شناسهٔ خبر: 442225 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

در تماس‌هاي جداگانه با سران كشورهاي اسلامي صورت گرفت

تلاش‌هاي جهاني روحاني براي توقف جنايات غزه

همزمان با اوج‌گيري بحران نوار غزه و جنايات رژيم صهيونيستي در كشتار مردم بي‌دفاع اين منطقه، رئيس‌جمهور حسن روحاني، به عنوان رئيس دوره‌اي جنبش عدم تعهد، موجي از تلاش‌هاي ديپلماتيك را براي پايان دادن به اين جنايات در غزه آغاز كرد.

صاحب‌خبر -
همزمان با اوج‌گيري بحران نوار غزه و جنايات رژيم صهيونيستي در كشتار مردم بي‌دفاع اين منطقه، رئيس‌جمهور حسن روحاني، به عنوان رئيس دوره‌اي جنبش عدم تعهد، موجي از تلاش‌هاي ديپلماتيك را براي پايان دادن به اين جنايات در غزه آغاز كرد.
بر اين اساس، دكتر روحاني با صدور بيانيه‌اي كه در سازمان ملل متحد نيز منتشر شد، ضمن محكوميت شديد جنايات سازمان يافته صهيونيست‌ها عليه فلسطينيان، از همه نهادها و مجامع مسئول منطقه‌اي و بين‌المللي خواست تا در اسرع وقت به وظايف قانوني و انساني خود، در راستاي لغو فوري و كامل محاصره نوار غزه و ارسال كمك‌هاي انساندوستانه به مردم فلسطين عمل نمايند.
در ابتداي پيام دكتر روحاني آمده است: تهاجم گسترده نظامي به نوار غزه در روزهاي گذشته از جمله حملات هوايي به منازل مسكوني شهروندان كه تاكنون به كشته شدن دهها فلسطيني از جمله زنان و كودكان و زخمي‌شدن صدها تن انجاميده است، بار ديگر تراژدي غمناك ملت فلسطين و نقض آشكار اصول و قواعد مسلم حقوق بين‌الملل توسط صهيونيست‌ها را به جهانيان يادآور شده است. اقدامات تجاوزكارانه اخير، وضعيت بسيار نگران‌كننده و فاجعه‌آميزي را به‌وجود آورده و صلح و امنيت منطقه‌اي و جهاني را در معرض خطر جدي قرار داده است.
اين پيام مي‌افزايد: حملات نظامي به نوار غزه، در شرايطي به وقوع مي‌پيوندد كه اين منطقه همچنان به دليل ادامه محاصره ظالمانه و غيرانساني ساليان گذشته، وضعيت بغرنجي دارد و در نتيجه كمبود شديد امكانات بهداشتي و پزشكي، فلسطينيان حتي براي مداواي مجروحان حملات اخير با مشكلات عديده‌اي روبه‌رو هستند و بيم آن مي‌رود با ادامه حملات و كمبود شديد امكانات انساندوستانه، شاهد وقوع يك فاجعه بزرگ انساني باشيم. ضمن ابراز نگراني عميق در مورد بحران گسترده انساني در نوار غزه بر ضرورت ارائه كمك‌هاي انساندوستانه فوري به مردم اين منطقه تأكيد مي‌كنم.
در بخش ديگر اين پيام تأكيد شده است:‌اينجانب به عنوان رئيس‌جمهوري اسلامي ايران و رئيس دوره‌اي جنبش عدم تعهد، ضمن محكوميت شديد جنايات سازمان‌يافته، غير‌قانوني و ضد‌انساني عليه فلسطينيان، از همه نهادها و مجامع مسئول منطقه‌اي و بين‌المللي مي‌خواهم در اسرع وقت به وظايف قانوني و انساني خود، در راستاي لغو فوري و كامل محاصره نوار غزه و ارسال كمك‌هاي انساندوستانه به مردم فلسطين، جلوگيري از تداوم اقدامات تجاوزكارانه و كشتار بيشتر مردم مظلوم فلسطين و تدارك مكانيسم مؤثر حقوقي بين‌المللي براي تعقيب و محاكمه جنايتكاران صهيونيست عمل نمايند. ضمن ابراز نااميدي عميق از ناتواني شوراي امنيت در انجام اقدامات ضروري براي جلوگيري از تجاوزات جاري، از اعضاي اين شورا مي‌خواهم تا سريعاً و بدون قيد و شرط به وظايف‌شان در رابطه با خاتمه دادن به اين تجاوزات ظالمانه اقدام نمايند.
   رژيم صهيونيستي پاسخ جناياتي را كه انجام مي‌دهد خواهد گرفت
دكتر حسن روحاني در ادامه تلاش‌هاي ديپلماتيك خود براي مهار بحران غزه در گفت‌وگويي تلفني با رجب طيب اردوغان نخست‌وزير تركيه، ظلم و جنايت رژيم صهيونيستي در نوار غزه را غير قابل تحمل دانسته و با انتقاد از سكوت شوراي امنيت سازمان ملل، لزوم فعال‌شدن دبير‌كل سازمان ملل در اين زمينه را مورد تأكيد قرار داد.
دكتر حسن روحاني در اين گفت‌وگوي تلفني با اظهار نگراني شديد نسبت به تشديد جنايات رژيم صهيونيستي در نوار غزه گفت: همه بايد كاري كنيم تا رژيم صهيونيستي بفهمد كه جهان اسلام و كشورهاي منطقه پشت سر مردم فلسطين هستند و آنها را رها نكرده‌اند و اين رژيم سفاك بايد بداند در برابر جناياتي كه انجام مي‌دهد پاسخ لازم را خواهد گرفت.
رئيس‌جمهوري تصريح كرد: كشتار زنان و كودكان بي‌دفاع نوار غزه غيرقابل تحمل بوده و با همه قواعد انساني و بين‌المللي در تضاد است و نگراني ما به خاطر محاصره غزه و كمبود امكانات پزشكي و نيازهاي اوليه مردم اين منطقه بسيار تشديد شده است و در اين خصوص اقدام فوري مجامع بين‌المللي و از جمله كشورهاي منطقه ضروري است.  دكتر روحاني افزود: ايران و تركيه به عنوان دو كشور اسلامي بزرگ و تأثيرگذار منطقه، مسئوليت بسيار سنگيني را در اين خصوص بر عهده دارند.  رئيس جنبش غير متعهد‌ها گفت: ايران آمادگي دارد تا از همه ظرفيت‌هاي خود و ظرفيت جنبش غيرمتعهد‌ها با همكاري تركيه استفاده كند و همچنين ضرورت دارد كشورهاي اسلامي و سازمان كشورهاي اسلامي نيز در اين زمينه فعال‌تر شوند.  رئيس‌جمهوري تصريح كرد: بايد به هر قيمتي شده توقف حملات صهيونيست‌ها را دنبال كرده و راهي پيدا كنيم تا كشورهاي منطقه بتوانند به مردم غزه كمك‌هاي نوع‌دوستانه به ويژه در زمينه پزشكي را انجام دهند.
دكتر روحاني با انتقاد از سكوت شوراي امنيت سازمان ملل در قبال جنايات رژيم صهيونيستي در نوار غزه گفت: متأسفانه شوراي امنيت سازمان ملل در اين زمينه هنوز اقدامي انجام نداده است و همه بايد بخواهيم كه نقش فعالي را در اين خصوص ايفا كند.
دكتر روحاني خاطر‌نشان كرد: منطقه ما از غزه تا سوريه و عراق دچار مشكل ناامني شده و اين بسيار نگران‌كننده است. جمهوري اسلامي ايران براي ايجاد امنيت و ثبات و جلوگيري از كشتار مردم مسلمان منطقه آماده هرگونه همكاري و تشريك مساعي است.
رئيس‌جمهور همچنين لزوم همكاري مشترك دو كشور و رايزني‌هاي مداوم وزراي خارجه ايران و تركيه در اين زمينه را مورد تأكيد قرار داد.
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه نيز در اين گفت‌وگوي تلفني با تأكيد بر لزوم اتفاق و اتحاد تمامي جهان اسلام با يكديگر گفت: هيچ‌گونه شك و نگراني كه ما با تمام توان در موضوع فلسطين در ارتباط با شما هستيم، نداشته باشيد و امروز زماني است كه بايستي كشورهاي اسلامي همكاري و همياري و يكدستي خود را نشان دهند.
وي تصريح كرد: ظلم‌هايي كه در فلسطين انجام مي‌شود، غير قابل تحمل است و تركيه براي توقف آن آماده هرگونه همكاري مشترك است.
نخست وزير تركيه گفت: ايران و تركيه مي‌توانند يك برنامه و همكاري مشتركي را با يكديگر در اين زمينه داشته باشند و لازم است در اين زمينه از تمام توانايي و امكانات خود استفاده كنيم.
    دكتر روحاني خواستار اقدام مجامع بين‌المللي براي توقف فوري حملات به غزه شد
همچنين دكتر حسن روحاني رئيس‌جمهوري در گفت‌وگوي تلفني جداگانه ديگري با امير كويت، ضمن ابراز نگراني شديد از تهاجم بي‌رحمانه رژيم صهيونيستي به مردم غزه، خواستار اقدامي فوري از سوي مجامع بين‌المللي و كشورهاي منطقه به خصوص سازمان همكاري‌هاي اسلامي و اتحاديه عرب براي توقف حملات به غزه شد.
حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني در گفت‌وگوي تلفني با «شيخ صباح الاحمد الجابر الصباح»، علت اين تماس تلفني را نگراني شديد از تهاجم بي‌رحمانه رژيم صهيونيستي به مردم غزه عنوان كرد.
دكتر روحاني گفت: ما احساس مي‌كنيم زنان و كودكان و مردم بي‌دفاع غزه در اين ماه مبارك رمضان در شرايط بسيار سختي قرار گرفته‌اند و محاصره مردم غزه در حال حاضر به گونه‌اي است كه مردم از امكانات پزشكي و غذايي كاملاً محروم هستند.
رئيس‌جمهوري افزود: لازم است كه يك اقدام فوري از سوي مجامع بين‌المللي و كشورهاي منطقه، به خصوص از سوي سازمان همكاري‌هاي اسلامي و اتحاديه عرب انجام گيرد.
حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني، با مثبت برشمردن مواضع امير كويت نسبت به مردم فلسطين، اين مواضع را با توجه به رياست امير كويت بر اتحاديه عرب، مهم خواند و تأكيد كرد: نياز است كه گام‌هاي فوري و جدي برداشته شود. ما نيز براي هرگونه تشريك مساعي براي دست يافتن به يك آتش‌بس فوري آمادگي داريم.
وي ضمن اعلام آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي هر‌گونه مشاركت براي كمك به مردم فلسطين، بر ايجاد راهي براي رساندن كمك‌هاي پزشكي و مواد غذايي به مردم غزه تأكيد كرد.
دكتر روحاني گفت: همه بايد دست به دست هم دهيم تا آتش خانمان‌سوزي كه در منطقه ايجاد شده است زودتر خاموش شود.
رئيس‌جمهوري با تأكيد مجدد بر كمك‌رساني به افراد مجروح و نيازمند در غزه، يادآور شد كه در كنار مسئله فلسطين، امروز در عراق و سوريه نيز شاهد نا امني و كشتار هستيم.
دكتر روحاني با ابراز آمادگي كامل براي همكاري، خاطرنشان كرد: وزير امور خارجه ايران براي تشريك مساعي در اين زمينه با وزارت خارجه كويت در تماس خواهد بود.
شيخ صباح الاحمد الجابر الصباح» امير كويت نيز در اين گفت‌وگوي تلفني وضعيت فعلي فلسطين را براي همگان دردناك و تأسف‌بار دانست و گفت: وزير امور خارجه را مأمور نمودم تا با اتحاديه كشورهاي عرب و سازمان ملل متحد ارتباط برقرار كند تا راهي براي حل و فصل اين مشكل وحداقل برقراري آتش‌بس بيابند.
   رژيم صهيونيستي نبايد احساس كند كه جهان در برابر جناياتش تماشاگر است
در تحولي ديگر دكتر حسن روحاني در گفت‌وگوي تلفني با رئيس‌جمهور اندونزي شرايط غزه را فوق‌العاده حساس دانست و با تأكيد بر ضرورت مشاركت و همكاري فعال كشورهاي اسلامي و اعضاي جنبش عدم تعهد مبني بر توقف فاجعه در غزه تصريح كرد: رژيم صهيونيستي نبايد احساس كند كه جهان در برابر جنايات و اقدامات غير انساني‌اش سكوت مي‌كند و تماشاگر خواهد بود.
حسن روحاني در اين تماس تلفني با بيان اينكه فشارها و وحشي گري‌هاي فراواني نسبت به زنان و كودكان و مردم بي‌دفاع فلسطين در حال وقوع است، اظهار داشت: در چنين شرايط فوق العاده‌اي كه براي مردم مسلمان فلسطين پيش آمده همه كشورهاي اسلامي بايد از هرگونه تواني كه دارند براي جلوگيري از تداوم فاجعه استفاده كنند.
رئيس‌جمهوري تلاش دسته جمعي كشورهاي اسلامي براي جلوگيري از تجاوز و وحشي‌گري رژيم صهيونيستي را مورد تأكيد قرار داد و تصريح كرد: معتقدم صداي واحد كشورهاي اسلامي مي‌تواند متجاوزان را متوجه كند كه ادامه تجاوز به نفع آنان نخواهد بود.
دكتر روحاني با تأكيد بر ضرورت استفاده از همه ظرفيت‌ها براي جلوگيري از ادامه وحشي‌گري رژيم صهيونيستي گفت: اميدوارم با تلاش همه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد و كشورهاي اسلامي جلوي اين فاجعه بزرگ گرفته شود.
رئيس‌جمهور اندونزي نيز در اين مكالمه تلفني با بيان اينكه اندونزي هم درباره وضعيت غزه نگران و با ديدگاه‌ها و نظرات دكتر روحاني در خصوص غزه موافق است، گفت: بايد با همكاري يكديگر اقداماتي انجام دهيم تا خشونت و جنگ در غزه هر چه زودتر متوقف شود و معتقدم شما به عنوان رئيس جنبش عدم تعهد، مي‌توانيد رهبري اين اقدام را بر عهده بگيرد و با همكاري كشورهاي منطقه به خشونت و جنگ در غزه خاتمه دهيد.
سوسيلو بامبانگ يودهويونو تصريح كرد: اندونزي از ايران به عنوان رئيس جنبش عدم تعهد در انجام هرگونه اقدامي در اين جهت و ايجاد وحدت بين مسلمانان، به طور كامل حمايت مي‌كند.
    دستور ويژه رئيس‌جمهور به وزيرخارجه درخصوص جنايات صهيونيست‌ها در نوار غزه
دكترروحاني علاوه بر تماس‌هاي تلفني با برخي رؤساي كشورهاي مؤسس و تأثيرگذار جنبش غيرمتعهدها و رئيس اتحاديه عرب و سايركشورهاي منطقه، روز جمعه طي تماس تلفني با دكتر ظريف، وزير امور خارجه كه در وين حضور دارد، از وي خواست تا كليه امكانات جنبش عدم تعهد براي محكوميت و مقابله با جنايات صهيونيست‌ها در حمله نظامي بي‌رحمانه به نوار غزه را به كار گيرد.
دكتر حسن روحاني با بيان ضرورت رسيدگي به وضعيت مردم درنوار غزه به ويژه امداد رساني به مجروحان، خانواده شهدا وكمك به افراد آواره در اثر تهاجم بيرحمانه رژيم صهيونيستي، به عنوان رئيس جنبش عدم تعهد خواستار اقدامات لازم و فوري اعضاي اين جنبش دركنار شوراي امنيت سازمان ملل متحد براي خاتمه كشتار و خونريزي مردم بيگناه فلسطين شد.
رئيس‌جمهوري كشورمان از وزيرخارجه خواست تمامي توان غيرمتعهدها براي خاتمه فوري درگيري، ارسال كمك‌هاي انساندوستانه به مردم بيگناه فلسطين، امداد و رسيدگي به مجروحان، ارسال دارو و موادغذايي و ساير اقدامات لازم به كار گرفته شده و زمينه براي اقدامات فوري شوراي امنيت سازمان ملل دراين رابطه فراهم آيد.

نظر شما