آمار بالای تردد خودروهای تک سرنشین و خودروهای فرسوده و غیراستاندارد و میزان بالای گازهای آلاینده هوا معضلاتی را به وجود آورده است.
یکی از راه حلهایی که برای کاهش آلودگیهای شهری و موضوع بیماری کرونا در نظر گرفته شده است ساخت محلهایی برای پیاده روی و دوچرخه سواری ایمن برای افراد است. گسترش فرهنگ دوچرخه سواری و جایگزین کردن دوچرخه به جای خودرو، از جمله موارد بسیار مهم به منظور کاهش میزان آلودگی هوا است.
استفاده از دوچرخه و ترویج فرهنگ آن به عنوان بهترین جایگزین خودروهای آلاینده محیط زیست در سفرهای کوتاه درون شهری میباشد.
بیشتر بخوانید
- آغاز بهره برداری آزمایشی از سامانه دوچرخه های اشتراکی هوشمند در مشهد
در جنبه اقتصادی اگر همان هزینه برای خرید اتوبوس رانی استفاده شود برای خرید دوچرخه به صرفه تر می تواند باشد یا در جنبه اجتماعی برای کسب شادی و نشاط به خصوص که به طور جمعی و فردی هم تاثیرات خوبی به همراه خواهد داشت یا جنبه بهداشتی و درمانی که می تواند باعث سلامت جسمانی افراد شود.
راه اندازی طرح بای یک دوچرخه در سطح شهر
او با توجه به مزایای دوچرخههای اشتراکی میافزاید: هدف اصلی راه اندازی آنها حمل و نقل پاک است که باعث جلوگیری فرآیند هوای آلوده در سطح شهر خواهد شد.
مسئول روابط عمومی حمل و نقل شهرداری مشهد ادامه میدهد: به زودی در اپلیکیشن شهر من دوچرخههای اشتراکی بای دو ایجاد خواهد شد که افراد می توانند در تلفن همراه خود نصب و شارژ کرده و از طریق آن برای مسیرهای تعیین شده در سطح شهر دوچرخه ثبت کنند.
بخت آزما با اشاره به شرایط لازم برای طرح بای دو بیان میکند: در طرح دوچرخههای اشتراکی ۳۰ هزار تومان ودیعه برای ثبتنام در نظر گرفته شده و ۲۰ هزارتومان دیگر نیز حق بیمه سالیانه ورزشی است. هر شهروندی که میخواهد از دوچرخه اشتراکی استفاده کند، باید بیمه ورزشی داشته باشد.
او با توجه به هزینه استفاده از این دوچرخههای اشتراکی تصریح میکند: برای هر نیم ساعت استفاده از دوچرخه، هزار تومان هزینه درنظر گرفته شده است و برای هر یک ساعت بیشتر این مبلغ بالاتر می رود.
رکاب زنی با رنگ سبز در مشهد
جمشید جعفری مدیر سازمان ترافیک مشهد با اشاره به آلودگی هوا می گوید: بیشترین منابع آلودگی هوا خودروها هستند سفرهای درون شهری با مساحت ۳تا ۵کیلومتر باید با خودروها کمتر شود و پیاده روی یا دوچرخه سواری جایگزین آن ها شود.
او می افزاید: به دلیل مناسب بودن شرایط جغرافیایی کلانشهر مشهد استفاده از دوچرخه آسان است.
مدیر سازمان ترافیک مشهد با توجه به درصد استفاده از دوچرخه ادامه می دهد: امروزه افراد در ۲ درصد از سفرهای روزانه شهری با دوچرخه استفاده می کنند اما این درصد باید به ۷ برسد برای این موضوع زیر ساخت هایی تهیه شده است که از جمله راه اندازی دوچرخه های اشتراکی را به همراه داشته است.
جعفری بیان می کند: از جمله اهداف مهم راه اندازی دوچرخه های اشتراکی سلامت روانی و جسمانی افراد همراه نشاط و شادی بشمار می رود و همچنین استفاده از این دوچرخه ها باعث جلوگیری از کم تحرکی و مریضی های مزمن خواهد شد.
او با توجه به مقایسه هزینه و رنج های متفاوت طرح دوچرخه های اشتراکی بای دو در چهار کلانشهر تصریح می کند: در تهران و شیراز این دوچرخه ها با نام بیدود به معنای شهر بی دود با رنگ نارنجی است و در شهر اصفهان با نام آلیپ به رنگ بنفش و در مشهد با نام بای دو یعنی با یک دوچرخه با رنگ سبز در نیمه دوم آبان ماه راه اندازی خواهد شد.
مدیر سازمان ترافیک مشهد از مزیت بسیار خوب پارکینگ ها و ایستگاه های دوچرخه تاکید می کند: به زودی ۱۵۰ نقطه در سطح شهر که محل رفت و آمد افراد است ایستگاه و پارکینگ دوچرخه های اشتراکی راه اندازی می شود که نکته حائز اهمیت آن مسئله در این است که عموم هم در آن اجازه پارک و قفل کردن دوچرخه هایشان را دارند.
۲۰۰ دوچرخه اشتراکی در یک ماه آینده در اختیار شهروندان قرار میگیرد
تاکنون از ۱۳۶ ایستگاه قدیمی دوچرخه موجود در شهر ۹۵ ایستگاه جمعآوری شده است و تا دو ماه آینده کلیه ایستگاههای قدیمی جمعآوری خواهد شد.
طبق قرارداد خرید دوچرخه با «آساک دوچرخ» در مرحله اول ۲۰۰ دستگاه دوچرخه و در مرحله دوم ۲۰۰ دستگاه تولید و تحویل شهرداری مشهد میشود، تاکنون از مجموع ۴۰۰ دوچرخه ۱۰۰ دوچرخه تحویل شهرداری شده است.
با توجه به تحریمها، شرکت «آساک دوچرخ» در تأمین رکابهای دوچرخه دچار مشکل شده است که امیدواریم در دو هفته آینده این مشکل برطرف شده و بتوانیم ۱۰۰ دوچرخه دیگر را تحویل بگیریم.
همچنین تاکنون حدود ۳۶ ایستگاه دوچرخه اشتراکی در بولوار وکیلآباد، ملکآباد به سمت تقیآباد و میدان شهدا نصب شده است، پس از تحویل گرفتن مرحله بعدی دوچرخهها این رکها افزایش پیدا خواهد کرد.
ثبت نام در طرح بای دو از طریق اپلیکیشن
او با اشاره به نکات منفی این دوچرخهها میافزاید: نکته جالب این است که دوچرخه هیچ دندهای ندارد، دوچرخه بدون دنده است، در سربالاییها سخت و در سرپایینیها یا حتی مسیرهای مسطح سرعت نمیگیرد یا نبودن چراغ خطرناک است و استفاده در شب را نامناسب میکند، شبرنگها و رنگ براق جای چراغ را نمیگیرد، مخصوصا سر پیچهای خیابانها که ممکن است تصادف ایجاد بشود.
شهروند نکات مثبت این دوچرخهها را هم عنوان میکند و ادامه میدهد: میتوانید با اعتبار خودتان سفر بخرید. هر ۲۰ اعتبار یک سفر. اعتبار میتواند از کارهای خوب مثل پارک کردن دوچرخه در ایستگاه، زود ثبت نام کردن و دعوت بقیه به دست بیاید یا ترمزهای دیسکی آن خوب و نسبتا مطمئن هست، داشتن سبد برای وسایل و بدنه قوی و محکم هم از نکتههای مثبت این دوچرخهها محسوب می شود.
- چگونه می توان از سامانه دوچرخه های اشتراکی مشهد استفاده کرد؟
- استقرار ۱۶۰۰ دوچرخه اشتراکی تا پایان شهریور ماه امسال در مشهد
- ورود ۲۰ هزار موتور سیکلت برقی به مشهد
استقبال دوچرخه سواران مشهدی از طرح بای دو
او میافزاید: در کلان شهر مشهد گاهی اوقات دیر رسیدن به مقصد به خصوص در زمان پیک ترافیک بسیار زمان بر است، فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه باید رواج داشته باشد تا مردم با آن آشنا بشوند و استفاده مفید از آن باعث وارد کردن تعداد دیگری از دوچرخههای اشتراکی در سطح شهر بشود.
شهروند مشهدی با اشاره به معایب دوچرخهها ادامه میدهد: بنظرم بزرگترین مشکل خودم در استفاده از این سیستم غیر دندهای نبودن دوچرخه است که اگه اصلاح می شد خیلی بهتر بود.
نظر شما