقاومت استفاده کنیم. کارشناسان معتقدند مصوبه سهشنبه گذشته نمایندگان شرایط مسأله هستهای و تحریمها را به قبل از سال 92 باز میگرداند و حتی احتمال ایجاد اجماع جهانی و بازگشت قطعنامههای شورای امنیت علیه ایران هم وجود دارد.
∎
اسحاق جهانگیری با اشاره به اینکه مطابق تدبیر رهبر انقلاب مدیریت مسأله هستهای به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده و از اصلیترین مسائل امنیت ملی کشور است، اظهارکرد: حتی دولت هم در حد گزارشهایی که اعضای دولت حاضر در شورای عالی امنیت ملی ارائه میکردند، در جریان قرار میگرفتند و دولت هم در تصمیمگیری دخالتی نمیکرد که بتواند مدیریت [این مسأله] واحد باشد. معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه همه مصوبات شورای عالی امنیت ملی بعد از تأیید رهبر انقلاب لازمالاجرا میشود، ادامه داد: به نظر ما ورود مجلس به این موضوع به مصلحت نیست.
او با اشاره به فشارحداکثری امریکا و اینکه ملت ایران با بزرگواری و مقاومت خود، فرصتی در اختیار مسئولان قرار داد تا فشار حداکثری را به شکست بکشانند، اضافه کرد: اکنون راهبرد فشار حداکثری به بنبست رسیده و ما نباید در چنین مقطعی مدیریت هستهای را تغییر بدهیم، چرا که تغییر مدیریت هستهای در چنین شرایطی میتواند فشار زیادی به کشور وارد کند. جهانگیری با بیان اینکه رئیس جمهوری، وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی به عنوان قوه مجریه اختیاراتی دارند، اظهار کرد: قانونگذاری حق مجلس است و ما نباید قبول کنیم در جای دیگری قانونگذاری انجام شود، اما در عین حال اجرا هم حق دولت است و مجلس نباید در امور اجرایی دخالت کند. او با بیان اینکه مطابق ریلگذاری تفکیک قوا در قانون اساسی، رئیس جمهوری به عنوان منتخب مردم بر اساس اصول متعدد قانون اساسی اختیاراتی دارد که باید عمل کند، افزود: وزیر خارجه اختیاراتی دارد که در سیاست خارجه باید عمل کند. اینکه به او میگویند آنطور که ما میگوییم حرکت کن یا در انرژی هستهای گفته شود که این سانتریفیوژ را اینجا نصب کن، قطعاً دخالت در امور اجرایی است. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری هم با بیان اینکه درباره مصوبه مجلس با بخشهای ذیربط مشورت نشده است، گفت: این طرح پختگی لازم را ندارد و اعضای دولت نگران بودند این طرح ممکن است در روابط دیپلماتیک و مسائل داخلی مشکلاتی ایجاد کند. او در پاسخ به اظهار نظر سخنگوی هیأت رئیسه مجلس مبنی بر هماهنگی مجلس با شورای عالی امنیت ملی نیز گفت: رئیس جمهوری رئیس شورای عالی امنیت است، ضمن اینکه با شورای عالی امنیت ملی هم هماهنگی نکردند. البته اعلام کردند با دبیرخانه هماهنگی داشتند که دبیرخانه جایگاهی ندارد. اعتبار دبیرخانه به این است که مطالب آن در شورای عالی مطرح شود وگرنه دبیرخانه چند کارمند هستند و هیچ شأنی برای دبیرخانه نیست. ضمن اینکه دبیرخانه هم ممکن است در خفا هماهنگی کرده باشد، اما از آقای رئیس جمهوری و شورا اجازه نگرفتند و درصورت دریافت اجازه باید اعلام کنند. علی ربیعی، سخنگوی دولت هم امروز در ارتباط تلفنی با برنامه «در انتهای الوند» شبکه دوم سیما، قانونگذاری را حق مجلس دانست، اما گفت برخی مسائل و تصمیمگیریها مانند جنگ و صلح که رهبری تصمیم میگیرند و با منافع ملی ما در آینده و زندگی روزمره مردم ارتباط دارد، فراقوهای است. ربیعی افزود: ما ۳ سال مقاومت کردیم و در برجام متعهد ماندیم. مردم سختی کشیدند و امروز میتوانیم از دستاوردهای این سه سال مقاومت استفاده کنیم. کارشناسان معتقدند مصوبه سهشنبه گذشته نمایندگان شرایط مسأله هستهای و تحریمها را به قبل از سال 92 باز میگرداند و حتی احتمال ایجاد اجماع جهانی و بازگشت قطعنامههای شورای امنیت علیه ایران هم وجود دارد.
نظر شما