شناسهٔ خبر: 44186756 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

واکنش‌های گسترده بین المللی به ترور شهید محسن فخری زاده / رئیس اسبق سیا: ترور دانشمند ایرانی، اقدامی جنایتکارانه بود / نیویورک‌تایمز: اسرائیل پشت این ترور است

ترور کور و بزدلانه شهید محسن فخری زاده، واکنش‌های بین المللی زیادی به دنبال داشته است و رسانه ها، تحلیلگران و ناظران خارجی دیدگاه‌های مختلفی پیرامون آن مطرح کرده اند.

صاحب‌خبر -

واکنش های گسترده بین المللی به ترور شهید محسن فخری زاده

بین الملل تابناک: ترور کور و بزدلانه شهید محسن فخری زاده، واکنش‌های بین المللی زیادی به دنبال داشته است و رسانه ها، تحلیلگران و ناظران خارجی دیدگاه‌های مختلفی پیرامون آن مطرح کرده اند.

***

البرادعی: ترور فخری‌زاده حاکمیت قانون را به خطر انداخت
۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۹

رییس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به ترور «محسن فخری زاده» دانشمند صنعت دفاعی کشورمان هشدار داد که این کار حاکمیت قانون را به خطر انداخت.

محمد البرادعی روز جمعه این توئیت را در واکنش به پیام یک سناتور آمریکایی منتشر کرد که نوشته بود ترور مقام ایرانی جهان را امن‌تر نخواهد کرد.

پاسخ ریچارد نفیو به ادعای یک خبرنگار اسرائیلی
۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۴

گیلی کوهن از قول یک مقام ارشد اسرائیلی نوشته است که بدون [شهید] فخری زاده برای ایران بسیار سخت خواهد بود که "برنامه نظامی هسته‌ای" خود را پیش ببرد.

ریچارد نفیو، دیپلمات آمریکایی در دولت اوباما در پاسخ به این ادعا نوشته است که اهمیت [شهید] فخری زاده از نگاه من این بود که او در حقیقت یک رهبر سازمانی عالی و آرشیو متحرک برنامه هسته‌ای ایران بود.

نفیو تاکید کرده حالا اگر آن مقامات ارشد مدعی هستند که با این اقدام برنامه نظامی هسته‌ای ایران برچیده شده، پس مشکلی نخواهد بود اگر ما به سرعت و بدون هماهنگی آن مقامات به برجام بازگردیم؟

واکنش های گسترده بین المللی به ترور شهید محسن فخری زاده/رئیس اسبق سیا: ترور دانشمند ایرانی اقدامی جنایتکارانه بود/نیویورک‌تایمز: اسرائیل پشت این ترور است

تاکید گروه‌های حامی مقاومت منطقه بر اعتماد به قدرت ایران در پاسخ به عاملان شهادت فخری زاده
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ - ۲۳:۵۷

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) و ائتلاف ۱۴ فوریه بحرین با صدور بیانیه‌های جداگانه، جنایت ترور «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای ایران را محکوم کردند.

در بیانیه حماس به این مناسبت آمده است: «این ترور، همزمان بوده است با تهدیدهای بی‌وقفه آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران که با هدف محروم کردن امت از در اختیار داشتن ابزارهای پیشرفت علمی و قدرت انجام می‌شود تا قدرت از آن رژیم اشغالگر صهیونیستی و پروژه شهرک سازی‌های آن باشد که همه امت را هدف گرفته است. بدین ترتیب می‌خواهند منطقه را در گرداب کشتار باقی نگاه دارند و با ایجاد هرج و مرج و بی ثباتی منافع رژیم صهیونیستی را محقق کنند.»

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به رهبر معظم انقلاب و ملت مسلمان ایران شهادت محسن فخری‌زاده را تسلیت گفت و افزود: «همه ما به قدرت ایران و امت برای جبران این ضایعه اعتماد داریم و می‌دانیم که با تلاش بیشتر و تحقق پیشرفت، انحصار طلبی قدرت‌های استکباری در زمینه عوامل قدرت و پیشرفت علمی در منطقه را خواهند شکست.»

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز گفت: «ما حادثه تروریستی که محسن فخری زاده دانشمند ایران را هدف گرفت محکوم می‌کنیم.»

جهاد اسلامی تاکید کرد: «رد پای رژیم صهیونیستی و آمریکا در این جنایت ترور کاملا آشکار است.»

ائتلاف ۱۴ فوریه بحرین نیز با صدور بیانیه‌ای گفت: «جنایت ترور دانشمند ایرانی اقدامی بزدلانه بود و رد پای محور شرارت در آن آشکار است.»

در این بیانیه آمده است:« از درگاه الهی برای این دانشمند ارشد هسته‌ای، رحمت و بهشت برین و برای آیت الله خامنه‌ای و ملت شجاع ایران و خانواده شهید و همه دوستدارانش صبر و شکیبایی مسئلت داریم.»

در بیانیه شورای سیاسی ائتلاف ۱۴ فوریه بحرین آمده است: «ما از جمهوری اسلامی و همه اقدامات آن در پاسخ به دستان کثیفی که این عملیات تروریستی را اجرا کردند و کسانی که از آن پشتیبانی کردند، کاملا حمایت می‌کنیم.»

واکنش سناتور آمریکایی به ترور شهید «فخری زاده»
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ - ۲۳:۵۲

«کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت کانکتیکت در پیامی در توییتر به حادثه ترور شهید «محسن فخری زاده» واکنش نشان داد.

وی در این پیام توییتری نوشت: «هنوز اطلاعاتی درباره این حادثه به من ارائه نشده است اما هر بار که آمریکا یا یک متحد اقدام به ترور یک رهبر خارجی خارج از یک جنگ اعلام شده کند، ترور این افراد به عنوان ابزاری برای زمامداری را عادی‌سازی می‌کنیم. خطرش اینجاست که مزایای امنیتی ناشی از این اقدامات (ترور مقام‌ها) ممکن است بسیار کوتاه‌مدت باشند.»

نخست وزیر سابق سوئد ترور دانشمند هسته‌ای ایران را تلاشی برای جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام دانست.

کارل بیلدت، رییس اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا در واکنش به ترور دانشمند هسته‌ای در توئیتر نوشت: بعید نیست که این کشتار هدفمند، بخشی از تلاش‌ها برای جلوگیری از احیای دیپلماسی دولت بایدن و بازگشت به توافق هسته‌ای باشد.

مارک فیتزپاتریک، مدیر اجرایی اندیشکده بین‌المللی مطالعات استراتژیک آمریکا در توئیترش نوشت: دلیل ترور محسن فخری زاده، جلوگیری از پتانسیل جنگی ایران نبود، بلکه جلوگیری از دیپلماسی بود.

واکنش های گسترده بین المللی به ترور شهید محسن فخری زاده

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اقدام به بازنشر پیامی در توئیتر کرده که در این پیام آمده شهید فخری زاده سال‌ها در لیست ترور موساد بوده است.

واکنش های گسترده بین المللی به ترور شهید محسن فخری زاده

آموس یادلین، فرمانده سابق اطلاعات ارتش اسرائیل در واکنش به ترور شهید فخری زاده: چنین اقدامی می تواند ایران را به سوی واکنش خشونت آمیز سوق دهد تا در مدت زمان باقی مانده از ریاست جمهوری ترامپ، بهانه لازم برای حمله آمریکا به تأسیسات هسته ای ایران فراهم شود.

واکنش های گسترده بین المللی به ترور شهید محسن فخری زاده

«بنیامین نتانیاهو»، جملاتی را پس از اقدام تروریستی به‌ شهادت رساندن «محسن فخری‌زاده» بیان کرده که مورد توجه رسانه‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

او عصر امروز جمعه با انتشار ویدیوئی از کارهای هفتگی خود برای رسانه‌ها در کانال تلگرامی خود گفت: «می‌خواهم لیست کارهایی را که این هفته انجام داده‌ام، با شما به اشتراک بگذارم، البته لیست کوچکی است و من نمی‌خواهم شما را از همه این کارها مطلع کنم. ولی می‌خواهم به شما بگویم که یک چیزی در خاورمیانه به راه افتاده و دوره پر تنشی در پیش خواهیم داشت؛ شنبه خوبی داشته باشید».

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نوشت که این اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌تواند تلویحی باشد به دست داشتن این رژیم در ترور دکتر «محسن فخری زاده»، دانشمند هسته‌ای ایران که در نزدیکی تهران ترور شد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از دفتر نتانیاهو نیز نوشتند که او از موضع‌گیری صریح در این باره خودداری کرده است.

رئیس اسبق سیا، ترور دانشمند هسته ای ایران را اقدامی جنایتکارانه دانست

جان او برنن: این اقدامی جنایتکارانه و شدیدا بی ملاحظه بود؛ این اقدام خطر تلافی جویی مرگبار و دور جدید جنگ منطقه ای را به همراه می آورد.

من نمی دانم که آیا یک دولت خارجی برای اجرای ترور فخری زاده اجازه داده یا آن را انجام داده است. چنین اقدام تروریستیِ مورد حمایت دولتی نقض فاحش قانون بین المللی است و دولت های بیشتری را نسبت به اجرای حملات مرگبار علیه مقامات خارجی تشویق می کند.

واکنش های گسترده بین المللی به ترور شهید محسن فخری زاده

این ترورها نسبت به حملات علیه رهبران تروریستی و عوامل گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش به شدت متفاوت هستند و آنها کشورهای مستقل محسوب نمی شوند.

این دسته از افراد به عنوان مبارزان نامشروع می توانند آماج قرار بگیرند تا از حملات تروریستی مرگبار جلوگیری شود.

نیویورک‌تایمز به نقل از مقامات اطلاعاتی: اسرائیل پشت ترور فخری‌زاده بود

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی به ترور شهید «محسن فخری زاده» پرداخت.

این روزنامه آمریکایی در بخشی از گزارش خود نوشت، سه مقام اطلاعاتی گفته‌اند که رژیم صهیونیستی پشت حمله به این دانشمند ایرانی بوده‌اند.

نیویورک تایمز نوشت: «مشخص نیست آمریکا تا چه اندازه پیش از انجام این عملیات از آن مطلع بوده است؛ اما آمریکا و اسرائیل دو متحد نزدیک بوده و پیشینه طولانی در به اشتراک گذاشتن اطلاعات درباره ایران دارند.»

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت که کاخ سفید از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

ادعای رونن برگمن: ترورهای بیشتری در راه است

این روزنامه‌نگار اسرائیلی نزدیک به موساد و نویسنده کتاب «برخیز و اول بکش» - که به موضوع ترور دانشمندان هسته‌ای ایران پرداخته است - مدعی شده ترورهای بیشتری در راه هست!

استفان والت، نظریه پرداز برجسته روابط بین الملل

 بایدن در ماه مارس، در "فارن افرز" نوشت كه ترور سردار سلیمانی توسط ترامپ "احتمال شکل‌گیری یک چرخه دائمی از خشونت را افزایش داد". پاسخ او به ترور یک دانشمند هسته ای ایرانی، چیزهای زیادی در مورد تعهد واقعی او به "نظم مبتنی بر قوانین" به ما می گوید.

واکنش های گسترده بین المللی به ترور شهید محسن فخری زاده

واکنش رسانه های عربی

بیشتر رسانه های عربی و غربی از قول رسانه‌های ایران، این خبر را منعکس و شهید فخری زاده را از دانشمندان برجسته قلمداد کردند.

شبکه العربیه عربستان که سردمدار جوسازی و خبرسازی علیه جمهوری اسلامی ایران است، به پخش خبرهای مربوط به این اقدام تروریستی با جهت گیری خاص خود پرداخت.

شبکه الجزیره قطر گزارش داد: رسانه های ایرانی از ترور یک دانشمند هسته ای در منطقه آبسرد دماوند تهران خبر دادند. این رسانه ها گفتند که محسن فخری زاده از دانشمندان رده اول به شمار می رود.

شبکه المیادین در این باره گزارش داد: دکتر محسن فخری زاده یکی از دانشمندان هسته ای در نزدیکی شهر دماوند ترور شد. فخری زاده از دانشمندان تاثیرگذار در زمینه پژوهش های علمی در ایران و در فهرست تحریم‌های سازمان ملل بود.

المیادین افزود: نتانیاهو به مشارکت احتمالی اسرائیلی در ترور محسن فخری زاده دانشمند هسته ای ایران اشاره کرد. وزارت دفاع ایران اعلام کرد محسن فخری زاده رئیس سازمان تحقیقات و توسعه این وزارت به شهادت رسیده است.

علاوه بر این، دیگر رسانه های عربی منطقه ای و فرامنطقه ای به پوشش خبر ترور این دانشمند برجسته هسته ای کشورمان پرداختند.

مرصد الشرق الاوسط و شمال آفریقا، سایت عرب ۴۸ وابسته به اعراب مناطق اشغالی ۱۹۴۸، سایت آخرالاخبار، سایت بوابه، سایت فلسطین آن لاین که از این اقدام تروریستی به «ترور بزرگترین دانشمند هسته‌ای ایران» یاد کرده است و بخش عربی سایت اسپوتنیک، سایت نون پرس در کنار سایت العراق نیوز از دیگر شبکه‌های عربی پوشش دهنده این تحول بودند.

شبکه عربی روسیا الیوم این خبر را با این تیتر پوشش داد که «دفتر نتانیاهو حاضر به موضعگیری درباره ترور داشمند مطرح ایران در تهران نشد.

سایت الدستور اردن گزارشی درباره شهید فخری زاده منتشر کرده است. همچنین سایت سماالاخباریه این خبر را با این تیتر منتشر نمود که خبر‌های ضد و نقیض درباره ترور دانشمند هسته‌ای ایران به ضرب گلوله افراد ناشناس به گوش می‌رسد.

سایت البیان امارات، رادیو صدای بیروت که تیتر «ترور مدیر نخست برنامه هسته‌ای ایران» را برای گزارش خود انتخاب کرد، در کنار سایت النشره، سایت لبانان، سایت لوما نیوز، سایت اهل مصر، شبکه اسکای نیوز عربی امارت از دیگر رسانه‌های خبری عربی زبان بودند که به شهادت این دانشمند هسته‌ای ایران پرداختند.

نظر شما