شناسهٔ خبر: 44291590 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بخشی از آنچه در مجلس ۱۲ آذر ۹۹ گذشت؛

نقش «اسنپ» در ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰/ وقتی از نجابت قالیباف سوءاستفاده می‌شود!

لایحه بودجه ۱۴۰۰ امروز قبل از موعد قانونی به مجلس یازدهم رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  مجلس گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران  جوان، ساعت ۸ و ۲ دقیقه امروز صبح صحن علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

نفت؛ از برکت تا شر مطلق

از ۹ دستور کار نشست علنی، ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ شاید مهم‌ترین موضوعی بود که از روزهای گذشته درباره آن اظهار نظر می‌شد. رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود به وابستگی بودجه از نفت تأکید کرد و گفت که «نفت خیر و برکت است ولی اتکای به آن شر مطلق و تکیه بر باد است.»

او ادامه داد: در وضعیت معیشتی مردم به خصوص اقشار ضعیف، بودجه باید آرایش حمایت از محروم‌ترین طبقات را به خود بگیرد. بودجه‌ای که بند به بند آن با هدف حمایت از محرومان نوشته نشده باشد، تبعیض نامه‌ای علیه آرمان‌های جمهوری اسلامی است. یکی دیگر از موارد مورد توجه ما در بررسی لایحه بودجه، توجه به اقشار ضعیف خواهد بود و تلاش می‌کنیم تا برخی خسارت‌هایی را که ناشی از کرونا و شرایط خاص اقتصادی به وجود آمده است، جبران کنیم. مجلس بسته حمایت معیشتی را در بودجه سال آینده هم دنبال خواهد کرد و تعلل در حمایت از اقشار ضعیف را گناهی نابخشودنی در تصمیم گیری‌های اقتصادی می‌داند.

بیشتر بخوانید

رئیس مجلس همچنین یادآور شد که «دم زدن از عدالت اجتماعی، ادعایی شعاری و غیر واقعی است؛ تبعیض اژد‌های هفت سری است که در بسیاری از بخش‌ها رسوخ پیدا کرده و باید در تمام تصمیم گیری‌های خود آن را هدف قرار دهیم. مجلس مصمم به کاهش تبعیض‌های اقتصادی است؛ به همین جهت، یکپارچه سازی و هماهنگی‌های سیاست‌های حمایت از موضوعات مهم، مدنظر مجلس است. ضمناً لازم است هدفمند کردن یارانه‌ها به گونه‌ای که عزم بیشتری در اقتصاد حاکم و بهره وری ارتقا یابد، مدنظر قرار گیرد.»

نمایندگان با شروع دستور کار نخست و در ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور، دولت را مکلف به ثبت معاملات متوسط و بزرگ در سامانه ستاد در راستای ساماندهی خرید‌های دولتی کردند. 

اصلاح انتخابات ریاست جمهوری اولویت یافت

در میان اظهارنظرها و پیشنهادهای نمایندگان، علی نیکزاد نایب رئیس دوم مجلس بر صندلی ریاست مجلس تکیه زد و حدود ۰۹:۴۰ صحن علنی به تنفس رفت. آغاز دوباره برنامه نشست علنی با درخواست محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور همراه بود. نمایندگان با رأی خود به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا رأی موافق دادند.

جوکار در توضیح اهمیت طرح یاد شده گفت: در این قانون پیش بینی شده است که در طول ۴ سال هیئت نظارت بر انتخابات همچنان بر عملکرد شورا‌ها نظارت داشته باشد، یعنی مجلس در طول ۴ سال پیش‌رو در نظارت بر عملکرد شورا‌ها نقش داشته باشد. چراکه فساد‌هایی در دوره پنجم انتخابات شورا‌ها شکل گرفت تا جایی که قوه قضائیه ورود کرد، لذا ما می‌خواهیم این اتفاق مجدداً نیفتد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس یازدهم افزود: درباره با انتخابات ریاست جمهوری نیز نباید اشتباه‌های گذشته را تکرار کنیم و باید یک طرح واجد شرایط لازم را انتخاب کرد که عملکرد آن قابل دفاع باشد و میان قوه مقننه و مجریه تعامل برقرارکند.

معیشت را دریابید؛ انتخابات برای بعد!

در مخالفت با این اولویت‌دهی، مهرداد گودرزوند چگینی نماینده رودبار در مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد که «مجلس باید به مسائل معیشتی بپردازد و با جلوگیری از کار سیاسی به دنبال تضمین آینده کشور باشد.»

احمدامیرآبادی فراهانی نماینده قم هم به عنوان موافق تأکید کرد که «۶ ماه از آغاز کار مجلس می‌گذرد و تاکنون اقدامات بزرگی در حوزه معیشت صورت گرفته است. قانون تامین کالا‌های اساسی، تخصیص قیر رایگان برای پروژه‌های عمرانی، قانون مالیات بر خانه‌های خالی و قانون لغو تحریم‌ها از جمله مواردی بود که در معیشت مردم تاثیر می‌گذارد.»

این طرح برای ما هم بود!

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر در اثنای بررسی این اولویت‌دهی، به نیکزاد و هیئت رئیسه اعتراض کرد، او گفت که «طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری، به عنوان کمیسیون اصلی به کمیسیون شورا‌ها و به عنوان فرعی، به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شده است، در حالیکه بخشی از این طرح مربوط به کمیسیون اصل نود است.» او خواستار بررسی این طرح در کمیسیون خود شد اما نتیجه‌ای در بر نداشت. 

این نماینده همچنین گفت: می‌گویند نایب رئیس مجلس طرح را به کمیسیون ها ارجاع کرده است و باید بررسی شود که چه توجیهی برای ارجاع نشدن آن به کمیسیون اصل نود وجود داشته است.

نقش «اسنپ» در ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰/ وقتی از نجابت قالیباف سوءاستفاده می‌شود!

رئیس مجلس به جمع نمایندگان در مجلس مشروطه پیوست

طبق برنامه ریزی هیئت رئیسه مجلس، وکلای ملت برای رعایت مصوبات ستاد ملی کرونا، در صحن مجلس، کمیسیون تلفیق و مجلس مشروطه در جلسه علنی خانه ملت حضور دارند و از آنجا نظر خود را درباره مصوبات مورد بررسی در صحن علنی بیان می‌کنند. نکته جالب اینجا بود که محمدباقر قالیباف بعد از تنفس نیم ساعته مجلس برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، در جمع نمایندگانی که در صحن مجلس مشروطه حضور داشتند، شرکت کرد و ادامه ریاست صحن علنی را به نایب خود واگذار کرد!

بودجه آمد، رئیس جمهور نیامد

در بخش دیگری از برنامه صحن علنی، لایحه بودجه ۱۴۰۰ ارائه شد؛ البته رئیس جمهور نیامد و حسینعلی امیری معاون پارلمان او لایحه را تحویل نیکزاد داد، به گفته امیرآبادی عضو هیئت رئیسه مجلس، نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند پیشنهادهایشان را به کمیسیون تخصصی ارائه دهند و کمیسیون مربوط هم دو هفته مهلت خواهد داشت تا این پیشنهادها را بررسی کند.

بر اساس آیین نامه پس از پایان مهلت دو هفته‌ای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ تشکیل خواهد شد.

نبود حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور، در صحن علنی امروز مانند روزهای رأی اعتماد به وزرای پیشنهاد صمت، اعتراض نمایندگان را در پی داشت؛ البته برخی از آنها از شب گذشته به این موضوع در فضای مجازی نقد کرده بودند.

نقش «اسنپ» در ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰/ وقتی از نجابت قالیباف سوءاستفاده می‌شود!

آغاز انتقادها...

حجت الاسلام احد آزادی‌خواه نماینده ملایر در یک تذکر نسبت به این مسئله انتقادش را بیان کرد. او گفت: ما شرایط کرونا و دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا را کاملاً درک می‌کنیم و اینکه صندلی‌های کنار من خالی است، ناشی از تدابیر مقابله با کروناست، اما کار را نباید تعطیل و آینده کشور را نباید رها کرد. می‌دانیم که آقای نوبخت و آقای امیری معاون پارلمانی زحمت می‌کشند، اما آقای نیکزاد از من بپذیرید که سزاوار این بود امروز برای آقای روحانی به دلیل مردم و آینده کشور، مراقبت‌های بهداشتی تشدید می‌شد. اما رئیس جمهور حاضر می‌شد و درباره بودجه توضیح می‌داد و مردم می‌شنیدند. قضاوت را به مردم می‌سپارم.

نقش اسنپ در ارائه لایحه بودجه! 

حجت الاسلام حسن نوروزی هم معترض دیگر این اتفاق بود، اما یک ادعای جالب کرد. نماینده رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر مسئله نیامدن رئیس جمهور بحث کروناست که نمایندگان و معاون او هم انسان هستند؛ زیرا ظلم کردند و نیامدند و لایحه را با اسنپ ارسال کردند!  تا کی باید اهانت‌ها را بپذیریم، در این بودجه برای دولت آینده ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری به وجود خواهد آمد؛ از این رو باید چنین ارائه بودجه‌ای را به خودشان برمی‌گرداندید.

وقتی از نجابت قالیباف سوءاستفاده شد

تیغ گفته‌های حجت الاسلام نوروزی، امیرآبادی را هم در امان نگذاشت. او با اشاره به ماده ۲۹ در تذکری به امیرآبادی عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: در زمان ریاست آقای لاریجانی به دلیل همشهری بودن در جایگاه هیئت رئیسه می‌نشستید و اکنون نیز از نجابت آقای قالیباف سوءاستفاده می‌کنید؛ تاکنون ۱۰ طرح ارائه دادم که هیچ کدام از آن‌ها مطرح نشده است، به عنوان مثال طرحی برای ایثارگران ارائه شد، اما آقای امیرآبادی طرح خودش را ارائه کرد که این امر ظلم است.

امیرآبادی اظهار نظرهای حجت الاسلام نوروزی را بدون پاسخ نگذاشت؛  او بیان کرد: متاسفانه آقای نوروزی در ۶ ماه اخیر دو بار از تریبون مجلس به بنده جفا کرده اند و آقای نیکزاد هر دو مرتبه شما رئیس بوده اید و ایشان وقتی برای تذکر دادن نداشت، اما شما به او وقت دادید.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای نوروزی در مجلس جدید به دنبال آن بود که رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شود حال من نمی‌خواستم که مسئولیت این فراکسیون را برعهده گیرم، اما آقایان نماینده این مسئولیت را به گردن بنده انداخته اند، اما از آن روز به بعد آقای نوروزی یا در جمع نمایندگان یا در تریبون مجلس علیه من صحبت می‌کند.

او گفت: بنده در زمان آقای لاریجانی عضو هیئت رئیسه مجلس بودم و نمایندگان در آن دوران به من برای عضویت در هیئت رئیسه رأی دادند و در مجلس یازدهم نیز با رأی نمایندگان عضو هیئت رئیسه شدم از این رو اظهارات آقای نوروزی توهین به رأی نمایندگان است. او می‌گوید «که می‌روی و آن بالا می‌نشینی» مگر من خودسرانه می‌توانم در جایگاه هیئت رئیسه بنشینم.

امیرآبادی فراهانی ادامه داد: آقای نوروزی شما برادر عزیز ما و آزاده و روحانی هستید، به خدا قبر و قیامتی وجود دارد، آیا من جلوی طرح‌ها را می‌گیرم، این مسئله چه ارتباطی با من دارد. شما طرحی را تدوین و ارائه کرده اید و آن اعلام وصول شده، وقتی طرحی در سیستم ثبت می‌شود، بنده آن طرح را به آقای موسوی لارگانی ارجاع می‌دهم بنابراین اگر یک طرح هم اکنون در کارتابل بنده مانده باشد بنده حاضرم استعفا دهم.

او افزود: البته طرح‌های یک فوریت و دوفوریت طبق نوبت بوده و آن هم رئیس جلسه باید به دبیر نشست دستور دهد تا یک فوریت و یا دوفوریت طرح را اعلام کند.

شورای نگهبان به «اقدام راهبردی» ایراد گرفت

هیئت رئیسه در میانه برنامه صحن اعلام کرد که شورای نگهبان به طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌‌ها و صیانت از ملت ایران، ایراد وارد کرده است. البته در جریان رسیدگی به دستورکارهای صحن علنی، از پشت تریبون اعلام شد که اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان متولی طرح یاد شده، برای تشکیل جلسه از صحن خارج شوند که به نظر می‌رسد این نشست برای رفع همین مشکل تشکیل شده است.

مجمع نمایندگان خوزستان هم نسبت به اتفاقات اخیر استانشان واکنش نشان دادند و در نامه‌ای بیان کردند که «این روز‌ها استان خوزستان به ویژه شهر‌های اهواز، آبادان، ماهشهر، بندر امام خمینی (ره)، کارون و برخی روستا‌ها دچار آب گرفتگی‌های گسترده در اثر بارش‌های اخیر شده که باعث آسیب و خسارت به منازل و املاک مردم شده است. ضمن ابراز همدردی و اعلام آمادگی مجلس برای هرگونه همکاری، از دولت به ویژه وزرای کشور و نیرو می‌خواهیم هر چه سریعتر اقدامات لازم را انجام دهند.»

انتهای پیام/

نظر شما