شناسهٔ خبر: 44210549 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش خبری - تحلیلی

آغاز روند کاهشی قیمت مسکن

اشاره: قیمت مسکن در کلان‌شهر تهران در آبان امسال با رشد کمتر از ٢ درصد به میانگین قیمتی ٢٧ میلیون ١٠٠ هزار تومان رسید. تورم ماهانه متوسط قیمت مسکن در مهر امسال نسبت به شهریور معادل ۱۰ درصد بود که بنابر اعلام بانک مرکزی در آبان ماه به ۱.۸ درصد رسیده است. کارشناسان کاهش قیمت مسکن را به دلیل کاهش نرخ ارز در هفته‌های اخیر می‌دانند. تحولات سیاسی اخیر باعث شده تا بازارهای موازی ازجمله بازار ارز و طلا با ریزش قیمت همراه شوند. پرسش این است که چه کسانی از افزایش قیمت دلار سود می‌برند و چه کسانی ضرر می‌کنند؟ چه کسانی به تنش‌ها دامن می‌زنند و از تحریم‌ها و عدم تبادل پول میان ایران و سایر کشورها سود می‌برند و باعث گرانی کالاها در کشور شده‌اند؟

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

کاهش ۱۰ درصدی قیمت مسکن
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران از کاهش میزان معاملات و کاهش قیمت 10 الی 15 درصدی قیمت در بازار مسکن خبر داد.
مصطفی قلی‌خسروی در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت معاملات املاک و بازار مسکن در تهران اظهار داشت: طبق آمار رسمی از تاریخ 1/1/98 تا 4/9/98 تعداد قراردادهای شهر تهران 169 هزار و 543 هزار فقره بوده که از این تعداد 54 هزار و 419 فقره مبایعه‌نامه و 114 هزار و 117 هزار هم اجاره‌نامه بوده است. حال اینکه از تاریخ 1/1/99 تا 4/9/99 هم میزان مبایعه‌نامه 60 درصد کاهش داشته و هم قراردادهای اجاره با کاهش 23 درصدی مواجه بوده است که البته قراردادهای اجاره به دلیل شرایط کرونایی که خانوار ترجیح به تمدید داشتند، کاهش یافت.وی با اشاره به مؤلفه‌های تأثیرگذار در قیمت مسکن گفت: چهار عامل بازار سرمایه، ارز، طلا و حامل‌های انرژی در تعیین قیمت مسکن اثرگذار هستند که شاهد آن هستیم در چند روز اخیر هم قیمت طلا و ارز کاهش‌یافته و بهابازار نسبت به نیمه اول سال افت داشته است همچنین نرخ حامل انرژی هم تغییری نکرده است. بنابراین با توجه به وضعیت بازارهای موازی شاهد کاهش قیمت 10 الی 15 درصدی قیمت مسکن هستیم.خسروی درباره دلایل افزایش و کاهش قیمت مسکن گفت: ارز، طلا و بهابازار در قیمت بازار مسکن اثرگذار هستند و دولت تمام این بازارها را مدیریت می‌کند. بنابراین اگر این عوامل باعث رشد قیمت مسکن شدند افزایش قیمت‌ها کار دولت بوده و امروز هم شاهد آن هستیم قیمت‌های این عوامل بااراده دولت کاهش‌یافته و به دنبال آن قیمت‌ها در بازار مسکن هم پایین آمد. اکنون می‌گویند قیمت ارز بازهم کاهش می‌یابد و در این صورت در بازار مسکن هم به ثبات قیمت می‌رسیم.

رابطه دلار و مسکن
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ریزش قیمت ارز، گفت: بخش مسکن در صورت پایداری نرخ ارز به ثبات و قیمت منطقی خواهد رسید.محمود زاده به ایرنا گفت: در صورت ماندگاری نرخ ارز روی رقم‌های فعلی رفتار هیجانی بازار تمام‌شده و قیمت مسکن با نرخ‌های منطقی به مرحله ثبات می‌رسد و ماهیانه با رشد قیمت مواجه نیستیم.محمد اسلامی پیش‌تر به ایرنا گفته بود اگر قیمت ارز کاهش یابد قیمت خانه هم ارزان می‌شود بااین‌حال آثار این اتفاق معمولاً در بازار مسکن به دلیل چسبندگی قیمت‌ها خیلی سریع خود را نشان نمی‌دهد.
کاهش معاملات مسکن
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران هفته گذشته در گفت‌وگو با ایرنا آمار خریدوفروش ملک در آبان ماه را اعلام کرد که از افت ۴۸ و ۳۱ درصدی معاملات ملک به ترتیب در شهر تهران و کل کشور حکایت داشت.این بیشترین کاهش ماهیانه تعداد معاملات در سال ٩٩محسوب می‌شود که البته خبر خوش کاهش حدود ۱۰ درصدی قیمت‌های پیشنهادی را در خود داشت.

فروشندگان بیشتر از خریداران
مصطفی قلی‌خسروی به ایرنا گفته بود که دیگر از نرخ‌های کاذب خبری نیست و قیمت‌ها به سمت واقعی شدن سوق پیداکرده است، فروشندگان در بازار بیشتر از خریداران هستند و در صورت تداوم کاهش نرخ ارز و ثبات آن سه ماه آخر امسال با شکست حباب قیمت مسکن همراه خواهد بود.

تخلیه حباب قیمت مسکن
یک کارشناس املاک در منطقه ٥ تهران به ایرنا گفت: مقدار زیادی از حباب قیمت‌ها در این منطقه شکسته است اما فروشندگان از سود مورد انتظار به‌راحتی نمی‌گذرند بلکه در تلاش هستند چند ماه نسبت به تغییر قیمت اقدام نکنند و یا ملک خود را فعلاً به فروش نرسانند. تغییر رفتار در مالکان به تحولات سیاسی و قیمت ارز بستگی دارد اما اکنون خریدار در بازار نسبت به فروشنده کمتر است و همین موضوع می‌تواند به عامل سوم برای شکست قیمت‌ها تبدیل شود.این واسطه ملکی می‌گوید: بازار مسکن در تابستان امسال رونق بیشتری داشت اما تقاضای مؤثر نبود (خریداران متقاضیان واقعی مسکن) نبودند و خریداران با تقاضای سوداگرانِ معاملات انجام می‌دادند، اما اکنون امیدواری به کاهش قیمت‌ها سفته‌بازی مسکن را کاهش داده و متقاضیان واقعی به بنگاه‌ها مراجعه می‌کنند.

افزایش ۱۱۸.۲ درصدی قیمت 
مسکن نسبت به سال قبل
گزارش جدید بانک مرکزی از قیمت مسکن در آبان امسال حکایت از آن دارد که تعداد معاملات کاشانه‌های مسکونی شهر تهران در آبان ماه سال ۹۹ به چهار هزار و ۵۰۰ واحد رسید که نسبت به ماه قبل ۴۸.۴ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. آبان ماه، متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۷۱.۹ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۱.۸ و ۱۱۸.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

نظر شما