شناسهٔ خبر: 44167616 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گریز مرغان از گیلان و التهاب بازار

رشت- ایرنا - خروج مرغ از بازار گیلان توسط عده ای سودجو در پی افزایش قیمت در سایر استان های موجب آشفتگی بازار طی چند روز گذشته در این استان شد که با تلاش مسئولان اگر چه از روز گذشته تا حدی شرایط روند بهتری به خودگرفته اما تکرار این موضوع و التهاب دوباره بازار نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

از اوایل هفته جاری مرغ در شهرستان های گیلان نایاب شد، طی دو روز "شنبه و یکشنبه" در مغازه های عرضه کننده گوشت مرغ، اصلا مرغ نبود اما از دوشنبه با اقدامات مسئولان و تاکید استاندار بر ساماندهی سریع این موضوع توسط دستگاه های ذیربط، مرغ در فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ و واحدهای صنفی مشخص عرضه شد که با توجه به نگرانی های مردم از شایعات و کمبودها، صف های طولانی در مقابل این واحدها علی رغم حاکم بودن ممنوعیت های کرونایی شکل گرفت.

کمبود مرغ در مغازه های عرضه کننده گوشت مرغ در استان گیلان موجب التهاب در بازار مرغ شد تا جایی که هر شهروند در صف های طولانی تنها می توانست یک عدد مرغ خریداری کند و فروشندگان از فروش بیشتر از این تعداد امتناع می کردند ضمن آنکه این امر موجب افزایش قیمت گوشت مرغ هم شد.

اینکه چرا در گیلان که خود از قطب های پرورش طیور و تولید کننده عمده گوشت مرغ در کشور است این کمبود به این شکل نمود یافته خود موضوعی است که طی این روزها از مسئولان امر پیگیر شدیم.

برخی تفاوت قیمتی مرغ که در اینجا نرخ مصوب تعیین شده نسبت به سایر استان پایین تر بوده و همین شرایط موجب ترغیب مرغداران برای خروج و عرصه تولیدات خود در سایر استان ها شده را و عده ای افزایش قیمت نهاده های دامی و عدم صرفه اقتصادی برای مرغدار و غیره می دانند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در مصاحبه ای با خبرنگار ایرنا گفت : در تولید و تامین مرغ مشکلی در این استان نداریم، حدود ۵۰۰ تن مرغ هر شب در این استان کشتار می شود.

میرحجت اکبرنژاد با بیان اینکه از این میزان کشتار مرغ ۲۵۰ تن در داخل استان و بقیه خارج استان توزیع می شود، اظهار داشت: نیاز روزانه مرغ در این استان بطور میانگین ۱۸۰ تا ۲۲۰ تن است بنابراین توزیع این میزان مرغ در گیلان متناسب با نیاز انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: اختلاف قیمت مرغ در گیلان نسبت به سایر استان ها موجب شده که عده ای سود جو نسبت به ارسال مرغ به سایر استان ها اقدام کنند که این مهم موجب شد کمبود اخیر در بازار نمود یابد.

اکبرنژاد با تاکید بر ضرورت تشدید نظارت ها اظهار داشت: در تولید مرغ در گیلان مشکلی نداریم لذا باید نظارت ها بر روند خروج مرغ از استان تشدید شود.

خروج غیر قانونی مرغ مساله اصلی در بروز کمبود اخیر 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و دبیر ستاد تنظیم بازار گیلان نیز گفت : مرغ به طور غیر قانونی از استان خارج می شود که باید تمامی دستگاههای مرتبط کنترل های لازم را برای این امر انجام دهند.

فرهاد دلق پوش اظهار داشت: روزانه ۵۰۰ تن تولید گوشت مرغ در استان داریم که از این میزان نیاز گیلان حداکثر ۲۲۰ تن در روز است و طبق تکلیف کارگروه تنظیم بازار، جهاد کشاورزی این مقدار مرغ را بر اساس سرانه در نظر گرفته شده برای شهرستان ها تامین و در مراکز عرضه توزیع کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان نیز با تاکید برضرورت جلوگیری از اقدامات سودجویانه در شبکه تولید، عرضه و توزیع مرغ توسط سازمان های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت استان گفت: کمبود در گیلان بعنوان قطب تولیدکننده مرغ کشور پذیرفتنی نیست.

آرش فرزام صفت با بیان اینکه بر اساس آمار جوجه ریزی در گیلان کاهش نیافته است، افزود: اگرچه شرایط کلی کشور بر گیلان نیز تاثیر گذار است؛   اما این استان از استان های پیشتاز در تولیدمرغ است و انتظار می رود نسبت به سایر نقاط کشور از شرایط مناسب تری برای تامین این محصول بهره مند باشیم.

سهولت دسترسی به مرغ و تامین نیاز بازار را خواسته به حق مردم خواند و بر تشدید نظارت ها و جلوگیری از اقدامات سود جویانه تاکید کرد.

مسئولان تعاونی های مرغداری در گیلان نیز تفاوت قیمت مرغ در این استان نسبت به سایر استان ها را موجب التهاب بازار مرغ در گیلان عنوان کردند و به مشکلات در تامین نهاده ها نیز اشاره ای داشتند.

تفاوت قیمت مرغ در گیلان نسبت به سایر استان ها موجب التهاب بازار شد

مدیر عامل شرکت تعاونی کشاورزی مرغداران شهرستان شفت در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه چرا طی روزهای گذشته مرغ به صورت غیرقانونی از این استان خارج و موجب التهاب بازار شد، گفت: یکی از دلایل این تخلف، تفاوت قیمت مرغ به نرخ دولتی و آزاد در این استان نسبت به استان های دیگر است.

سارنگ بزرگ چنانی با تشریح عواملی که مرغدار در استان گیلان تمایلی برای عرضه گوشت مرغ به نرخ مصوب ندارد، افزود: تعاونی های مرغداران در مقطعی(در تابستان امسال) نهاده بین مرغداران توزیع کردند اما اکنون دو ماه است که تعاونی ها این توزیع را انجام نمی دهند.

وی با بیان اینکه هر جوجه گوشتی در طول دوره ۴۵ روزه پرورش حداقل به ۲.۵ کیلو ذرت و یک هزار و ۶۰۰ گرم سویا برای استفاده در جیره نیاز مبرم دارد، اظهار داشت: هر مرغدار از طریق سیستم بازارگاه مستقیم خرید این نهاده ها را انجام می دهد.

مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی مرغداران شهرستان شفت ادامه داد: در این شرایط مرغدار در بهترین حالت ممکن حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد نیاز نهاده خود را می تواند دریافت کند بقیه را باید آزاد خریداری نماید، این مهم موجب افزایش هزینه های تولید می شود و برای مرغدار نیز صرفه اقتصادی ندارد که به نرخ دولتی عرضه کند.

وی خاطر نشان کرد: هزینه های تمام شده به قیمت آزاد برای مرغدار در ازای هر مرغ حداقل ۵۰ هزار تومان است به همین دلیل انگیزه برای عرضه مرغ به نرخ دولتی کم می شود.

اما برای آنکه این بازار سامان یابد آنچه این روزها بیش از هر زمان ضرورت آن احساس می شود ساماندهی چرخه تولید، توزیع و مصرف به صورت مسنجم است و در این راستا نظارت ها هم بی تاثیر نیست.

مرغداری های متخلف، مجوز جوجه ریزی دریافت نخواهند کرد

مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی مرغداران شهرستان شفت با اشاره به اقدامات تعاونی ها در برخورد با مرغداری های متخلف اظهار داشت: با توجه به اینکه مجوز جوجه ریزی ها از سوی تعاونی ها ارایه می شود لذا مرغداری هایی که در دوره قبل مرغ به نرخ مصوب عرضه نکرده باشند به آنان مجوز جوجه ریزی داده نمی شود لذا ضروریست تا تعاونی ها در این باره همکاری کنند.

وی با بیان اینکه تعدادی از مرغداران متخلف به رغم دریافت نهاده ها، تمایلی برای عرضه بخشی از مرغ تولیدی خود به نرخ دولتی بر اساس ستاد تنظیم بازار ندارند، افزود: مرغداری های متخلف شناسایی شده اند که اسامی آنان به نهادهای نظارتی ارایه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی مرغداران شهرستان شفت بیان داشت: همچنین تعاونی ها به نهادهای نظارتی اعلام خواهند کرد که کدام مرغداری ها حاضر نیستند تا مرغ هایی که به ۴۰ روز رسیده را عرضه کنند.  

وی با بیان اینکه با کمک نهادهای نظارتی در حال تعدیل بازار هستیم، اظهار داشت: فروش مرغ بالاتر از نرخ مصوب تخلف است و با متخلفان برخورد می شود.

اختلاف ۱۰ درصدی نرخ مصوب، راضی کننده نبود

بر اساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار از مهرماه امسال نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ زنده ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان و حداکثر قیمت مرغ گرم برای مصرف کنندگان ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شد، بر اساس این ابلاغیه به استان ها اجازه داده شد که نرخ مصوب در استان خود را می توانند ۱۰ درصد کمتر از این مبلغ در نظر بگیرند لذا کاهش ۱۰ درصدی نرخ مصوب در گیلان موجب نارضایتی مرغداران شد و به عنوان یکی از دلایل خروج غیرقانونی مرغ از این استان طی روزهای اخیر مطرح می شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی کشاورزی مرغداران گیلان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : با اعلام ستاد تنظیم بازار کشور قیمت نرخ مصوب برای هر کیلوگرم مرغ زنده ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان و لاشه مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شد که این قیمت با ۱۰ درصد کمتر در استان یعنی مرغ زنده هر کیلو ۱۳ هزار و ۱۰۰ و لاشه مرغ ۱۹ هزار و ۱۰۰ تومان در نظر گرفته شد که از بین استان های کشور تنها گیلان این کاهش را اجرایی کرد.

فرهاد گیاهی افزود: ضمن اینکه اختلاف قیمت مصوب مرغ و  قیمت آزاد طی روزهای اخیر در استان های دیگر بیش از ۲۵ هزار تومان در لاشه و  افزون بر ۱۸ هزار تومان "زنده" و به تبع این شرایط خروج مرغ از گیلان موجب بروز مشکلات اخیر در بازار این محصول شد.

عضو هیات مدیره مرغداران گوشتی کشور اظهار داشت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده هم اکنون نرخ مصوب برای هر کیلوگرم مرغ در گیلان به قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار برگشته و ۱۰ درصد هم اصلاح و با کشور یکسان شد ضمن اینکه با تشدید نظارت ها مرغ باید با توجه به نرخ مصوب فروخته شود و فروش غیر از این قیمت تخلف است.

گیاهی با بیان اینکه مرغ به اندازه کافی در گیلان تولید می شود، خاطر نشان کرد: طی دو روز اخیر مرغ با قیمت مصوب در بازار عرضه می شود و روند رو به بهبودی است و در روزهای آینده از التهاب آن کاسته می شود.

وی با اشاره به مشکلات تامین نهاده توسط مرغدارای ها بیان داشت: نهاده جیره غذایی صنعت طیور است اگر به تولیدکنندگان نرسانیم، نمی توانیم انتظار تولید قابل قبولی داشته باشیم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گیلان اظهار داشت: به دلیل ناهماهنگی های ایجاد شده نتوانستیم ۱۰۰ درصد نهاده ها را برای مرغداران تامین کنیم و حداقل زیر ۵۰ درصد را تامین کرده ایم و بقیه باید به صورت آزاد توسط مرغداران تهیه شود که امید است این شرایط هم بهبود یابد.

امروز ساماندهی وضعیت چرخه تولید تا مصرف مرغ که چندین دهه است بعد از آزادسازی نرخ آن همچنان هر سال درفصول محتلف جوجه ریزی و تولید با مشکل و بحران مواجه می شود و فصلی با افزایش تولید و فصل دیگر با کاهش جدی تولید و کمبود شدید در بازار مواجهیم، را باید مدیریت صحیح سامان داده و این تولید تثبیت شده و بخشی به تناسب نیاز داخل و بخشی هم برای صادرات تولید شود و در این میان تشکل های بخش می توانند نقش محوری در این حوزه داشته باشند.

بر اساس آخرین آمار حدود ۸۸۰ واحد مرغداری در گیلان با ظرفیت حدود ۱۹ میلیون قطعه جوجه ریزی در هر دوره دارای پروانه بهره برداری هستند.

ماهانه در استان به طور متوسط هشت میلیون قطعه جوجه ریزی می شود که حاصل آن تولید حدود ۱۵ هزار تن گوشت مرغ است. به طور متوسط روزانه ۴۵۰ تا ۵۰۰ تن لاشه مرغ در کشتارگاه های استان کشتار می شود که از این میزان حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰ تن در داخل استان مصرف می شود که در مناسبت های خاص به ۲۵۰ تن هم می رسد.

 ۱۰ درصد مرغ کشور در این استان تولید می شود.

نظر شما